درد در هنگام رشد دندان کودکان

درد در هنگام رشد دندان کودکان

یکی از مراحل رشد کودکان رشد دندان‌های شیری آنها است. رویش دندان‌های شیلی در کودکان معمولاً از سن ۶ ماهگی الی ۲۴ ماهگی اتفاق می افتد. رشد دندان معمولاً برای کودک همراه با درد است. این موضوع باعث می‌شود رویش دندان دشوار شود. کودکان در هنگام رشد دندان دائم اجسام مختلف را در دهان خود قرار می‌دهند تا شاید درد دندان خود را کاهش دهند. در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی قصد داریم به موضوع روش‌های مختلف کاهش درد در هنگام رشد دندان کودکان بپردازیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشد.

علائم رشد دندان‌های شیری در کودکان

رشد دندان در کودکان معمولاً همراه با درد در ناحیه لثه و فک است. زیرا دندان‌ها برای رشد از فک و لثه عبور می‌کنند و بیرون می‌آید. زمانی که دندان زیر لثه باشد و به لثه برای خارج شدن فشار بیاورد آن محدوده متورم و کمی قرمز می‌شود و راه درمان آن جراحی لثه با لیزر است. گاهی اوقات نیز ممکن است روی دندان‌های در حال رشد تاول خونی مشاهده شود. معمولاً رشد دندان‌های آسیاب بزرگ ناراحتی بیشتری برای کودک ایجاد می‌کند. زیرا این دندان‌ها سطح بیشتری از لثه را سوراخ می‌کنند تا به بیرون بروند. جالب است بدانید رشد اغلب دندان‌های دائمی ناراحتی کمتری نسبت به رشد دندان‌های شیری ایجاد می‌کند. این اتفاق به این دلیل می افتد که دندان‌های شیری لثه سوراخ می‌کنند تا به بیرون بیایند. اما دندان‌های دائمی در قسمتی از لثه بیرون می‌آیند که قبلاً توسط دندان‌های شیری سوراخ شده است.

از دیگر علائم رشد دندان در کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش بزاق دهان
بهانه گیری
کاهش اشتها
خوردن انگشتان دست
وارد کردن اجسام مختلف به دهان
آبریزش بینی
تب بالای ۳۸ درجه
و…

روش‌های کاهش درد در هنگام رشد دندان کودکان

روش‌های بسیار زیادی وجود دارد که با به کارگیری آنها می‌توانید درد را هنگام رشد دندان کودکان کاهش دهید. در ادامه به معرفی تعدادی از این روش‌ها می‌پردازیم.

کمپرس آب سرد

علل بسیاری در ایجاد درد دندان در هنگام رشد مؤثر هستند. یکی از از مهم‌ترین علل ناراحتی بدن درد کودکان در هنگام رشد دندان‌های شیری ایجاد تورم در لثه است. اگر لثه کودک به علت رشد دندان متورم شده باشد کمپرس آب سرد بهترین راه برای کاهش تورم و درد است. از این رو لازم است دستمال تمیز و مرطوب در یخچال نگهداری کنید تا در صورت لزوم آن را روی لثه قرار دهید تا تورم کاهش یابد.

همچنین می‌توانید از حلقه‌های لاستیکی مخصوص استفاده کنید. حلقه‌های لاستیکی مخصوص را می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید و آنها را درون یخچال قرار دهید تا سرد شود. سپس آن را به کودک خود بدهید تا با جویدن آن درد دندانش کاهش یابد.

همچنین می‌توانید از صیفی جات صفت مانند هویج و خیار استفاده کنید. اگر از این‌گونه صیفی جات به عنوان کمپرس سرد استفاده کردید ، لازم است دقت داشته باشید که کودک در هنگام جویدن صیفی جات تکه‌ای از آن را قورت ندهد.

فشار دادن لثه کودک

فشار ملایم بر روی لثه‌های کودک باعث کاهش درد می‌شود. شما می‌توانید یک انگشت خود را ضد عفونی و روی لثه کودک حرکت دهید. به این نکته دقت داشته باشید که حتماً انگشت خود را به خوبی ضدعفونی و ناخن‌های خود را کوتاه کنید. زیرا ممکن است در اثر برخورد ناخن قسمتی از دهان زخم شود.

حلقه‌های لاستیکی دندان را در فریزر نگذارید.

اگر قصد استفاده از کمپرس سرد را دارید لازم است بدانید دمای یخچال برای کمپرس سرد کافی است. از این رو هرگز حلقه‌های لاستیکی مخصوص دندان را در فریزر قرار ندهید. زیرا سرمای زیاد می‌تواند آسیب‌های جدی به دهان و دندان کودک وارد کند.

 

 

بزاق دهان کودک

یکی از علائم رشد دندان کودک افزایش بزاق دهان است. زمانی که ترشح بزاق دهان افزایش یابد ، مقداری از آن از دهان بیرون می‌ریزد. هنگامی که بزاق دهان روی گونه‌ها و اطراف دهان کودک می‌ریزد ، خشک می‌شود. از این رو لازم است مدام دور دهان کودک را با دستمال مرطوب تمیز کنید. زیرا خشکی پوست باعث می‌شود ناراحتی مضاعفی برای کودک ایجاد شود. علاوه بر آن می‌توانید برای جلوگیری از خشکی پوست کودک از کرم‌های مرطوب کننده کودکان استفاده کنید.

هرگز از مواد قندی و شیرینی‌های مختلف استفاده نکنید.

انواع آب میوه‌های خنک بستنی‌های یخی و مواد غذایی که دارای شکر و قند هستند، در هنگام رشد دندان برای کودکان مضر هستند. با وجود اینکه مواد غذایی ذکر شده سرد هستند، اما میزان سردی آنها زیاد بوده و به بافت لثه و دهان کودک آسیب می‌رساند. علاوه بر آن قند موجود در این مواد غذایی به رشد باکتری‌های مضر در دهان کودک کمک می‌کند.

در بازه زمانی رشد دندان‌های کودک، لازم است بهداشت دهان او کاملاً رعایت شود تا لثه و بافت‌های دهان دچار عفونت و حساسیت نشود. زیرا بافت دهان و لثه در این دوران بسیار آسیب پذیرند.

راهکارهای پزشکی

خوشبختانه با پیشرفت علم داروهای بسیاری برای کاهش درد در کودکان ارائه شده است. این داروها به صورت مایع، ژل و قرص هستند تا تمامی کودکان به راحتی از آنها استفاده کنند. مصرف داروهای مسکن برای مدتی درد دندان کودک را کاهش می‌دهد. پیشنهاد ما به شما این است که همزمان با مصرف دارو روش‌های طبیعی را نیز به کار گیرید تا کودک درد کمتری را متحمل شود. لازم به ذکر است قبل از مصرف هر دارو با پزشک اطفال و دندان‌پزشک مشورت کنید.

بدون تجویز پزشک دارو مصرف نکنید.

بعضی از داروهای مسکن دندان برای بزرگ‌سالان بوده و مصرف آنها برای کودکان بسیار خطرناک است. علاوه بر آن ممکن است کودک به بعضی از داروهای مسکن حساسیت داشته باشد که باعث می‌شود ناراحتی و درد کودک افزایش یابد. از این رو قبل از دادن هر دارویی به کودک ابتدا با پزشک اطفال و متخصص لثه در تهران مشورت کنید و در صورت تأیید آنها دارو را به کودک خود بدهید.

در این مقاله از سایت به کاهش درد در هنگام رشد دندان کودکان پرداختیم. سپس درباره رشد دندان‌ها در کودکان صحبت کردیم. همچنین به معرفی روش‌های کاهش درد در هنگام رشد دندان کودکان پرداختیم. شما می‌توانید با مطالعه دیگر مقالات از سلامت و بهداشت دهان و دندان خود و خانواده خود مراقبت کنید. اگر درباره لیفت لثه اطلاعاتی ندارید با ما همراه باشید.

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم