قارچ لثه و درمان آن

بیماری قارچ لثه (برفک دهان)

عدم درمان بیماری قارچ لثه باعث حادتر شدن آن می‌شود. این بیماری که به برفک دهان نیز معروف است دلایل مختلفی مانند استعمال دخانیات و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به بروز این عارضه منجر می‌شود. بنابراین درمان آن را باید جدی بگیرید تا از بوجود آمدن مشکلات حادتر جلوگیری کنید.

علائم بیماری قارچ لثه

این عارضه یکی از بیماری‌های لثه به شمار می‌رود که عمدتا با نام برفک دهان هم شناخته می‌شود. قارچ لثه نوعی عفونت لثه به صورت قارچی است که روی زبان، لثه‌ها، قسمت داخلی گونه یا سقف دهان رشد می‌کند. در صورت عدم درمان این بیماری ممکن است عفونت به داخل مری یا گلو کشیده شود. از علائم بیماری قارچ لثه می‌توان به لکه‌های سفید روی زبان، از دست دادن چشایی یا طعم ناخوشایند در دهان اشاره کرد. ابتلا به قارچ لثه باعث احساس درد در هنگام غذا خوردن یا مسواک زدن می‌شود. گاهی اوقات اگر حواستان نباشد مسواک با برفک دهان برخورد کرده و احتمال خونریزی بوجود می‌آید. برای درمان آن بهتر است قبل از هر چیزی به متخصص لثه در تهران مراجعه کنید.

آیا سفید شدن لثه از علائم قارچ لثه است؟

یک لثه سالم به رنگ صورتی یا قرمز روشن بوده که بافت سفتی دارد. هر نوع تغییر رنگی در آن نشانه ابتلا به بیماری لثه می‌تواند باشد. گاهی عواملی مانند مشکلات جسمی، مشکلات دهان و دندان یا عدم رعایت بهداشت، مصرف داروهای کورتیکواستروئیدی برای آسم، استفاده از دندان مصنوعی نامناسب و استعمال دخانیات ممکن است باعث ایجاد بیماری لثه شود. تشخیص رنگ لثه یا سالم بودن آن را بهتر است به عهده دندانپزشک مجرب بگذارید. همچنین این امکان وجود دارد که کم‌خونی شدید باعث بروز سفیدی لثه شود. در موارد حادتر قارچ لثه وجود توده سفت در روی لثه منجر به ایجاد تومورهای بدخیم می‌شود بنابراین هرچه زودتر برای درمان این مشکلات اقدامات لازم را انجام دهید.

پیشگیری از قارچ لثه

برای پیشگیری از قارچ لثه ساده‌ترین راه آن رعایت بهداشت دهان و دندان است. در این صورت شما می‎توانید از تشکیل پلاک‌های مضر روی دندان و بافت لثه جلوگیری کرده و یا در موارد ساده‌تر آن‌ها را پاکسازی کنید. همچنین پرهیز از خوردن غذاهای حساسیت‌زا، درآوردن دندان مصنوعی قبل از خواب، مسواک زدن آرام از بروز قارچ جلوگیری می‌کند. برای این‌کار مسواک برقی جهت پاک کردن آلودگی‌هلای قارچی بسیار عالی عمل می‌کند. همچنین دهانشویه تاثیر بسزایی در جلوگیری از بروز قارچ لثه دارد. موارد دیگری مانند خواب کافی، عدم استرس، ترک سیگار، درمان ارتودنسی و رعایت رژیم غذایی مناسب در پیشگیری از این عفونت نقش مهمی دارند.

بیشتر بخوانید: آیا می دانید جراحی لثه با لیزر در چه شرایطی توسط متخصص توصیه می شود؟

درمان قارچ لثه به صورت طبیعی

شواهدی مبنی بر درمان قارچ لثه یا تسکین مشکلات دهان و دندان با مواد طبیعی وجود دارد که بسیار کمک کننده هستند.

• چای سبز با خاصیت آنتی اکسیدانی به تسکین این عفونت کمک شایانی می‌کند.
  • هیدروژن پراکساید به از بین بردن باکتری و قارچ‌ها کمک می‌کند. این محلول را به صورت دهانشویه در دهانتان بچرخانید اما نباید آن را قورت دهید.
  • شستشوی دهان با آب گرم و نمک نیز بسیار در تسکین زخم دهان موثر است.
  • جوش شیرین حل شده در آب به عنوان یک دهانشویه برای شستشوی دهان و خنثی کردن اسیدهای موجود در لثه یک راه‌حل بسیار موثر به شمار می‌رود.
  • روغن گردانی در فضای داخلی دهان نیز تاثیر بسزایی در تسکین این عارضه دارد. به طور مثال روغن زیتون و نارگیل خاصیت ضدقارچی و ضدباکتریایی دارند.

قارچ لثه (برفک دهان)

دارو درمانی برای قارچ لثه

کلرهگزیدین گلوکونات یک نوع دهانشویه ضدعفونتی است که می‌توانید آن را طبق دستور پزشک استفاده کرده و از این طریق باعث تسکین قارچ لثه شوید. این ماده کمک شایانی به از بین رفتن باکتری‌های دهانی می‌کند. علاوه بر این استفاده از درمان با آنتی بیوتیک به بهبود بیماری‌های پریودنتیست کمک می‌کند. پس از جرم‌گیری عمقی یا سطحی ریشه‌ها دندانپزشک قرص‌های کوچکی به نام پلیت یا ژل‌های پریوچیپ که دارای کلرهگزیدین یا داکسی سایکلین هستند را در عمق پاکت‌های لثه قرار می‌دهد تا باکتری‌ها یا عفونت‌های قارچی از بین روند و همچنین  با این روش اندازه پاکت‌های پریودنتال کاهش می‌یابد. استفاده از این روش بسیار عالی است زیرا که ماده موثر در این دارو به آرامی در فضای دهان آزاد می‌شود. داروهایی مانند گزیلوکائین یا داروهای ضد التهاب هم برای درمان برفک دهان مکمل این دارو هستند.

بیشتر بخوانید: آیا می دانید اهمیت درمان لیفت لثه چیست؟

اهمیت جدی گرفتن قارچ لثه

قارچ لثه یکی از بیماری‌های شایع دهان و دندان است کا با علائمی مانند برفک یا سفیدی روی لثه یا زبان، طعم ناخوشایند دهان و یا از دست دادن چشایی بروز می‌کند. درمان این عارضه اهمیت زیادی دارد زیرا که ممکن است این عفونت به ریه‌ها برسد. رعایت بهداشت دهان و دندان یکی از اصلی‌ترین مسائل در پیشگیری از این بیماری محسوب می‌شود. برای راهنمایی بیش‌تر در مورد عوارض و مشکلات این بیماری از سایت دکتر ستاره هاشمی کمک بگیرید.

سوالات رایج در مورد قارچ لثه

علت بوجود آمدن قارچ لثه چیست؟

بیماری کاندیدیازیست برا اثر پایین بودن ایمنی بدن بوجود می‌آید.

برفک دهان نوزاد چگونه ایجاد می‌شود؟

از طریق قارچ لثه مادر، سیستم ایمنی پایین نوزاد و آنتی بیوتیک خوردن نوزاد بوجود می‌آید.

علائم شایع برفک دهان چیست؟

سفید شدن سقف دهان یا اطراف لثه از علائم شایع است.