تفاوت ایمپلنت ثابت و متحرک

تفاوت ایمپلنت ثابت و متحرک

اگر تصمیم گرفته­ اید دندان­ های از دست رفته خود را با ایمپلنت­ های دندانی جایگزین کنید، احتمالاً تصمیم بعدی شما این است که پروتزهای ثابت یا متحرک را انتخاب کنید. تفاوت ایمپلنت ثابت یا متحرک در این است که ایمپلنت­ های متحرک را می ­توان در صورت نیاز در آورد. در مقابل، ایمپلنت­ های ثابت دائمی هستند و برای برداشتن آن­ ها حتماً باید به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید. چه یک ایمپلنت ثابت یا متحرک را انتخاب کنید، می‌توانید مطمئن باشید که مزایای آن­ ها بیشتر از نداشتن دندان است. با ایمپلنت می توانید بهتر غذاهایتان را بجوید و لبخندی مطمئن‌تر و زیباتر را تجربه کنید. اصلاح لبخند خود را به کلینیک دکتر ستاره هاشمی بسپارید!

ویژگی ایمپلنت های ثابت

ایمپلنت ثابت دندانی یکی از بهترین روش ­های جایگزینی دندان­ های از دست رفته است. این نوع ایمپلنت ­ها از پایه­ هایی تشکیل شده ­اند که با جراحی در استخوان فک قرار می­گیرند. به یاد داشته باشید که ایمپلنت دندانی ثابت را می­توان به خودی خود یک دندان طبیعی در نظر گرفت. هنگامی که اباتمنت­ های ایمپلنت به طور ایمن به استخوان فک بیمار جوش داده شدند، دندانپزشک تاج ایمپلنت ثابت را در بالا قرار می­ دهد. ایمپلنت­ های ثابت از انواع مختلفی تشکیل شده­اند که هر کدام ویژگی­ های خاص خود را دارند و برای هر شخصی مناسب هستند. به طور معمول، پایه ایمپلنت فلزی است و از تیتانیوم ساخته می­شود. این اطلاعات به فهمیدن اینکه ایمپلنت ثابت بهتر است یا متحرک کمک می­کند.

ایمپلنت ­های ثابت مانند دندان‌های طبیعی دیده می­شوند و کارایی و عملکرد تقریباً مشابهی دارند. به طور کلی، ایمپلنت­ های ثابت به استخوان فک بیشتری نسبت به ایمپلنت­ های متحرک نیاز دارند؛ به همین خاطر این ایمپلنت گزینه ­ای نامناسب برای افرادی است که قبلاً مقدار قابل توجهی از استخوان فک خود را از دست داده­ اند. مسواک زدن ایمپلنت­ ها مانند مسواک زدن دندان­ های طبیعی است، اما باید حتما شکاف کوچکی که بین ایمپلنت و لثه­ ها است را به خوبی تمیز کنید تا لثه ­تان عفونت نکند. بسیاری از افراد برای بهتر تمیز کردن ایمپلنت ­های دندانی، از نخ دندان یا برس­ های کوچک استفاده می­کنند.

مزایای ایمپلنت ثابت در آن است که چون محکم در دهان نصب می­شود، لیز نمی­خورد. این نوع ایمپلنت تا 100٪ عملکرد جویدن طبیعی را فراهم می­کند. این نوع راحت و بدون دردسر بوده و لثه را کم تحریک می­کند یا بدون تحریک است. توانایی صحبت کردن را مهار نمی کند و قوی و بادوام است. ایمپلنت از تحلیل استخوان و افتادگی صورت به علت نبود دندان طبیعی جلوگیری می­کند. ایمپلنت ثابت به شما امکان می­دهد هر نوع غذایی را بخورید. تفاوت ایمپلنت ثابت یا متحرک را می­توان به استحکام ایمپلنت نسبت داد. ایمپلنت­ های دندانی ثابت محکم ­تر و قوی­تر از ایمپلنت­ های دندانی متحرک هستند.


بیشتر بخوانید: جراحی لثه با لیزر در چه شرایطی انجام می شود؟


ویژگی ایمپلنت های متحرک

ایمپلنت متحرک ایمپلنتی است که روی لثه شما برای جبران نبود دندانی قرار می­گیرد. این نوع ایمپلنت قابلیت جابه­جایی دارد و در جای خود ثابت نمی­شود. جنس آن می­تواند سرامیکی و فلزی باشد. این نوع ایمپلنت می­تواند هنگام غذا خوردن یا حتی صحبت کردن از جای خود خارج شود. ایمپلنت ­های متحرک مزایای زیادی دارند که از جمله آنها می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

یک فرق ایمپلنت ثابت با متحرک مربوط به هزینه آن­ها است که نوع متحرک ارزان­تر بوده و به همین دلیل قیمت پایین یکی از مزایای این نوع ایمپلنت ­ها به حساب می­آید. ایمپلنت­های متحرک مانند ایمپلنت­ های پایه کوتاه گزینه خوبی برای کسانی است که بافت لثه مناسبی برای کاشت ندارند. ایمپلنت­ های متحرک برای افرادی که تعداد زیادی از دندان­ های خود را از دست داده ­اند، گزینه مناسبی در نظر گرفته می­شود. ایمپلنت­ های متحرک می­توانند تا 90 درصد توانایی جویدن را بازیابی کنند.

تفاوت بین ایمپلنت ثابت و متحرک چیست؟

در ادامه به فرق ایمپلنت ثابت با متحرک پرداخته­ ایم:

وضعیت استخوان فک

نصب و قرار دادن ایمپلنت­ ها به ساختار استخوانی سالم و کافی نیاز دارد. وضعیت استخوان فک شما بر اینکه آیا می‌تواند ایمپلنت‌ها را پشتیبانی کند یا نه و محل قرار دادن پست‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ دندانپزشک امکان استفاده از ایمپلنت برای شما را تشخیص می­دهد. برای بررسی وضعیت دهان و دندان خود می­توانید به متخصص ایمپلنت در تهران مراجعه کنید.

راحتی و سهولت استفاده

ایمپلنت­ های ثابت برای تمیز کردن نیازی به برداشتن ندارند و شبیه دندان واقعی در دهان است. بیمارانی که تمیز کردن ایمپلنت­های متحرک را ناخوشایند می­دانند، در استفاده از این نوع ایمپلنت ­ها با مشکل مواجه خواهند شد.

رژیم غذایی

پروتزهای ثابت قوی­تر از پروتزهای متحرک هستند. بیمارانی که غذاهایی را انتخاب می کنند که جویدن آنها سخت تر است، باید این را در نظر بگیرند.

راحتی در سخن گفتن

فرق ایمپلنت ثابت با متحرک هنگام صحبت به وضوح دیده می­شود. افرادی که از ایمپلنت متحرک دندان استفاده می­کنند از افتادن آن می­ترسند.

ظاهر دندان ها

در صورتی که زیبایی دندان­ها برای فرد در اولویت باشد، بهتر است از ایمپلنت­ های ثابت دندان استفاده کند. در مقایسه ایمپلنت ثابت و متحرک از نظر ظاهری باید بگوییم که نصب ایمپلنت ثابت مانند کاشت یک دندان طبیعی است و ظاهر زیبایی دارد. در مقابل در بعضی موارد ایمپلنت متحرک مانند دندان مصنوعی در دهان بیمار به نظر می­رسد.

جویدن غذا

یکی از مزایای ایمپلنت دندانی ثابت، سهولت در خوردن و جویدن میوه­ ها و غذاها است. ایمپلنت ثابت دندانی که تفاوت چندانی با دندان طبیعی ندارد و در نتیجه بیمار با مشکل خاصی در غذا خوردن مواجه نخواهد شد. متأسفانه، با ایمپلنت­ های متحرک دندان، خطر شکستن ایمپلنت هنگام جویدن غذاهای سفت وجود دارد.

ایمپلنت ثابت بهتر است یا متحرک؟

دندان­های هر شخصی ممکن است پس از مدتی آسیب ببیند و نیاز به درمان داشته باشد. ترمیم دندان­های آسیب دیده برای حفظ زیبایی چهره بسیار مهم است. ایمپلنت یکی از روش ­های ترمیم دندان­های از دست رفته بوده که امروزه بالاترین رتبه را در ترمیم دندان به خود اختصاص داده است. این روش جدید در سرتاسر دنیا طرف‌داران زیادی دارد؛ زیرا زیبا، بادوام و قوی است. برای بسیاری از افراد سوال است که ایمپلنت ثابت بهتر است یا متحرک؛ دندانپزشک با توجه به شرایط دهان و دندان شما می­تواند ایمپلنت مناسب را برایتان تعیین کند؛ اما به طور کلی ایمپلنت ثابت ظاهر بسیار زیبایی دارد و فضاهای خالی ایجاد شده بین دندان­ها را به بهترین نحو پر می­کند. ایمپلنت ثابت به دلیل تاثیر زیادی که در زیبایی ظاهر و طراحی لبخند دارد، توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ایمپلنت­ های ثابت و متحرک، ایمپلنت یک روزه و متحرک، می­توانید با مشاوران و کارشناسان ما در تماس باشید.

سوالات متداول درمورد ایمپلنت ثابت و متحرک

تفاوت عمده ایمپلنت ثابت و متحرک چیست؟

ایمپلنت متحرک همان دندان مصنوعی است و کاملا قابل خارج کردن بوده که ایمپلنت ثابت در دهان می‌ماند مانند دندان طبیعی خودتان.

ایمپلنت ثابت بهتر است یا متحرک؟

ایمپلنت ثابت بهترین نوع ایمپلنت است.

مزایای ایمپلنت متحرک چیست؟

هر گونه عوارض عفونت و پس زدن ایمپلنت در این نوع روش دیده نمی‌شود و قیمت پایین‌تری دارد.

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم