علل تغییر رنگ دندان

علل تغییر رنگ دندان

سفیدی و درخشندگی دندان ها ، یکی از شاخص های مهم در زیبای دهان و دندان است. رنگ دندان ها ممکن است در اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان یا رژیم غذایی نامناسب تغییر کنند. البته لازم به ذکر است که ژنتیک هم می تواند عاملی در تغییر رنگ دندان ها باشد. درمان های بسیاری برای این مسئله وجود دارد که می توانید از آنها برای تغییر رنگ دندان های خود بهره مند شوید. در این مقاله از سایت قصد داریم در مورد علل تغییر رنگ دندان صحبت کنیم . همچنین انواع تیرگی های دندان را بررسی خواهیم کرد. پس از مطالعه این مقاله قادر خواهید بود دلایل اصلی تیرگی رنگ دندان را بخوبی بشناسید و آنها را کنترل کنید.

تغییر رنگ در دندان ها با نشانه هایی مانند رگه های تیره به رنگ زرد،قهوه ای و خاکستری نمایان می شود. برای درمان کامل هر بیماری بهتر است ابتدا دلیل اصلی ایجاد آن مشخص شوند. از این رو در ادامه درباره علل تغییر رنگ دندان صحبت خواهیم کرد.
بطور کلی عوامل تغییر رنگ دندان را می توان به دو دسته اصلی تقسیم بندی کرد:

عوامل داخلی و ژنتیکی

علل تغییر رنگ دندان

 

در بعضی افراد به دلایل ارثی و ژنتیکی رنگ دندان ها مایل به زرد یا خاکستری روشن است. برای این افراد درمان خاصی وجود ندارد و تنها با رعایت اصول بهداشتی دهان و دندان می توانند از تیره تر شدن رنگ دندان ها جلوگیری کنند.همچنین با استفاده از خمیر دندان های مخصوص میتوان درخشندگی خوبی در دندان ها ایجاد کرد تا تیرگی دندان ها کمتر مشهود باشد.در واقع با رعایت بهداشت دهان و دندان،مسواک زدن،استفاده ازنخ دندان و دهانشویه تا حدی می توان تیرگی های ارثی و ژنتیکی را کنترل کرد.

مصرف بعضی داروها نیز می تواند موجب اختلالات داخلی در بدن شود که منجر به تغییر رنگ دندان ها می شود. در واقع بعضی داروها قدرت این را دارند که مینای دندان را با عاج دندان ترکیب کنند و باعث تغییر رنگ دندان شوند. به همین دلیل از مصرف خودسرانه داروها جدا پرهیز کنید و چنانچه باید برای مدت زمان طولانی از داروهای خاص استفاده کنید با دندانپزشک خود مشورت کنید.

گاهی خونریزی های داخلی در ریشه دندان و همچنین بیماری های داخلی دهان و لثه منجر به تیرگی دندان می شود که باید حتما به متخصص لثه در تهران مراجعه شود. پوسیدگی های عمقی نیز در این دسته قرار دارند که متاسفانه پس از طی بازه زمانی طولانی به یکباره خود را نشان می دهند و نیاز به درمان های تخصصی دارند. پس اگر در بازه زمانی کوتاهی یک یا چند ندان شما دچار تغییر رنگ شد سریعا به دندانپزشک مراجعه نمایید.

افزایش سن نیز بعنوان یکی از عواملی است که در تیرگی رنگ دندان تاثیرگذار است مطرح می شود.تیرگی دندان در افراد مسن یک عارضه ی سنی است که درمان خاصی ندارد و فقط می شود آن را کنترل کرد. در واقع با بالارفتن سن افراد به دلیل اتفاقات داخلی در بدن ، رنگ دندان ها به تیرگی متمایل می شود.

بیشتر بخوانید: لبخند لثه ای قابل درمان است؟

مصرف دارو در مادران باردار

مادران باردار باید در مصرف داروها بشدت حساس باشند. چرا که استفاده از داروهای خاص مانند آنتی بیوتیک ها در دوران بارداری بخصوص ماه های آخر تاثیر بسزایی در تعیین رنگ دندان جنین دارد. بنابراین مادران باردار برای مصرف داروهایی از این دست حتما با پزشک خود مشورت کنند.

عوامل بیرونی و محیطی

شرایط محیطی و لایف استایل افراد نقش مهمی در سلامت دهان و دندان آنها دارد. اگر روزانه و به مقدار زیاد از نوشیدنی هایی مانند چای،قهوه و نوشابه های صنعتی استفاده می کنید باید بدانید که مستعد تغییر رنگ دندان هستید. مصرف دخانیات مثل سیگار و تنباکو نیز بعنوان یکی از رایجترین عوامل تغییر رنگ دندان ها شناخته شده است. مصرف دخانیات موجب بوی بد دهان می شود.امروزه خمیر دنداننهای مخصوص افرادی که سیگار مصرف می کنند تولید می شود.پس در درجه اول سعی کنید مصرف دخانیات را ترک کنید یا حتی الامکان از خمیر دندان های مخصوص استفاده کنید. همچنین اگر از دسته افرادی هستید که نامنظم و گهگاه مسواک میزنید و با نخ دندان غریبه اید نیز در معرض تغییر رنگ دندان هستید. پس با تغییر لایف استایل خود و رعایت اصول بهداشت دهان و دندان از تیرگی دندان های خود پیشگیری کنید.

استفاده بیش از حد از فلوراید نیز یک عامل بیرونی در تغییر رنگ دندان ها است.افرادی که در کودکی و سنین رشد خود در معرض دوز بالای فلوراید بوده اند با تغییر رنگ دندان ها مواجه می شوند. بنابراین در مصرف فلوراید بسیار محتاط باشید. همچنین برای مسواک زدن کودکان حتما از خمیر دندانهای بدون فلوراید کمک بگیرید. چرا که نه تنها احتمال خورده شدن آن و آسیب به دستگاه گوارش وجود دارد بلکه تاثیرات ناخوشایندی بر دندان کودکان دارد.

انواع تغییر رنگ در دندان ها

علل تغییر رنگ دندان

تغییر رنگ سطحی دندان:

در این نوع تغییر رنگ دندان،تیرگی و لکهای زرد یا قهوه ای کمرنگ در لایه ی سطحی دندان بوجود می آیند. این لکه ها و تیرگی ها در سطح مینای دندان هستند و با رعایت بهداشت دهان و دندان مثل مسواک زدن،نخ دندان و مصرف دهانشویه بخوبی برطرف می شوند. در واقع این تیرگی ها ناشی از انباشتگی باکتری های مضر و لایه ای از جرم مواد غذایی بر روی دندان ها است.قابل ذکر است که چنانچه در مراحل ابتدایی تغییر رنگ دندان هستید برای کنترل آن اقدام کنید. چرا که درمان در این مرحله بسیار ساده تر و کم هزینه تر خواهد بود.

تغییر رنگ عمقی دندان:

در این مرحله دندان های شخص به دلیل مشکلات جدی و عمقی دچار تیرگی می شود. گاهی آسیب های سخت مثل تصادف و زمین خوردن و حوادث ورزشی تغییر رنگ های عمقی در دندان اتفاق می افتد. بماری های لثه یا ریشه دندان و همچنین مشکلات عصب دندان می تواند منجر به تیرگی عمقی شود. در این نوع تیرگی رنگ دندان نیاز به درمان های تخصصی دندانپزشکی می باشد.

در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی شما را با علل مختلف تغییر رنگ دندان آشنا کردیم. سپس درباره عوامل اصلی تغییر رنگ دندان که به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم می‌شدند صحبت کردیم. سپس انواع تیرگی را شما معرفی کردیم تا بتوانید بیماری خود را تشخیص دهید و آن را کنترل کنید. امیدواریم این مقاله شما را یک قدم به سلامت دهان و دندانتان نزدیک تر کرده باشد. شما می توانید با مطالعه دیگر مقالات سایت ما درباه دهان و دندان و روش های مراقبت از آن اطلاعت بیشتری کسب کنید.

 

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم