لثه اضافه روی دندان عقل

برخی افراد ممکن است در طول زندگی خود با لثه اضافه روی دندان عقل روبرو شوند. در واقع باید گفت که این افراد با بیماری پری‌کرونیت یا عفونت دندان عقل و عفونت لثه دندان مواجه هستند. پری‌کرونیت باعث التهاب لثه‌های نزدیک به دندان عقل شده و اگر به موقع درمان نشود بسیار آزاردهنده خواهد بود. اشخاصی که این مشکل را دارند ممکن است مواردی همچون درد، مزه‌های نامطلوب در دهان، تورم غدد لنفاوی و در موارد شدیدتر تورم فک، لپ و گردن را تجربه کنند. معمولا التهاب‌ها به علت باکتری‌های موجود در پلاک یا جرم دندان است. برای درمان لثه اضافه روی دندان چندین روش درمانی وجود دارد.

کدام دندان های عقل با لثه اضافه روبرو می شوند؟

پری‌کرونیت عنوانی است که برای التهاب بافت اطراف دندان عقل (یا دندان آسیای سوم) به کار می‌رود. این مسئله اغلب در دندان‌های عقلی اتفاق می‌افتد که اصطلاحا نیمه‌نهفته‌ (نیمه‌بیرون‌زده) بوده یا به طور کامل قابل مشاهده نیستند؛ معمولا هم در دندان‌های اسیایی پایینی بیشتر از بالایی رایج است. دندان‌‌های عقل در اواخر دوره نوجوانی نمایان می‌‌شوند؛ بعد از اینکه کمی دندان‌‌های عقل از لثه بیرون می‌‌آیند، گاهی با ورود باکتری‌‌ها به منافذ باز کنار دندان، بافت لثه در آن ناحیه متورم شده یا به اصلاح دچار عفونت دندان عقل می‌شود. اکثر افرادی که پری‌کرونیت دارند، یک لایه بافت لثه تاج دندان آن‌ها را پوشش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: آیا می دانید اصلاح طرح لبخند به چه منظور انجام می شود؟

علت پری‌کورونیت (عفونت دندان عقل)

فاکتور خطرناک پری‌کرونیت رشد بافت اضافی لثه (اوپرکولوم) بر دندان عقل است که اجازه نمی‌دهد فرد دندان عقل خود را به راحتی تمیز ‌کند. پری‌کورونیت بیشتر افراد در سن 20 تا 29 ساله را درگیر می‌کند؛ حدود 81 درصد افراد مبتلا به آن در این سن هستند. شیوع پری‌کورونیت در بین زنان و مردان به یک اندازه اتفاق می‌افتد. دلایل و شرایط متداولی با ایجاد پری‌کورونیت ارتباط دارند:

• بهداشت ضعیف دهان و دندان (باعث پری‌کرونیت حاد می‌شود)
  • وجود استرس زیاد
  • داشتن بافت اضافی لثه
  • متورم شدن غدد لنفاوی گردن
  • عفونت دستگاه تنفسی فوقانی

بیشتر بخوانید: لیفت لثه را چگونه می توان درمان کرد؟

علائم التهاب و عفونت دندان عقل

لثه اضافه روی دندان عقل زمانی اتفاق می‌افتد که دندان عقل به طور کامل از لثه خارج نشود. این حالت ممکن است باعث ایجاد درد و ناراحتی شود که با توجه به شدت عفونت علائم ممکن است بین افراد مختلف متفاوت باشد:

• درد مبهم یا شدید
  • وجود تورم لثه در ناحیه آسیب دیده
  • احساس ناراحتی ملایم در دهان
  • طعم بد دهان
  • تورم صورت در سمت آسیب دیده دهان
  • ترشح چرک
  • درد هنگام بلع
  • تورم غدد لنفاوی زیر چانه
  • داشتن تب

توجه داشته باشید که علائم مزمن اغلب تنها 1 تا 2 روز طول می‌کشند، ولی تا چند ماه تکرار می‌شوند. همچنین علائم حاد معمولا 3 تا 4 روز طول خواهد کشید.

انواع درمان پری‌کرونیت

درمان پری‌کرونیت در هر فرد متفاوت است. دندانپزشک یا متخصص لثه در تهران با در نظر گرفتن برخی عوامل، روش درمانی خود را انتخاب می‌کند. دندانپزشکان برای درمان این مشکل، با درنظر گرفتن برخی عوامل ممکن است توصیه کنند که لثه روی دندان برداشته شده یا دندان کشیده شود. همچنین برخی مواقع بهترین رویکرد، صرفا درمان علائم بیماری است. به طور معمول سه گزینه درمانی برای درمان لثه اضافه روی دندان عقل وجود دارد:

کنترل درد ناحیه نزدیک دندان عقل

هنگامی‌که به نظر برسد دندان خودش به طور کامل از لثه بیرون خواهد آمد، ممکن است دندانپزشک تصمیم بگیرد بدون برداشتن لثه روی دندان یا کشیدن آن، کمک کند تا درد بیمار کنترل شود. در این مورد، استفاده از ایبوپروفن یا استامینوفن می‌تواند مفید باشند.

علاوه بر این دندانپزشک بافت لثه اطراف دندان را برای جلوگیری از ایجاد پلاک دندان و تجمع ذرات و مواد غذایی تمیز می‌کند. در طول این پروسه ممکن است برای کاهش و کنترل درد از بیهوشی موضعی استفاده کند. اگر بیماری سابقه تورم یا عفونت داشته باشد، ممکن است آنتی‌بیوتیک‌هایی همچون پنی‌سیلین یا اریترومایسین نیز تجویز شود.

انجام جراحی

افرادی که دچار عفونت دندان عقل می‌‌شوند یا درد و التهاب شدیدی دارند به جراحی دهان و دندان نیاز دارند؛ بدین شکل‌که یا باید فلپ لثه انجام شود یا دندان عقل به طور کامل از بین برود. جراحی لثه و کشیدن دندان عقل مستلزم انجام یک عمل جراحی است که توسط دندانپزشک، جراح لثه یا جراح دهان باید صورت گیرد.

اغلب دندان‌پزشکان لثه اضافه یا همان گوشت اضافه لثه را با عمل جراحی یا با استفاده از لیزر درمان می‌کنند. جراحی لثه با لیزر یک روش مدرن درمانی است. برای جراحی باید به افراد متخصص و با مهارت بالا مراجعه کنید. این نوع جراحی در لیفت لثه که برای اصلاح طرح لبخند انجام می‌شود هم بسیار مناسب است. دکتر ستاره هاشمی، متخصص لثه در تهران یکی از بهترین‌ها در زمینه جراحی لثه هستند که می‌توانید با خیالی راحت این کار را انجام دهید.

مراجعه به هنگام به دندانپزشک برای درمان پری‌کرونیت

دندان عقل هنگام بیرون آمدن از لثه ممکن است باعث حساس شدن لثه و در معرض عفونت قرار ‌گیرد. بهداشت دهان و دندان اهمیت بسیاری در جلوگیری از این بیماری داشته که اگر به‌ خوبی رعایت نشود، بافت لثه به مرور زمان با ورم و عفونت مواجه می‌شود. پری‌‌کرونیت یک مشکل بسیار رایج است و زمانی رخ می‌دهد که دندان عقل از لثه بیرون نمی‌آید، اما حفره‌ای در لثه ایجاد کرده که آن را مستعد عفونت باکتریایی می‌کند. در صورت ابتلا به پری‌کورونیت افراد با عوارضی روبرو می‌شوند. لذا اگر علائم بیماری به سرعت درمان نشوند احتمال بروز مشکل بیشتر خواهد شد.

برای درمان بیماری پری‌کرونیت باید به چه متخصصی مراجعه کرد؟

یکی از راه‌های مقابله با بیماری پری‌کرونیت، خارج کردن دندان عقل است که باید توسط متخصص لثه انجام شود.

لثه اضافه روی دندان عقل در چه افرادی به وجود می‌آید؟

پری‌کورونیت بیشتر افرادی که در سن 20 تا 29 ساله هستند را درگیر می‌کند. اما ممکن است در هر سنی اتفاق بیافتد.

کدام دندان‌های عقل با لثه اضافه روی دندان روبرو می‌شوند؟

این مشکل معمولا در دندان‌های عقلی اتفاق می‌افتد که اصطلاحا نیمه‌نهفته‌ (نیمه‌بیرون‌زده) بوده یا به طور کامل دیده نمی‌شوند.