نهفتگی دندان

نهفتگی دندان چیست؟

یکی از بیماری‌های دهان و دندان نهفتگی دندان است. این بیماری موجب بروز مشکلات زیادی می‌شود و سلامت فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. هنگامی که دندان به صورت کامل از لثه بیرون نیاید و فقط قسمتی از آن بیرون از لثه باشد، نهفتگی دندان ایجاد می‌شود. از آنجا که درمان نهفتگی دندان اهمیت بسیاری دارد در این مقاله از سایت قصد داریم به موضوع نهفتگی دندان چیست بپردازیم.

در صورتی که قصد دارید اطلاعات بیشتری درباره نهفتگی دندان و روش‌های درمانی آن به دست بیاورید پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با سایت ما همراه باشید.به دندان‌هایی که به دلیل وجود مانع فیزیکی در مسیر رشد‌شان به درستی رشد نمی‌کنند و در داخل لثه باقی می‌مانند، دندان‌های نهفته گفته می‌شود. گاهی اوقات قسمت کوچکی از دندان از لثه خارج می‌شود و قسمت زیادی از دندان در زیر لثه باقی می‌ماند. گاهی اوقات هم دندان نهفته به شکل افقی رشد می‌کند. از آنجا که نهفتگی دندان همراه با درد نخواهد بود، اغلب افراد متوجه این بیماری نمی‌شوند. دندان‌پزشکان برای تشخیص نهفتگی دندان از عکس‌های رادیوگرافی استفاده می‌کنند. نهفتگی دندان علل بسیاری دارد. از جمله علل بروز نهفتگی دندان می‌توان به موقعیت بد ریشه دندان، شلوغی دندان، کمبود فضای کافی در فک، استفاده بیش از حد از پستانک و… اشاره کرد. متخصص لثه در تهران بر این باور است که مهم‌ترین علت نهفتگی دندان فک کوچک و کمبود فضای کافی برای رشد دندان است.

کدام یک از دندان‌ها بیشتر دچار نهفتگی می‌شوند؟

با توجه به تحقیقات بیشترین دندانی که دچار نهفتگی می‌شود دندان عقل است. از آنجا که دندان عقل دیرتر از همه دندان‌ها شروع به رشد می‌کند اغلب فضای کافی برای رشد در دهان را ندارد. از این رو معمولاً دچار نهفتگی می‌شود. دندان عقل نقش بسیاری در جویدن ندارد. از این رو دندان‌پزشکان برای درمان نهفتگی دندان عقل آن را با جراحی از دهان خارج می‌کنند.

یکی دیگر از دندان‌هایی که اغلب دچار نهفتگی می‌شود، دندان‌های نیش فک بالا است. جالب است بدانید به دندان‌های نیش دندان‌های دو پایه نیز می‌گویند. کودکانی که دندان‌هایشان شیری است، چهار دندان نیش و بزرگ‌سالان که دندان‌های آنها دائمی است، دو دندان نیش دارند. بر خلاف دندان عقل، دندان‌های نیش کاربرد بسیاری دارند. از این رو دندان‌پزشکان برای درمان نهفتگی دندان‌های نیش از روش کشیدن دندان استفاده نمی‌کنند، بلکه با استفاده از روش‌های مختلف سعی می‌کنند مشکل نهفتگی را حل کنند و دندان را در محل مناسب قرار دهند.

آیا درمان نهفتگی دندان اهمیت دارد؟

در صورتی که نهفتگی دندان درمان نشود علاوه بر مشکلات بسیاری در دهان باعث ازبین رفتن زیبایی و در نهایت عمل اصلاح طرح لبخند خواهد شد. یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که در اثر عدم درمان نهفتگی دندان به وجود می‌آید، عفونت دندان است. علاوه بر آن نهفتگی دندان زیبایی لبخند و دهان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و موجب کاهش اعتماد به نفس می‌شود. از این رو لازم است نهفتگی دندان هرچه سریع‌تر درمان شود تا موجب بروز مشکلات دیگر نشود.

همان طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم نهفتگی دندان همراه با درد نیست. از این رو برای شناسایی نهفتگی دندان لازم است حداقل هر ۶ ماه یک‌بار به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا وی با بررسی عکس‌های رادیوگرافی نهفتگی دندان را شناسایی و درمان کند.

درمان نهفتگی دندان در کودکی

اگر نهفتگی دندان در کودکی تشخیص و درمان شود، قطعاً درمان سریع‌تر و راحت‌تر نسبت به بزرگ‌سالی انجام می‌شود. زیرا استخوان فک در کودکی هنوز در حال رشد است و استحکام کمتری نسبت به استخوان فک در بزرگ‌سالی دارد. از این رو تغییر جهت دندان‌ها که در بزرگ‌سالی کاری دشوار است، راحت‌تر انجام می‌شود. علاوه بر آن در بزرگ‌سالی مشکلات حاشیه‌ای می‌تواند در روند درمان نهفتگی دندان تأثیر بگذارند و درمان را پیچیده‌تر کنند.


بیشتر بخوانید: لیفت لثه چگونه درمان می شود؟


مشکلاتی که نهفتگی دندان به وجود می‌آورد

در صورتی که نهفتگی دندان درمان نشود مشکلات بسیاری در دهان ایجاد می‌کند. این مشکلات عبارت‌اند از:

درد در ناحیه فک

شلوغی دندان‌ها

عفونت دندان‌ها

بروز بوی بد دهان

شکستگی استخوان فک

کیست دهان

بی‌نظمی دندان‌ها

و…

با توجه به مشکلاتی که عدم درمان نهفتگی دندان به وجود می‌آورد، پیشنهاد می‌کنیم به صورت مرتب به دندانپزشکی مراجعه نمایید تا اگر به نهفتگی دندان مبتلا شدید، هرچه سریع تر درمان را آغاز کنید.

روش‌های درمان نهفتگی دندان

با پیشرفت علم پزشکی روش‌های بسیاری برای درمان نهفتگی دندان ارائه شد. انتخاب روش درمان نهفتگی دندان می‌بایست حتماً توسط دندان‌پزشک انجام شود. زیرا روش درمان باید با توجه به جایگاه دندان انتخاب شود. روش‌های مختلف درمان نهفتگی دندان عبارت‌اند از:

کشیدن دندان

این روش اغلب برای درمان نهفتگی دندان عقل استفاده می‌شود. زیرا دندان عقل کاربرد زیادی در جویدن غذا و زیبای لبخند ندارد. از این رو دندان‌پزشکان برای درمان نهفتگی دندان عقل، با استفاده از جراحی آن را از دهان خارج می‌کنند.

ارتودنسی

دندان‌های نیش علاوه بر اینکه در جویدن غذا به ما کمک بسیاری می‌کنند، به لبخند ما نیز زیبایی می‌بخشند. از این رو برای درمان نهفتگی دندان‌های نیش نمی‌توان از روش کشیدن دندان استفاده کرد.

برای درمان نهفتگی دندان‌های نیش می‌بایست به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا وی با انجام معاینات دقیق بهترین روش درمانی با استفاده از ارتودنسی را انتخاب و نهفتگی دندان را درمان کند.

روش‌های جراحی

در صورتی که دندان‌های نهفته فضای کافی برای رشد را نداشته باشند، به دندان‌های دیگر فشار وارد می‌کند. در این مواقع برای درمان نهفتگی دندان و پیشگیری از وارد شدن فشار بیش از حد به دندان‌های دیگر، دندان‌پزشک با استفاده از جراحی مانند جراحی لثه با لیزر دندان شما را در محل مناسب قرار می‌دهد.

روش‌های غیر جراحی

گاهی اوقات دندان‌های نهفته فضای کافی برای رشد را دارند و در مرور زمان به صورت کامل از لثه بیرون می‌آیند. در این مواقع به احتمال زیاد دندان‌پزشک به شما پیشنهاد می‌کند تا به صورت منظم به دندانپزشکی مراجعه کنید تا فرآیند رشد دندان تکمیل شود. هنگامی که شما به دندان‌پزشکی مراجعه می‌کنید، دندان‌پزشک به صورت دقیق الگوی رشد دندان‌های شما را بررسی می‌کند تا در صورت نیاز از روش‌های دیگر برای درمان نهفتگی دندان استفاده کند.

در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی به موضوع نهفتگی دندان چیست پرداختیم. دندان‌هایی که اغلب دچار نهفتگی می‌شوند را به شما معرفی کردیم. اهمیت درمان نهفتگی دندان را برایتان شرح دادیم و درباره درمان نهفتگی دندان در کودکان صحبت کردیم. همچنین روش‌های مختلف درمان نهفتگی دندان را نیز به شما معرفی کردیم. شما می‌توانید با مطالعه دیگر مقالات سایت از سلامت دهان و دندان خود و خانواده خود مراقبت کنیم. با ما همراه باشید.

 

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم