بیماری های لثه در بارداری

بیماری های لثه در بارداری و درمان آن

بیماری‌های دندان و لثه از مشکلات شایع زمان بارداری است. کمبود کلسیم، تغییرات هورمون‌های مادر و افزایش هورمون‌های استروژن و پروژسترون در دوران بارداری، خطر ابتلا به بیماری‌های لثه را افزایش می‌دهد. بر اساس نتایج تحقیقات، بیماری‌های لثه و پریودنتال در دوره بارداری، با زایمان زودرس نوزاد و وزن کم او حین تولد در ارتباط است. آگاهی از بیماری‌های لثه در بارداری و درمان آن به شما کمک می‌کند تا بارداری سالم و زایمان موفقی داشته باشید.

نشانه های بیماری های لثه خانم باردار

اولین نشانه‌های بیماری لثه با ایجاد ورم، حساسیت، قرمز شدن بافت لثه و خونریزی حین مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بروز می‌کند. در صورت رسیدگی نکردن، مشکلات وخیم‌تری برای مادر و نوزاد به بار می‌آورد. در این دوران افزایش هورمون‌های استروژن و پروژسترون بر نحوه واکنش لثه‌ها به باکتری‌های زیان‌بار و انباشت جرم دندانی تأثیر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: راه حل درمان لبخند لثه ای چیست؟

بیماری های لثه در دوره بارداری

حین بارداری و قبل از آن خانم‌ها بایستی نگاه متفاوتی به سلامت دهان و دندان خود داشته باشند. هنگام حاملگی تغییرات هورمون و دگرگونی‌های نوزاد تاثیر زیادی بر سلامتی مادر می‌گذارد. در این دوره احتمال بروز بیماری لثه یا پریودنتال بیشتر می‌شود. بیماری‌های لثه و دندان در دوران حاملگی عبارت‌اند از:

• التهاب لثه
  • تومور حاملگی Pyogenic Granuloma
  • پوسیدگی دندان‌ها
  • عفونت لثه
  • لثه درد در بارداری
  • خونریزی لثه در بارداری

در دوران بارداری اگر با خونریزی زیاد لثه مواجه شدید حتما به دندانپزشک مراجعه نمایید. شل شدن دندان‌ها، التهاب و خونریزی لثه در بارداری، بوی بد دهان و هر چیز غیر طبیعی دیگر نشان‌دهنده اشکال در قسمتی از لثه و دهان شما است.

عوارض بیماری های لثه در بارداری

بیماری لثه یا پریدنتال یک مسئله بسیار شایع است. این بیماری تقریباً نیمی از افراد بالغ بالای سی سال را دچار می‌سازد. بارداری ریسک ابتلا به بیماری لثه را افزایش می‌دهد؛ اما متأسفانه علت این امر تغییرات هورمونی دوره بارداری شناخته شده‌اند. بیماری پریدنتال زمانی آغاز می‌شود که باکتری موجود در پلاک و جرم شروع به تحریک بافت لثه می‌کند. این وضعیت با گذشت زمان ممکن است به قرمزی و ورم لثه، شل شدگی و افتادن دندان، تحلیل رفتن استخوان فک و حتی برخی بیماری‌های جدی مانند دیابت و قلب منتهی شود.

ایمپلنت بارداری مجاز است یا نه؟

اکثر دندان‌پزشکان و جراحان دهان و دندان توصیه می‌کنند که برای انجام ایمپلنت دندان تا پایان دوره بارداری منتظر بمانید. با اینکه پرتو‌نگاری دندان برای زنان باردار بی‌خطر است؛ اما بسیاری از افراد از ایمنی اشعه ایکس در حین بارداری مطمئن نیستند. بی حس‌کننده‌ها و بی‌هوشی که درمان دندانپزشکی هستند، بی‌خطر خواهند بود؛ اما توصیه می‌شود از بی‌هوشی عمومی خودداری کنید. با توجه به اینکه ایمپلنت دندان یک عمل جراحی است، بهتر است کاشت دندان‌ها را تا بعد از به دنیا آمدن نوزاد به تعویق بیندازید. ایمپلنت یک روزه در تهران در  کلینیک‌های تخصصی معتبر انجام می‌شود.

درمان بیماری های لثه در بارداری

بهترین دوران برای درمان بیماری‌های دهان و دندان برای بانوان باردار در سه ماهه دوم بارداری، یعنی هفته چهاردهم تا بیست و ششم بارداری است. تلاش بر این است که وضعیت عفونت یا بیماری لثه مدیریت شود تا به این بازه زمانی نزدیک‌تر شوید. اقدامات درمانی بیماری‌های لثه و دندان دوره بارداری به این شرح است:

• عفونت ناشی از بیماری لثه یا پریودنتیکال که در اثر بیماری لثه جرم زیاد زیر لثه، ورود جسم خارجی به دندان و مواردی از این قبیل ایجاد می‌شود. این عفونت‌ها به شکل آبسه و عفونت و چرک قابل مشاهده هستند و به همراه درد ممتد لثه، قرمزی، تورم و خونریزی ظاهر می‌شوند.
  • عفونت‌هایی که منشا آن‌ها عفونت ریشه دندان است. مانند عفونت‌های ریشه یا لثه به همراه چرک یا درد شدید و ممتد بروز می‌کنند. درمان این بیماری‌ها اعم از ترمیم یا معالجه ریشه، با توجه به شدت و میزان عفونت یا پوسیدگی دندان انجام می‌شود.
  • در صورت درد و پوسیدگی شدید دندان‌ها، تورم لثه‌ها، خونریزی و خروج چرک و عفونت در لثه و مشکل در بلع، بیمار می‌تواند تحت نظر دندانپزشک برای کشیدن دندان اقدام نماید. بهترین زمان برای کشیدن دندان در سه ماه دوم بارداری است که با داروی بیهوشی در کمترین حد ممکن انجام می‌شود.

استفاده از آنتی بیوتیک ها در هنگام بارداری

برای استفاده از آنتی‌بیوتیک در دوران بارداری باید از پزشک خود مشورت بگیرید که آسیب وارده به جنین حداقل باشد. برای میزان عفونت و برنامه‌ریزی درمان مناسب در اسرع وقت با دندانپزشک خود مشورت نمایید. درمان دندان یا عصب کشی دندان در دوران بارداری امنیت دارد؛ اما گرفتن عکس توسط دستگاه رادیوگرافی موجب بروز مشکل برای شما خواهد شد. با مراجعه به کلینیک دندانپزشک متخصص لثه در تهران، خود از تجهیزات به‌روز برای درمان بیماری‌های لثه در دوره بارداری استفاده کنید که نیاز به عکس رادیوگرافی برای درمان بیماری لثه نباشد.

توصیه پزشکی برای درمان بیماری های لثه و دندان در بارداری

دندانپزشکان اصولاً به بیماران باردار توصیه می‌کنند که به طور مرتب چکاپ‌های دندانی خود را انجام دهند و از درمان‌هایی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و جرم‌گیری را در دوران بارداری توصیه می‌کنند؛ اما در مورد انجام ایمپلنت دندان به بیماران باردار توصیه می‌شود که برای انجام دادن این درمان تا بعد از دوران بارداری صبر کنند. در حقیقت شما می‌توانید بعد از سه ماه اول بارداری کاشت دندان را بگیرید. این در صورتی است که نیاز فوری پزشکی وجود داشته باشد. جراحی لثه با لیزر نیز از درمان‌های است که بدون بی‌هوشی امکان‌پذیر می‌شود.

مراقبت از دهان و دندان در دوره بارداری

بروز تغییرات بسیار در بدن و دهان در بارداری برای هیچ خانمی استثنا ندارد. افزایش سطح هورمون‌ها دهان شما را در مقابل مشکلات دندانی ناشی از باکتری و پلاک مستعد می‌نماید. بارداری می‌‌تواند بر لثه‌ها اثر گذاشته و آن‌ها را حساس‌تر، متورم و قرمز کند‌ .آشنایی با بیماری‌های لثه در بارداری و درمان آن با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی قبل از اقدام به بارداری به شما در پیشگیری از بروز این عوارض کمک می‌کند. کلینیک دندانپزشکی دکتر ستاره هاشمی در خدمت شما عزیزان است

سوالات متداول بیماری های لثه در بارداری

بیماری های لثه در دوره بارداری کدام است؟

التهاب لثه، تومور حاملگی، پوسیدگی دندان، عفونت لثه، لثه درد و خونریزی لثه بیماری های لثه در دوران بارداری هستند.

درمان بیماری لثه در دوران بارداری چگونه است؟

در سه ماهه اول بارداری معاینه دهان و دندان توسط دندانپزشک انجام می‌شود. در سه ماهه دوم بارداری پر کردن و معالجات دندان تحت نظر متخصص بلامانع است.

دلیل بیماری لثه در دوره بارداری چیست؟

تغییرات هورمونی، کمبود برخی مواد غذایی مثل کلسیم، تهوع بامدادی که دندان‌ها را در معرض اسید معده قرار می‌دهد باعث خرابی دندان و بیماری لثه در دوره بارداری می‌شوند.