کیست دهان و دندان

کیست دهان و دندان

عدم رعایت اصول بهداشت دهان و دندان گاه می تواند مشکلات بزرگی را مانند کیست دهان و دندان به وجود آورد. تجمع باکتری های مضر در فضای دهان منجر به بیماری های متعددی می شود. عفونت دندان یکی از شایعترین بیماری های مربوط به دهان و دندان است . عفونت دندان ها می تواند عاملی برای ایجاد آبسه دندان باشد که چنانچه به موقع درمان نشود تبدیل به کیست دندان می شود. عدم رسیدگی به کیست دندان، عفونت را به لثه، فک و دیگر قسمت های دهان منتقل می کند.

آنچه در کیست دندان بسیار حائز اهمیت است، تشخیص زودهنگام آن است. بنابراین ضروری است که در اگر برآمدگی غیرطبیعی در دهان خود احساس کردید سریعا توسط دندانپزشک معاینه شوید. به دلیل اهمیت این بیماری قصد داریم در این مقاله به بررسی همه چیز درباره کیست دهان و دندان بپردازیم.

همه چیز درباره کیست دهان و دندان

کیست دهان و دندان چیست؟

کیست دهان و دندان توده ای با بافت نرم حاوی مایعات نسبتا غلیظ است که داخل بافت دهان ، لثه یا فک ایجاد می شود. اندازه کیست دهان و دندان کمتر از یک اینچ است. کیست های دهان گاهی در اطراف لب و زیر پوست دور دهان تشکیل می شوند. کیست ها معمولا بدون درد هستند اما اگر عفونی باشند بزرگ پو دردناک می شوند. این ضایعه های زیرپوستی به آرامی رشد می کنند و در اکثر بیماران هیچ علائمی از ابتلا به کیست دندان وجود ندارد. این مشکل معمولا بصورت اتفاقی و در عکس رادیوگرافی (عکس های دهان و دندان) مشاهده می شود.

بیشتر بخوانید: لبخند لثه ای چیست؟ چگونه درمان می شود؟

کیست دهان و دندان و انواع آن

کیست های دهان و دندان را بطور کلی می توان به 5 دسته اصلی تقسیم بندی کرد که در ادامه به آن می پردازیم:

1- کیست های دنتی ژروس

کیست های دنتی ژروس که پیش از بیرون آمدن دندان های نهفته بخصوص عقل بوجود می آیند. از عوارض این کیست ها می توان به از بین رفتن استخوان دندان و فرسودگی دندان مجاور اشاره کرد . این نوع کیست ها در اکثر مواقع با کشیدن دندان عقل کاملا ناپدید و ناپدید می شوند.

2- کیست های رویشی

بیرون آمدن دندان های اصلی می تواند با ایجاد کیست های رویشی همراه باشد. این کیست ها زمان عبور دندان از استخوان فک و بافت لثه ای بوجود می آیند و در کودکان شایع تر است. کیست های رویشی نیز پس از رشد دندان کاملا برطرف می شوند.

3- کیست پری اپیکال

اگر پالپ یک یا چند دندان عفونت کند ، در اثر عوارض آن کیست پری اپیکال تشکیل می شود. کیست های پری آپیکال از انواع کیست های دندانی و لثه هستند که معمولا در اطراف ریشه ی دندان های معیوب و عفونی بوجود می آیند. در واقع این نوع کیست بر اثر آسیبی که پلاک دندان به لثه وارد کرده است ایجاد می شود. کیست های پری اپیکال با کشیدن دندان درمان می شوند. ذکر این مورد ضروری است که دندان های عفونی باید با درمانهای تخصصی کلینیکال درمان شوند. در غیر اینصورت عوارض جبران ناپذیری از قبیل از دست رفتن ریشه دندان را به همراه خواهند داشت. متخصص لثه در تهران با دقت به این موضوع می پردازد.

4- کیست های پریودنتال کیست ادنتوژنیک یا پریموردیال

گاهی از بقایای به جا مانده از جوانه‌های دندان در حال رشد این نوع کیست تشکیل می‌شود. این نوع کیست ها که شایع ترین نوع کیست دندان هستند، خطرناکند زیرا معمولا علائم خاصی ندارند و بدون درد هستند. زمانی که شخص برای دیگر مشکلات خود عکس رادیوگرافی انجام می دهد دندانپزشک متوجه وجود این نوع کیست ها می شود. کیست پریودنتال با جراحی درمان می شوند.

5- کیست کیست لثه

کیست لثه بر روی لثه بوجود می آید و تاثیر خاصی بر عاج دندان ها ندارد.

کیست دهان و دندان چگونه تشکیل میشود؟

رشد و تکثیر باکتری های مضر در دهان منجر به ایجاد عفونت می شود. عفونت در لثه ها می تواند یکی از عوامل ایجاد کیست باشد.

همه چیز درباره کیست دهان و دندان

کیست دهان و دندان با آبسه چه تفاوت هایی دارد؟

کیست دندان بافتی حاوی مایعات است که با سلول های غیر طبیعی محصور می شود و معمولا عفونی نیست. اما آبسه دندان با چرک و عفونت همراه است و در اکثر مواقع بر اثر یک عفونت باکتریایی یا قارچی ایجاد می شود. تفاوت اصلی علائم این دو بیماری در این است که : کیست دندان به آرامی رشد می کند و معمولاً دردناک نیست. اما آبسه دندان بصورت ناگهانی تشکیل می شود و بسیار دردناک است.

کیست دهان و دندان و عوارض آن

چنانچه کیست های دندان و دهان عفونی و دردناک باشند ، آسیبهای عمیقی به بافت دهان و همچنین ریشه دندان ها وارد می کنند. گاهی در اثر عفونت کیست های دهان و دندان ساختار استخوانی دندان از بین می رود و در این صورت تنها درمان برای خلاصی از عفونت ، کشیدن دندان است. کیست های دهان و دندان می توانند موجب تخریب ریشه دندان می‌شوند. از آنجا که این ضایعه ها معمولاً بدون درد هستند دیرتر قابل تشخیص اند.

برای پیشگیری از عوارض کیست های دهان و دندان لازم است تمامی افراد مراقبت های روزانه را جدی بگیرند. همچنین لازم است وضعیت سلامتی دهان و دندان ها هر ۶ ماه یکبار توسط دندانپزشک بررسی شود.

کیست دهان و دندان و روش های درمان آن

درمان کیست های کوچک را می توان با مصرف دارو تحت نظر دندانپزشک و همچنین مراقبت های روتین دهان و دندان انجام داد. تشخیص کیست دهان و دندان اگر در مراحل اول رشد آن صورت گیرد براحتی قابل درمان است. معمولاً دندانپزشکان نمونه کوچکی از کیست را به آزمایشگاه می فرستند تا نوع کیست مشخص شود. اما چنانچه کیست دهان و دندان در مرحله ای پیشرفته باشد نیاز به جراحی توسط دندانپزشک جراح است. در این موارد دندانپزشک ابتدا نمونه برداری از کیست پیشرفته انجام میدهند. اگر کیست خوش خیم باشد اقدام به جراحی کرده و چنانچه کیست بدخیم باشد تمهیدات ویژه ای برای جراحی آن در نظر گرفته می‌شود.

در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی درمورد یکی از بیماری های خاموش دهان و دندان یا همان همه چیز درباره کیست دهان و دندان صحبت کردیم. انواع کیست های دهان و دندان را بررسی کردیم و راههای درمانی آن را معرفی کردیم.از عوارض کیست دندان و تفاوت آن با آبسه صحبت کردیم. امیدواریم برای شما مفید بوده باشد. کلینیک دندانپزشکی دکتر ستاره هاشمی با حضور دندانپزشکان جراح مهیا انجام خدمات جراحی کیست دندان و خدمات دیگری مانند لیفت لثه می باشد.

 

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم