رژیم غذایی مناسب درمان ارتودنسی

رژیم غذایی مناسب درمان ارتودنسی

اگر از ارتودنسی استفاده می‌کنید لازم است که اطلاعات کافی راجع به رژیم غذایی مناسب درمان ارتودنسی داشته باشید تا در طول درمان آن دچار مشکل نشوید. بسیاری از افرادی که از تحت درمان ارتودنسی هستند از رژیم غذایی مناسب درمان ارتودنسی مطلع نیستند و نمی‌دانند در دوره درمانی خود چه مواد غذایی را مصرف کنند یا از مصرف کدام مواد غذایی پرهیز کنند. از این رو در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی قصد داریم به موضوع رژیم غذایی مناسب ارتودنسی بپردازیم. اگر تحت درمان ارتودنسی هستید یا نیاز به دریافت درمان ارتودنسی دارید و با رژیم غذایی مناسب ارتودنسی آشنا نیستید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

بایدها و نبایدهای تغذیه در طول درمان ارتودنسی

تغذیه و رژیم غذایی مناسب درمان ارتودنسی، بسیار اهمیت دارد که ما در این بخش باید و نبایدهای آن را برای شما شرح خواهیم داد:

چه مواد غذایی مصرف کنیم

بهترین مواد غذایی برای افرادی که از ارتودنسی استفاده می‌کنند مواد غذایی نرم است. جویدن مواد غذایی نرم فشار زیادی به دستگاه‌های ارتودنسی وارد نمی‌کند و باعث می‌شود احتمال شکستن آنها کاهش یابد. علاوه بر آن احتمال حساس شدن دندان‌ها و ایجاد درد در آنها را نیز کاهش می‌دهد. بعضی از سبزیجات با وجود فواید بسیاری که دارند اما سفت هستند و مصرف آنها برای افرادی که از ارتودنسی استفاده می‌کند موجب آسیب دیدگی دستگاه‌های ارتودنسی می‌شود.

بنابراین افرادی که از ارتودنسی استفاده می‌کند می‌بایست این‌گونه سبزیجات را بخارپز کنند تا به صورت کامل نرم شود و سپس مصرف کنند. از جمله مواد غذایی که پیشنهاد می‌کنیم در طول درمان ارتودنسی از آنها استفاده کنید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سوپ
ماست
پنیر
غذای دریایی
تخم مرغ
برنج
پوره سیب زمینی
سیب زمینی آب پز
پوره سیب
پنکیک
بستنی
ژله
ماکارونی
نودل
نان نرم
موز
و…

چه مواد غذایی مصرف نکنیم

مصرف مواد غذایی سفت نه تنها باعث می‌شوند دستگاه‌های دندانپزشکی آسیب ببینند، بلکه باعث ایجاد درد در دندان‌ها نیز می‌شوند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در طول درمان ارتودنسی از مصرف مواد غذایی سفت بپرهیزید تا دوره درمان اصلاح طرح لبخند به بهترین شکل ممکن طی شود. از جمله مواد غذایی که باید از مصرف آن در طول درمان ارتودنسی بپرهیزید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آجیل
یخ
چیپس
هویج خام
ذرت بو داده
نان سفت
سیب
و…

لازم به ذکر است مواد غذایی مانند هویج خام یا سیب برای سلامتی لازم هستند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم آنها را به قطعه‌های کوچک تقسیم و سپس مصرف کنید.

یکی دیگر از دسته مواد غذایی که باید از خوردن آنها اجتناب کنید، مواد غذایی چسبناک است. زیرا مصرف مواد غذایی چسبناک باعث می‌شود مواد غذایی به دستگاه‌های ارتودنسی بچسبد. مواد غذای چسبناک که باید از مصرف آنها باید اجتناب کنید عبارت‌اند از:

شکلات
آدامس
آب‌نبات
کارامل
شیرین بیان
و…

رژیم غذایی مناسب درمان ارتودنسی

برای حفظ سلامت دندان‌ها در طول درمان ارتودنسی چه کنیم

لازم است که برای حفظ سلامت دندان ها در طول درمان ارتودنسی مواردی را رعایت کنیم که در این قسمت موارد مهم آن را برای شما نام برده ایم:

تقسیم غذا به تکه‌های کوچک

یکی از عاداتی که ممکن است به دستگاه‌های ارتودنسی آسیب وارد کند، الگوی غلط مصرف غذا است. جویدن غذا یکی از الگوهای مصرف غذا است که در صورتی که غلط انجام شود ممکن است باعث شکستن دستگاه‌های ارتودنسی شود. طبیعتاً تغییر روش جویدن غذا کاری دشوار است. تقسیم کردن غذا به تکه‌های کوچک یکی از کارهایی است که سلامت دندان‌ها و ابزارهای ارتودنسی را تضمین می‌کند.

زمانی که غذا را به تکه‌های کوچک در تقسیم کنید، فشار زیادی به دندان‌ها و دستگاه‌های ارتودنسی وارد نمی‌شود. اما در غیر این صورت ممکن است در هنگام جویدن غذا براکت ارتودنسی از دهان خارج شود و به لثه آسیب برسد و در نتیجه عمل لیفت لثه به نتیجه نرسد. لازم به ذکر است حتی اگر در حال خوردن مواد غذایی نرم هستید پیشنهاد می‌کنیم آن را تکه‌تکه کنید تا از بروز درد دندان جلوگیری کنید.

با دندان‌های عقب غذا بجوید

اگر به تازگی ارتودنسی را نصب کرده‌اید یا جهت تنظیم آن به دندان‌پزشک مراجعه کرده‌اید، دندان‌هایتان از حالت عادی حساس‌تر است. بنابراین لازم است غذا را با دندان‌های عقب یا همان آسیاب بجوید. زیرا جویدن مواد غذایی با دندان‌های آسیاب فشار زیادی به دستگاه‌های ارتودنسی وارد نمی‌کند. علاوه بر آن گاز زدن مواد غذایی مختلف با دندان‌های جلویی خود پرهیز کنید. در غیر این صورت ممکن است ارتودنسی از دندان تو جدا شود.

غذا را به آرامی بجویم

جویدن سریع مواد غذایی فشار زیادی را به دستگاه‌های ارتودنسی وارد می‌کند و باعث جدا شدن آنها از دندان می‌شود. خوردن سریع غذا در فرایند هضم آن نیز اختلال ایجاد می‌کند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در طول درمان ارتودنسی غذا آرام‌تر بجوید تا از سلامت دندان‌های خود مراقبت کنیم. این مورد در رژیم غذایی مناسب درمان ارتودنسی بسیار اهمیت دارد. به طور کلی توجه داشته باشید که رژیم غذایی شما در زمان درمان های زیبایی دندان جراحی لثه با لیزر هم بسیار اهمیت دارد.

از مصرف نوشیدنی‌های گازدار و صنعتی بپرهیزید

اکثر نوشیدنی‌های گازدار و صنعتی قند بسیاری دارند و موجب پوسیدگی دندان می‌شوند. علاوه بر آن این گونه نوشیدنی‌ها اسیدی هستند که باعث تضعیف مینای دندان و تشکیل پلاک دندانی می‌شوند. از آنجا که در طول درمان ارتودنسی حفظ بهداشت دهان و دندان به دلیل عدم دسترسی به قسمت‌های مختلف دندان کمی دشوار می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم از مصرف نوشیدنی‌های صنعتی و گازدار جداً خودداری کنید. از جمله نوشیدنی‌هایی که نباید در طول درمان ارتودنسی آنها را مصرف کنید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نوشابه
نوشیدنی های انرژی زا
آبمیوه های صنعتی
شربت
و…

رژیم غذایی مناسب درمان ارتودنسی

حفظ بهداشت دهان و دندان

پس از مصرف وعده‌های غذایی لازم است کارهایی را انجام دهید تا از پوسیدگی دندان و دیگر مشکلات دهان و دندان جلوگیری کنید. این اقدامات عبارت‌اند از:

مسواک بزنید

استفاده از مسواک پس از هر وعده غذایی مخصوصاً برای افراد تحت درمان ارتودنسی واجب است و توسط متخصص لثه در تهران تجویز میشود. مسواک زدن باعث می‌شود باقیمانده غذا از روی دندان و دستگاه‌های ارتودنسی پاک شوند. در صورتی که مواد غذایی روی دندان و دستگاه‌های ارتودنسی باقی بمانند به مرور زمان پلاک دندانی تشکیل می‌شود و دندان دچار پوسیدگی می‌شود. علاوه بر آن به دلیل اسید تولید شده توسط باکتری‌های مضر دستگاه‌های ارتودنسی نیز دچار تغییر رنگ می‌شود. بنابراین لازم است پس از هر وعده غذایی دندان‌های خود را با استفاده از مسواک‌های نرم و مسواک‌های مخصوص بریس‌های ارتودنسی مسواک کنید.

از نخ دندان استفاده کنید

قسمت‌هایی از دندان هستند که نمی‌توان با استفاده از مسواک تمیزشان کرد. با استفاده از نخ دندان می‌توانید به راحتی به آن قسمت‌ها دسترسی پیدا کنید و آنها را از باقیمانده غذا پاک کنید و از پوسیدگی دندان جلوگیری کنید.

استفاده از دهان‌شویه

دهان‌شویه نه تنها قسمت‌های کوچک و منافذ دندان را از باقیمانده غذا پاک می‌کند، بلکه ضد حساسیت و آنتی باکتریال نیز هستند. از این رو پیشنهاد می‌کنیم از دندان‌پزشک خود بخواهید تا یک دهان‌شویه مناسب به شما معرفی کند تا از آن استفاده کنید.

در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی به موضوع رژیم غذایی مناسب درمان ارتودنسی پرداختیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. پیشنهاد می‌کنیم مطالعه دیگر مقالات سایت ما را از دست ندهید. با ما همراه باشید.

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم