بخش های مختلف دندان

بخش های مختلف دندان

نیاز ما به دندان‌هایمان، یک نیاز مادام‌العمر‌است. دندان‌های سالم تضمین کننده‌ی سلامتی یک عمر هستند. از این رو مراقبت از دندان‌ها اهمیت بسیاری دارد. اولین اصل در مراقبت از دندان‌ها، شناخت هر چه بیشتر نسبت به آنهاست. جالب است بدانید دندان یکی از سخت‌ترین قسمت‌های بدن انسان است. ابا این حال اگر نتوانیم به درستی از آنها مراقبت کنیم، آنها نیز روزی دچار مشکل می‌شوند. انسان به طور معمول بین 30 الی ۳۲ دندان دارد که ۱۶ دندان در فک بالایی و 16 دندان در فک پایینی قرار دارند. در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی قصد داریم شما را با قسمت‌های مختلف دندان آشنا کنیم. همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم زمانی که شناخت بیشتری نسبت به دندان‌های خود پیدا کنید، می‌توانید از دندان‌های خود بهتر مراقبت کنید.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت ببرید.

قسمت‌های مختلف دندان

بخش های مختلف دندان

دندان‌های انسان به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند. این دو دسته عبارت‌اند از:

1- دندان شیری

دندان‌های شیری در دوران جنینی تشکیل می‌شوند و در لثه محافظت می‌شوند و قابل دیدن نیستند. پس از ۶ ماهگی تا ۳ سالگی رشد می‌کنند و در نهایت در سن ۱۲ الی ۱۴ ده سالگی دندان‌های دائمی جایگزین دندان‌های شیری می‌شوند. دندان شیری با نام دندان موقت نیز شناخته می‌شود.


بیشتر بخوانید: آیا می دانید جراحی لثه با لیزر در چه مواقعی توسط متخصصان تجویز می شود؟


2- دندان دائمی

دندان دائمی به جای دندان‌های شیری به وجود می‌آیند و در صورتی که به خوبی از آنها مراقبت شود تا پایان عمر با انسان هستند. این دندان‌ها به نام دندان‌های بزرگ‌سالی نیز شناخته می‌شوند. دندان‌های دائمی درست زیر دندان‌های شیری رشد می‌کند تا دندان‌های شیری را از فک جدا کند و جایگزین آنها شوند. معمولاً دندان‌های دائمی در سن ۶ سالگی شروع به رشد می‌کند. اولین دندان دائمی که به وجود می‌آید دندان آسیاب است. اگرچه مراقبت از دندان‌های شیری اهمیت دارد اما مراقبت از دندان‌های دائمی بسیار مهم‌تر است. زیرا اگر برای دندان دائمی مشکلی پیش بیاید دندان دیگری جایگزین آن نمی‌شود.

بخش‌های مختلف دندان

همه دندان‌ها اعم از دائمی و شیری از دو بخش اصلی یعنی ریشه و تاج تشکیل می‌شوند.

تاج دندان

قسمت بالایی دندان که به‌عنوان تاج دندان نیز شناخته می‌شود قسمتی است که در دهان قابل مشاهده است. این قسمت شامل مینای دندان می‌شود و مطابق با نوع دندان (شیری و دائمی) شکل‌های مختلفی دارد. تاج دندان به مرور زمان در اثر سایش، پوسیدگی و … دچار تغییرات می‌شود.

ریشه دندان

ریشه دندان قسمتی است که در لثه قرار دارد که باید توسط متخصص لثه در تهران معاینه شود. این قسمت به استخوان فک متصل است و باعث می‌شود که دندان محکم در جای خود بایستد. ریشه دندان توسط بافت‌های همبند یا همان رباط لثه‌ای به استخوان فک متصل می‌شود. دندان‌ها ممکن است دارای یک یا چند ریشه باشند. به طور طبیعی دندان‌های جلو یک ریشه و دندان‌های آسیاب دارای دو یا تعداد بیشتری ریشه هستند. تعداد ریشه‌ها در افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد.

تاج دندان و ریشه دندان متشکل از بخش کوچک‌تری هستند. این بخش شامل مینای دندان، عاج دندان، سمنتوم ، پالپ دندان است. در ادامه این بخش‌ها را به صورت کامل خدمت شما معرفی می‌کنیم.

1- مینای دندان

مینای دندان سخت‌ترین بخش دندان است. ۹۶ درصد مینای دندان از مواد معدنی و ۴ درصد آن از مواد آلی تشکیل شده است. ضخامت مینای دندان در همه جای دندان یکسان نیست. این قسمت عاج دندان را می‌پوشاند. نکته جالب درباره مینای دندان این است که هیچ رگ خونی و عصبی ندارد. بنابراین اگر آسیبی به مینای دندان وارد شود ما دردی احساس نمی‌کنیم.

2- عاج دندان

یکی دیگر از بخش‌های مهم دندان، عاج دندان است. این قسمت بین حفره‌های پالپ و مینای دندان و سمنتوم قرار دارد. عاج دندان بلندترین بخش دندان است و رنگ آن معمولاً خاکستری کم رنگ یا زرد است. عاج دندان متشکل از سلول‌هایی است که در پالپ دندان وجود دارد.

3- سمنتوم

سمنتوم قسمتی از دندان است که روی ریشه قرار دارد و حالت استخوانی دارد. این قسمت نسبت به مینای دندان نرم‌تر است.

4- پالپ دندان

پالپ دندان به قسمت مرکزی دندان گفته می‌شود. این قسمت از بافت‌های همبند نرم تشکیل شده است که شامل عصب‌های دندان و عروق خونی است. نام دیگر پالپ دندان عصب دندان است.

انواع دندان

دندان‌ها علاوه بر جویدن غذا و کمک به هضم موجب زیبایی، درستی گفتار و … می‌شوند. دندان‌ها انواع مختلفی دارند که بر اساس کارایی و شکل آنها تعیین می‌شود.

دندان‌های ثنایا

دندان‌های ثنایا هشت دندان جلو و وسط دهان هستند. چهار دندان ثنایا در فک پایین و چهار دندان دیگر در فک بالا قرار دارند. وظیفه این دندان‌ها گاز زدن غذا است.

دندان‌های نیش

ما 4 دندان نیش داریم که تیزترین دندان‌ها در دهان انسان محسوب می‌شوند. دندان‌های نیش مخصوص خرد کردن غذا هستند. دندان‌های نیش شیری در سن ۱۶ تا ۲۰ ماهگی ابتدا در فک بالا و سپس در فک پایین جوانه می‌زنند. بر خلاف آن، دندان‌های نیش دائمی در سن ۹ سالگی ابتدا در فک پایین و درس ن ۱۱ تا ۱۳ سالگی در فک بالا جوان می‌زنند.

دندان‌های آسیاب کوچک

دندان‌های آسیاب کوچک بعد از دندان نیش قرار دارند. تعداد دندان‌های آسیاب کوچک چهارتا است که دوتای آن در فک پایین و دو تای دیگر در فک بالا قرار دارد. وظیفه این دندان‌ها این است که غذا را له کنند. به عبارت دیگر با کمک دندان‌های آسیاب کوچک غذا را می‌جویم.

دندان‌های آسیاب

دندان‌های آسیاب نیز مانند دندان‌های آسیاب کوچک غذا را می‌جوند. تعداد دندان‌های آسیاب ۸ عدد است که چهار دندان آن در فک پایین و ۴ دندان دیگر در فک بالا قرار دارد.

دندان آسیاب سوم

دندان‌های آسیاب سوم که به آنها دندان عقل نیز می گویند، پس از رویش تمامی دندان‌ها شروع به رشد می‌کند. این دندان‌ها معمولاً بعد از ۱۸ سالگی رشد می‌کند. در بعضی از افراد نیز هیچ‌گاه رشد نمی‌کنند و از لثه بیرون نمی‌آید.

 

در این مقاله از سایت با قسمت‌های مختلف دندان آشنا شدیم. همچنین به بررسی انواع دندان (دندان‌های شیری، دائمی، دندان عقل و …)پرداختیم. هچنین هر کدام از آنها را به صورت کامل به شما معرفی کردیم. امیدواریم این مطالب برای شما مفید بوده باشد و همیشه دندان‌های سالمی داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله متخصص ایمپلنت در تهران در سایت را نیز مطالعه کنید.

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم