جراحی بینی و دندانپزشکی

جراحی بینی و دندانپزشکی

امروزه تعداد متقاضیان جراحی‌های زیبایی در کشورهای مختلف به خصوص ایران به شدت رو افزایش است. در میان جراحی‌های زیبایی، عمل زیبایی بینی بیشترین آمار را دارد و می‌توان گفت فراگیرترین جراحی زیبایی است. از طرفی بیماری‌های دهان و دندان شایع‌ترین مشکل در سنین مختلف است. با توجه به عمومیت دو موضوع ذکر شده، سؤالات بسیاری برای افراد مطرح می‌شود. در این مقاله از سایت قصد داریم به موضوع جراحی بینی و دندانپزشکی بپردازیم. چنانچه اخیراً جراحی زیبایی بینی داشته‌اید و نیازمند درمان‌های دندانپزشکی هستید، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌دهیم. لطفاً تا پایان با ما همراه باشید.

جراحی و ترمیم بینی

جراحی‌های بینی برای رفع مواردی از قبیل مشکلات تنفسی، تغییر اندازه یا شکل بینی و درمان شکستگی‌ها انجام می‌شوند. به‌طور کلی می‌توان گفت هرگونه عملی که در راستای رفع نواقص و ناهنجاری‌های بینی انجام می‌شود، در دسته جراحی‌های بینی قرار می‌گیرد. این جراحی‌ها حدود ۲ ساعت طول می‌کشد و در این بازه فرد کاملاً بی‌هوش است. مانند تمامی اعمال جراحی، عمل بینی نیز عوارضی دارد. افراد نسبت به داروهای بیهوشی واکنش‌های متفاوتی دارند و گاهی بیمار پس از عمل دچار عفونت یا خونریزی می‌شود. عوارض عمل بعد از چند روز رفع می‌شود و تقریباً پس از دو هفته بیمار می‌تواند فعالیت‌های سبک خود را شروع کند.

زمان مناسب دندانپزشکی پس از جراحی بینی

انجام درمان‌های دندانپزشکی تنها با رعایت فاصله زمانی مناسب پس از عمل جراحی بینی قابل اجرا می‌باشد. افرادی که جراحی بینی انجام می‌دهند باید مراقبت‌های ویژه‌ای داشته باشند تا فرآیند بهبودی آن‌ها بدون مشکل خاصی ادامه یابد. همچنین مصرف بعضی از داروها در یک ماه اول پس از جراحی ممنوع است. معمولاً این افراد تا چندین ماه نسبت به هرگونه ضربه حساس هستند و در واقع آستانه درد آنها بسیار پایین است. با توجه به اینکه طی مراحل دندانپزشکی احتمال ضربه خفیف و فشار به صورت بیمار وجود دارد، توصیه می‌شود امور دندانپزشکی را به حداقل ۶ ماه پس از عمل بینی موکول کنید. به طور کلی پس از جراحی بینی آن دسته از امور دندانپزشکی که تهاجمی و پیشرفته‌تر هستند و فشار بیشتری را به بیمار وارد می‌کنند، توصیه نمی‌شود.

لازم به ذکر است که برای دریافت هرگونه خدمات دندانپزشکی ابتدا دندان‌پزشک را در جریان عمل جراحی خود قرار دهید. درمان‌های دهان و دندان نباید هیچ‌گونه تداخلی با جراحی بینی داشته باشد.

ممنوعیت‌های دندانپزشکی پس از جراحی بینی

معمولاً افرادی که جراحی بینی انجام می‌دهند تا چندین ماه نسبت به ضربه و فشار حساس هستند. همچنین موارد دیگری وجود دارد که دندانپزشکی پس از عمل جراحی بینی را ممنوع می‌کنند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

– دوره نقاهت پس از جراحی بینی کامل نشده باشد.

– درمان‌های دهان و دندانی که در آنها احتمال خونریزی لثه وجود دارد که در این صورت باید به متخصص لثه در تهران مراجعه شود.

– انجام امور دندانپزشکی حین آن احتمال ضربه و فشار به صورت وجود دارد.

دندان درد پس از جراحی بینی

دندان درد، یکی از شایع‌ترین دردهایی است که پس از جراحی بینی توسط بیماران گزارش می‌شود. زمان جراحی بینی، عصب قسمت‌های تحتانی بینی و دندان‌های بالایی تحریک می‌شوند و در قالب دندان درد فرد را آزار می‌دهند. عصب بینی کامی، یکی از عصب‌هایی است که به عنوان عصب کنترل کننده حس، در چهار دندان بالایی جلو و بخش کوچکی از سقف دهان شناخته می‌شود. مسیر عصب بینی کامی، تیغه بینی است و با کوچک‌ترین آسیب به این ناحیه هنگام عمل بینی، درد دندان رخ می‌دهد. این دردها با مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک جراح یا دندان‌پزشک قابل کنترل هستند و طی ۷ تا ۱۰ روز برطرف می‌شوند.

دندانپزشکی لیزری و جراحی بینی

دندانپزشکی لیزری مناسب‌ترین درمان برای افرادی است که تحت عمل جراحی بینی قرار گرفته‌اند. طبق توصیه دندان‌پزشکان، چنانچه پس از جراحی بینی نیازمند خدمات دندانپزشکی هستید بهتر است از دندانپزشکی لیزری کمک بگیرید. این روش نیازی به بی حسی ندارد و بنابراین احتمال ایجاد حساسیت در بدن فرد وجود ندارد. دندانپزشکی با لیزر در مدت زمان کوتاهی صورت می‌گیرد. خونریزی ندارد و نیازی به بخیه نیست. دوران نقاهت آن کوتاه است بنابراین فردی که تحت عمل جراحی بینی قرار گرفته، می‌تواند با دندانپزشکی لیزری مشکلات دهان و دندان خود را برطرف کند.

زمان مجاز انجام درمان‌های دندانپزشکی پس از جراحی بینی

کشیدن دندان

اگر به تازگی جراحی بینی انجام داده‌اید لازم است حداقل ۴ ماه صبر کنید و نسبت به حذف دندان‌های معیوب اقدام کنید. برای درمان کامل دندان‌های آسیاب لازم است حداقل چهار ماه صبر کنید. این بازه برای حذف دندان عقل تا شش ماه افزایش می‌یابد.

عصب کشی دندان پس از عمل بینی

مشکلات ریشه و عصب دندان اگر چه درد طاقت فرسایی را به بیمار تحمیل می‌کنند اما برای افرادی که تازه جراحی بینی داشته‌اند قابل انجام نیستند. حداقل ۴ ماه باید زمان بگذرد تا دندان‌پزشک بتواند عصب کشی دندان را برای شما انجام دهد.

ایمپلنت دندان پس از عمل جراحی

فاصله زمانی مراجعه به متخصص ایمپلنت در تهران برای کاشت ایمپلنت دندان تا جراحی بینی باید ۶ ماه باشد. پس از این زمان اگر مشکل خاصی در بینی وجود نداشته باشد دندان‌پزشک اقدام به انجام ایمپلنت می‌کند.

ارتودنسی قبل و بعد از عمل جراحی

اگر کاندید جراحی بینی هستید و همزمان دندان‌های شما نیاز به ارتودنسی دارد، بهتر است ابتدا جراحی بینی را انجام دهید. پس از گذشت ۶ ماه، دندان‌پزشک بر اساس معاینات دقیق می‌تواند زمان مناسب برای انجام ارتودنسی را مشخص کند.

تذکر: با وجود تمامی موارد ذکر شده لازم است پیش از هرگونه درمان دندانپزشکی با جراح بینی خود مشورت کنید. اگرچه بازه‌های زمانی ذکر شده در بالا مورد تأیید جراحان و دندان‌پزشکان است، با این حال برای همه سنین و افراد عمومیت ندارد. بعضی بیماران نیاز دارند دوران نقاهت بیشتری را طی کنند تا شرایط لازم برای انجام دندانپزشکی مهیا شود. پس هرگز نسبت به انجام درمان‌های دندانپزشکی پس از جراحی بینی اصرار نکنید.

در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی به موضوع جراحی بینی و دندانپزشکی پرداختیم. با توجه به فراگیری عمل‌های زیبایی به خصوص جراحی بینی لازم است احتیاط‌های واجب پس از عمل لحاظ شود تا سلامت افراد تأمین گردد. شما می‌توانید با مطالعه مقالات دیگر سایت ما از سلامت دهان و دندان خود و خانواده خود مراقبت کنید. از اینکه تا پایان با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم