دندانپزشکی برای بیماران قلبی

دندانپزشکی برای بیماران قلبی

قلب یکی از ارگان‌های حیاتی بدن است که وظیفه مهم خون‌رسانی به تمام اندام‌ها را بر عهده دارد. مواد غذایی و اکسیژن از طریق خون به بافت‌ها می‌رسند. بنابراین ارتباط مستقیمی از قلب با تک تک سلول‌های بدن برقرار است. شیوع بیماری‌های قلبی در جوامع امروزی باعث شده در تمامی درمان‌های پزشکی احتیاط لازم در مواجهه با این بیماری در نظر گرفته شود. دندانپزشکی برای بیماران قلبی از اهمیت خاصی برخوردار است و لازم است بیماران قلبی قبل و بعد از درمان‌های دندانپزشکی مراقبت‌های ویژه‌ایداشته باشند. به دلیل اهمیت دندانپزشکی برای بیماران قلبی قصد داریم در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی به این موضوع مهم بپردازیم. اگر شما هم از بیماری قلبی رنج می‌برید یا در اطرافیان خود اشخاص مبتلا به بیماری قلبی دارید پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

تأثیر بیماری‌های دهان و دندان در ابتلا به بیماری‌های قلبی

باکتری‌های داخل دهان از طریق سیستم گردش خون (که در بافت لثه قرار دارد) می توانند به سراسر بدن منتقل شوند. این باکتری‌ها بسیار شبیه به باکتری‌هایی هستند که در پلاک‌های داخل عروق وجود دارند. بنابراین باکتری‌های دهان و دندان این ویژگی را دارند که به پلاک‌های سیستم گردش خون بچسبند و در شکل گیری پلاک‌های داخل عروق و همچنین لخته شدن خون شرکت کنند. تحقیقات بیانگر این است که ۲۵ درصد افرادی که از بیماری‌های دهان و دندان و بخصوص بیماری لثه رنج می‌برند، به بیماری قلبی نیز مبتلا هستند. متأسفانه این مورد در مردان شایع‌تر است. متخصص لثه در تهران همیشه بر رعایت بهداشت دهان و دندان تاکید دارند و معتقدند برخورداری از دهان و دندان سالم می‌تواند یکی از فاکتورهای مهم در سلامت قلب باشد.

راهکارهای مراقبتی دندان برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی

افرادی که در با بستگان نزدیک خود مانند پدر و مادر بیماران قلبی دارند باید توجه بیشتری به سلامت قلب خود داشته باشند. مواردی مانند مسواک زدن مرتب، استفاده از نخ دندان و دهان‌شویه به عنوان مراقبت‌های روتین باید در افرادی که مستعد بیماران قلبی هستند رعایت شود. همچنین این افراد باید از سیگار کشیدن و مصرف غذاهای چرب خودداری کنند لازم است. افراد مستعد بیماری قلبی و همچنین مبتلایان به مشکلات قلبی به صورت منظم هر ۶ ماه یک‌بار با مراجعه به دندان‌پزشک از سلامت دهان و دندان خود اطمینان حاصل کنند. همچنین برای پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان مراقبت‌های لازم را جدی بگیرند.

دندان‌های خراب عاملی برای بیماری‌های قلبی

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم سلامت دندان‌ها رابطه مستقیم با سلامت قلب دارد دندان‌های خراب و پوسیده و لثه‌های به عفونی می‌تواند افراد را در معرض بیماری‌های قلبی عروقی قرار دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که بیماران قلبی و عروقی به ویژه کسانی که از آسیب‌های عروق کرونر رنج می‌برند دندان‌های پوسیده و خراب بیشتری دارند. همین امر موجب شده تا بیماری‌های دهان و دندان، عفونت‌ها و باکتری‌ها به قلب سرایت کند. بنابراین لازم است در صورت وجود دندان‌های پوسیده و خراب سریعاً به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا مانع سرایت بیماری‌ها به قلب شوید.

بیشتر بخوانید: آیا می دانید اصلاح طرح لبخند چه مزایایی دارد؟

التهاب و بیماری لثه و ارتباط آن با بیماری‌های قلبی

سیستم گردش خون در بافت‌های لثه وجود دارد و چنانچه لثه عفونی باشد این عفونت روی رگ‌های خونی در دهان تأثیر می‌گذارد به این صورت که باکتری‌های مضر و خطرناک به جریان خون وارد می‌شوند و نیاز به جراحی لثه با لیزر دارد. همان‌طور که میدانید تمامی حجم خونی که در بدن وجود دارد در هر ضربان قلب به این عضو مهم منتقل می‌شود. در نتیجه عفونت لثه‌ها از طریق خون به قلب سرایت می‌کند. بیماری‌ها و عوارض قلبی یکی از اصلی‌ترین دلایل مرگ‌های غیر طبیعی در دنیا می‌باشد.

موارد ممنوعیت درمان‌های دندانپزشکی در بیماران قلبی

پیش از شروع هر درمان دندانپزشکی، بیماران قلبی باید دندان‌پزشک را در جریان بیماری خود قرار دهند. ابتدا باید فشار خون بیمار کنترل شود. چنانچه بیمار قلبی به فشار خون بالا مبتلا باشد، انجام هرگونه درمان‌های دندانپزشکی ممنوع می‌باشد. مگر در مواردی که دندان‌پزشک مطب متخصص تشخیص دهد انجام خدمات دندانپزشکی هیچ‌گونه آسیبی به بیمار قلبی نخواهد زد. انجام درمان‌های دندانپزشکی در افراد زیر باید با احتیاط بیشتری انجام شود:

افراد مبتلا به آریتمی قلب.

افرادی که نارسایی قلبی دارند.

بیمارانی که پیوند قلب انجام داده‌اند.

بیمارانی که مبتلا به اندوکاردیت عفونی هستند.

بیماران قلبی مادرزاد و بیماران قلبی با مشکل دریچه قلب.

افرادی که سابقه بیماری قلبی ندارند اما از درد در قفسه سینه خود رنج می‌برند.

کسانی که سابقه سکته قلبی دارند حداقل تا شش ماه باید از انجام خدمات دندانپزشکی خودداری کنند.

افرادی که جراحی قلب باز داشته‌اند برای دریافت خدمات دندانپزشکی باید ۶ ماه تا یک سال صبر کند.

چرا درمان‌های دندانپزشکی در بیماران قلبی اهمیت دارد؟

یکی از مواردی که در پروسه درمان دندان در بیماران قلبی اتفاق می‌افتد، ورود باکتری‌های موجود در خون به دریچه قلب و دیگر بافت‌های قلب است. این مورد می‌تواند تهدید مهمی برای زندگی فرد بیمار باشد.

ماده بی حسی بر روی بیماران قلبی تأثیر متفاوتی دارد. بنابراین دندان‌پزشک باید در استفاده از مواد بی حسی برای بیماران قلبی جوانب احتیاط را در نظر داشته باشند. همچنین ممکن است در پروسه پروسه درمان دندان نیاز به تجویز داروهای مختلفی یا مواردی از قبیل رادیو گرافی باشد. حتماً پیش از درمان، دندان‌پزشک را در جریان بیماری خود قرار دهید. دندانپزشکی با توجه به شرح حالی که از بیمار می‌گیرد مراحل درمان را تنظیم می‌کند. دندان‌پزشک را در جریان بیماری قلبی و مدت زمان آن قرار دهید تا در تجویز آنتی‌بیوتیک ها احتیاطات لازم را در نظر داشته باشد.

مراقبت‌هایی که باید توسط دندان‌پزشک برای بیمارانی که سابقه سکته قلبی دارند انجام شود

دندان‌پزشک باید در طول درمان فشار خون و درد ناشی از درمان را نظارت کند.
لازم است برای انجام درمان دندانپزشکی حداقل میزان داروی بی حسی تزریق شود و غلظت آن بسیار کم باشد.
در صورتی که درمان دندان پزشکی با خونریزی همراه بود لازم است بیمار حداقل از ۶ ساعت تا ۱۲ ساعت پیش از درمان دندان پزشکی از داروهای ضد انعقاد خون مصرف نکند. علاوه بر آن پس از اتمام درمان نیز لازم است ۶ ساعت صبر کند تا خونریزی به صورت کامل قطع شده و لخته‌های خون تشکیل شوند و پس از تشکیل لخته خون داروهای ضد انعقاد خون را مصرف کند.
اگر در حین درمان بیمار علائم سکته قلبی داشت فوراً باید اکسیژن درمانی شروع شود و بیمار به نزدیک‌ترین بیمارستان منتقل شود.

در این مقاله از سایت موضوع دندانپزشکی برای بیماران قلبی پرداختیم. سپس درباره بیماری‌های دهان و دندان و تأثیر آنها در ابتلا به بیماری‌های قلبی صحبت کردیم. همچنین درباره موارد ممنوعیت درمان‌های دندانپزشکی در بیماران قلبی صحبت کردیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

 

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم