روکش دندان زیرکونیا

روکش دندان زیرکونیا چیست؟

امروزه با پیشرفت‌های بسیاری که در حوزه دندانپزشکی به وجود آمده می‌توان بدترین مشکلات دندانی را با کمک مواد مخصوص، ترمیم و اصلاح کرد. دندانپزشکی زیبایی، نعمت برخورداری از لبخند زیبا را با اصلاح طرح لبخند به همه افراد هدیه می‌دهد. با ورود تکنولوژی به دندانپزشکی نوین و تولید انواع روکش‌های دندان، فصل جدیدی از دندانپزشکی زیبایی را رقم زده است. در مقاله قبل درباره انواع روکش دندان صحبت کردیم و روکش دندان زیرکونیا به عنوان یکی از بهترین روکش‌های دندان معرفی شد. در این مقاله به طور کامل درباره روکش در دندان زیرکونیا صحبت خواهیم کرد و در ادامه به مقایسه روکش دندان زیرکونیا با روکش‌های معمولی می‌پردازیم.

زیرکونیا در واقع یک فلز با استحکام بالا است که رنگ روشن و تقریباً شبیه به رنگ طبیعی دندان دارد. زیرکونیا از نظر شیمیایی یک ماده خنثی است و در ساخت بعضی از وسایل الکتریکی نیز استفاده می‌شود. با تولید مواد سرامیکی مقاوم و ورود این علم به دندانپزشکی، روکش‌های زیرکونیا بر اساس همین تکنولوژی تولید شدند. دندان‌پزشکان درترمیم و اصلاح مشکلات دندانی از روکش زیرکونیا کمک می‌گیرند این نوع روکش‌ها به دلیل عدم استفاده از هرگونه فلز در ساختار خود، زیبایی طبیعی را به افراد هدیه می‌کنند. روکش زیرکونیا از جنس اکسید زیرکونیوم است که با بدن انسان سازگاری و تناسب دارد. این تناسب موجب می‌شود که لابراتوارهای دندان‌سازی بتوانند بهترین قالب‌ها را سازگار با دهان انسان تولید کنند. همچنین سازگاری زیرکونیا با بدن انسان موجب پیشگیری از ایجاد بوی بد در دهان می‌شود.

مزایای روکش دندان زیرکونیا

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم زیرکونیا یکی از محبوب‌ترین نوع روکش دندان است که مزایای مختلفی دارد در اینجا به معرفی چند مورد مزایای زیرکونیا می‌پردازیم:

  • سازگاری با بدن انسان
  • استحکام و مقاومت بالا
  • عدم آسیب به لثه
  • نیاز به تراش جزئی دندان
  • عدم وجود هرگونه اسکلت فلزی
  • برخورداری از رنگ طبیعی مشابه رنگ دندان‌های طبیعی
  • مقاومت بالا در برابر فشار و ساییدگی و استهلاک
  • قابلیت تغییر پذیری از نظر شکل رنگ و اندازه
  • قابل استفاده برای افراد با دندان‌های حساس
  • قابلیت ایجاد ظرافت‌های طبیعی در قالب

مزایای روکش دندان زیرکونیا

معایب روکش زیرکونیا

اگرچه مزایای بسیاری برای این نوع روکش مطرح است اما باید به این نکته توجه داشت که برای همه دندان‌ها شاید مناسب نباشد. متخصص لثه در تهران با توجه به وضعیت دندان‌های بیمار گاهی توصیه می‌کند که از روکش دندان با پایه فلزی استفاده شود. برای مثال از معایب روکش زیرکونیا می توان گفت که برای دندان‌هایی که ایمپلنت دارند، مناسب نیست. گران بودن متریال مورد استفاده در ساخت روکش دندان زیرکونیا موجب می‌شود همه افراد توانایی پرداخت هزینه‌های آن را نداشته باشد پس می‌توان گفت عیب دیگر روکش زیرکونیا قیمت نسبتاً بالای آن است. یکی دیگر از معایب روکش‌های زیرکونیا احتمال ایجاد پوسیدگی دندان در زیر آن (بر اثر سایش مواد سخت زیرکونیا با دندان) است. برای پیشگیری از این مشکل بهداشت دهان و دندان را بیشتر رعایت کنید. همچنین مراجعات منظم به دندان‌پزشک برای چکاب داشته باشید تا دندان‌های زیرین از لحاظ پوسیدگی بررسی شوند.

انواع روکش زیرکونیا

با توجه به تکنولوژی ساخت و متریال مورد استفاده در ساخت، انواع روکش زیرکونیا را می‌توان به دو نوع جامد و فوق شفاف تقسیم کرد. در روکش‌های زیرکونیا جامد استحکام بیشتری وجود دارد. بنابراین برای دندان‌هایی که در جویدن و آسیاب کردن غذا نقش مؤثری دارند می‌توان از زیرکونیا جامد کمک گرفت. همچنین برای دندان‌هایی که تحت درمان عصب کشی قرار گرفتند و نیاز به حفاظت و حمایت بیشتری دارند این نوع گزینه مناسبی خواهد بود. البته به این دلیل که رنگ زیرکونیا جامد کمی مات می‌باشد بهتر است تنها برای دندان‌های آسیاب و عقبی مورد استفاده قرار گیرد. در زیرکونیا فوق شفاف رنگ روکش دقیقاً شبیه دندان‌های طبیعی است. این رنگ طبیعی می‌تواند جلوه‌ای زیبا به لبخند افراد دهد و برای دندان‌های جلویی بیشتر از این نوع روکش استفاده می‌شود.


بیشتر بخوانید: لبخند لثه ای با چه روش هایی درمان می شود؟


مراحل ساخت روکش زیرکونیا

دندان‌پزشک ابتدا وضعیت دندان‌ها، لثه و در کل وضعیت سلامت دهان و دندان را بررسی می‌کند. این بررسی با شرح حال گرفتن از بیمار و عکس‌برداری از فک و دندان تکمیل می‌شود. سپس دندان‌پزشک دندان‌ها را قالب می‌گیرد و این قالب را به لابراتوار دندان‌سازی ارسال می‌کند. تکنسین‌های دندان‌ساز در لابراتوار قالب‌ها را با مواد خاص متخصص لثه در تهران تولید می‌کنند. روکش دندان زیرکونیا با استفاده از آلیاژ زیرکونیومی و با دقت بسیار بالایی ساخته می‌شود و در دمای خاصی قرار می‌گیرد تا مقاومت آن چندین برابر شود. پس از آماده شدن قالب دندان، آن را در اختیار دندان‌پزشک قرار می‌دهند تا با چسب‌های مخصوص دندانپزشکی بر روی دندان‌های فرد چسبانده شود.

مراحل ساخت روکش زیرکونیا

قیمت روکش زیرکونیا

همان‌طور که می دانید در کشور ما به دلیل نوسانات قیمت ارز، قیمت متریال های خاص وارداتی متغیر است. همچنین مواردی از قبیل تعداد دندان‌ها، لابراتوار سازنده روکش و … در تعیین قیمت تأثیر دارند. بنابراین نمی‌توان قیمت روکش زیرکونیا را ثابت در نظر گرفت. بهتر است با دندان‌پزشک خود مشورت کنید تا او با توجه به تجربه کاری و تخصص خود بهترین جنس را به شما پیشنهاد دهد.

مقایسه روکش دندان زیرکونیا با روکش‌های معمولی

در روکش دندان‌های معمولی از پایه‌های فلزی استفاده می‌شود که سازگاری کمتری با بدن انسان دارند. همچنین به دلیل عدم تطابق رنگ روکش‌های معمولی با دندان‌های طبیعی ممکن است ظاهر نازیبایی در فرد ایجاد شود. روکش‌های زیرکونیا به دلیل درخشندگی و شفافیت خاصی که دارند و همچنین خاصیت عایق بودن آن‌ها شرایط منحصر به فردی برای فرد ایجاد می‌کنند. روکش زیرکونیا سازگاری بیشتری با لثه انسان دارد و به آن آسیب نمی‌زند اما در روکش‌های فلزی و معمولی ممکن است فرد دچار التهاب لثه شود و تحلیل لثه با سرعت بیشتری صورت گیرد که در روکش‌های زیرکونیا این مشکل به حداقل می‌رسد و همچنین عمر روکش دندان زیرکونیا بالا است.

البته لازم است در انتخاب دندان‌پزشک خود دقت لازم را داشته باشید چرا که تمامی مواردی که ذکر شد برای زیرکونیا در صورتی تحقق می‌یابد که توسط متخصص ماهر دندانپزشکی انجام شود. روکش دندان زیرکونیوم مانند یک عایق عمل می‌کند و برای افرادی که دندان‌های حساس به سرما و گرما دارند انتخاب فوق العاده‌ای است. همچنین بعضی از افراد به روکش‌های فلزی آلرژی دارند و در صورتی که برای آنها روکش فلزی کار شود پس از مدتی با مشکل مواجه می‌شوند. روکش زیرکونیا برای این دسته افراد نیز انتخاب مناسبی خواهد بود.

در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی به بررسی مفصل روکش زیرکونیا پرداختیم. ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر ستاره هاشمی هر روزه آماده ارائه خدمات مرتبط با روکش دندان زیرکونیا و لیفت لثه به شما عزیزان هستیم. از همراهی شما سپاسگزاریم.

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم