مواد غذایی مفید برای دندان

مواد غذایی مفید برای دندان

مواد غذایی مفید برای دندان را می شناسید؟ تغذیه اشتباه و ناکافی در طولانی مدت نه تنها سلامت کل بدن را تهدید می کند بلکه بر سلامت دهان و دندان تاثیرگذار است. در واقع استفاده از مواد غذایی سالم و طبیعی گامی موثر در حفظ سلامت دهان و دندان است. همانطورکه پرهیز از برخی خوراکی ها از آسیب دندان ها پیشگیری می کند، استفاده از مواد غذایی سالم و طبیعی کمک شایانی به سلامت دهان و دندان می کند. مصرف مواد غذایی طبیعی تنفس را خوشبو و رنگ دندان ها را سفید درخشنده می کند.

در مقاله قبل به اهمیت رژیم غذایی و ارتباط آن با سلامت دهان و دندان پرداختیم و خوارکی های مضر برای سلامت دندان ها را معرفی کردیم. در این مقاله سایت دکتر ستاره هاشمی درمورد مواد غذایی مفید برای دندان صحبت خواهیم کرد.

مواد غذایی مفید برای دندان

در این قسمت برخی از مواد غذایی مفید برای دندان را برای شما لیست کرده ایم و توضیحاتی راجع به هر یک از آن ها داده ایم. با ما در ادامه همراه باشید.

کنجد

کنجد یکی از مواد غذایی مفید برای دندان است. دانه های کنجد سرشار از کلسیم و آهن است. این مواد برای حفظ تراکم استخوان و ساختار موثر است. دانه های کنجد همچنین از تشکیل پلاک های دندان پیشگیری می‌کنند و در سلامت لثه نقش مهمی ایفا می کنند. بهتر است این دانه های روغنی را در صبحانه خود مصرف کنید تا بسامت دهان و دندان خود کمک کنید. البته که بهتر است با متخصص لثه در تهران نیز مشورت کنید.

چای سبز

یکی از نوشیدنی‌های پرطرفدار در بین ما ایرانیان چای سبز است. این نوشیدنی حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان گیاهی است که می تواند حفره دهان را از هر گونه باکتری و عفونت پاکسازی کند. مصرف چای سبز به خوشبویی دهان کمک می کند و بهترین جایگزین برای چای سیاه است.

مواد غذایی مفید برای دندان

سبزیجات و صیفی جات

یکی از ویتامین های لازم برای سلامت دهان و دندان ویتامین E است. این ویتامین در ساختار مینای دندان وجود دارد. بنابراین با مصرف آنها منابع ویتامین لازم برای سلامت دهان و دندان تامین می شود. سیب‌زمینی، هویج،کاهو، به، انواع کلم و … بعنوان منابع غنی از ویتامین E مطرح می شوند.

کرفس

از دیگر مواد غذایی مفید برای دندان کرفس است. این ماده طبیعی باعث تولید بزاق طبیعی در دهان می شود. ترشح طبیعی بزاق رطوبت محیط دندان را تامین می کند. همچنین جویدن کرفس میتواند فواصل بین دندانها را تمیز کند و باکتری های مضر در فضای دهان را حذف کند. در نتیجه دهانی خوشبو و دندان هایی سفید و درخشنده به شما هدیه می کند.

پیاز

این ماده غذایی به دلیل سولفور فراوانی که در خود دارد به عنوان یک آنتی باکتریال گیاهی در مبارزه با باکتری های مضر عمل می کند. مصرف پیاز خام سولفور مورد نیاز بدن را تامین می کند که مستقیماً بر سلامتی دندان ها اثر گذار است. بهتر است روزانه همراه نهار یا شام پیاز مصرف کنید و پس از آن مسواک بزنید.

عسل

این ماده طبیعی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و از مواد غذایی مفید برای دندان است. مواد غذایی شیرین صنعتی باعث آسیب به دندان ها می شوند. اما مصرف عسل نه تنها به ساختار دندان‌ها و لثه آسیبی نمی رساند بلکه به عنوان یک آنتی اکسیدان می تواند عفونت های لثه را از بین ببرد. دقت داشته باشید که پس از هر وعده مصرف عسل بهتر است دندان‌های خود را مسواک بزنید تا شیرینی باقیمانده بر سطح دندان‌ها بخوبی پاک شود.

زنجبیل

این گیاه مزایای بسیاری دارد که و بعنوان داروی گیاهی تجویز می شود. زنجبیل می‌تواند یک خوشبو کننده طبیعی برای دهان عمل کند. این ماده غذایی همچنین رشد باکتری های مضر را متوقف می کند و از عفونت لثه پیشگیری می کند.

میوه ها

میوه های مختلف مانند مرکبات، سیب، خیار و … حاوی مقادیر بسیاری از ویتامین C هستند. ویتامین C مانند سیمانی است که دیواره سلولهای بدن را محکم نگه می دارد . اگر بدن انسان ویتامین C لازم را از مواد غذایی جذب کند سلامت لثه حفظ می شود و ساختار سلولی دندان مستحکم تر خواهد بود.

آب

بیش از ۷۰ درصد بدن انسان از آب تشکیل شده است. بنابراین هر انسان برای حفظ سلامتی خود باید در طول شبانه روز حداقل ۸ لیوان آب سالم مصرف کند. نوشیدن آب، لثه ها را مرطوب نگه می دارد و باقیمانده غذا را از روی سطح دندان پاک می کند. بنابراین از مصرف آب به میزان کافی غافل نشوید. همچنین مصرف میوه های آبدار مانند خربزه و هندوانه به تامین آب لازم برای بدن کمک می کند.

بیشتر بخوانید: آیا می دانید جراحی لثه با لیزر در چه مواردی تجویز می شود؟

روغن های گیاهی

طبیعتا روغن دانه های گیاهی جایگزین مناسبی برای روغن های صنعتی است. روغن دانه های گیاهی نه تنها سلامت بدن را تهدید نمی‌کند بلکه موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. اگر دندان‌های شما بر اثر عدم رعایت بهداشت تیره رنگ شده است می‌توانید مقداری روغن نارگیل به خمیر دندان خود اضافه کنید و دندان هایتان را با این ترکیب به آرامی مسواک بزنید .پس از مدتی از نتیجه شگفت زده خواهید شد.

غذاهای حاوی پروبیوتیک

در بدن انسان هزاران نوع باکتری خوب و بد زندگی می کنند. بیوتیک ها در واقع دسته ای از باکتری های مفید هستند که بر سلامت انسان تاثیر مثبت دارند. بنابراین لازم است مواد خوراکی حاوی پروبیوتیک را در سبد غذایی خود بگنجانید. این باکتری های مفید جرم دندان ها را کاهش می دهند و در سلامت لثه ها نقش موثری دارد .چای کامبوچا، کلم ترش و سایر غذاهای تخمیری حاوی مقدار قابل توجهی پروبیوتیک هستند.

مواد غذایی مفید برای دندان

مواد غذایی حاوی کلسیم و فسفر

کلسیم و فسفر جزء مواد معدنی لازم در بدن انسان هستند. بنابراین برای پیشگیری از بیماری های مختلف باید مقدار لازم کسیم و فسفر مصرف کنیم. کلسیم و فسفر سازنده مینای دندان هستند و برای داشتن دندان های سالم و قوی ضروری است در سبد غذایی روزانه ما قرار بگیرند. بهترین منبع کلسیم غذاهای دریایی، بادام، توفو و شیرهای گیاهی است .همچنین برای دریافت فسفر می توانید از تخم کدو، آجیل، آب گوشت و ماهی استفاده کنید.

در پایان میخواهیم یک ماده غذایی را به عنوان دوست دندان معرفی کنیم سیب این میوه آبدار و خوشمزه بعنوان دوست دهان و دندان محسوب می شود. مصرف سیب های قرمز و سفید فضای دهان را خوشبو و باکتری های مضر را حذف می کند.

در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی مواد غذایی مفید برای دندان را به شما معرفی کردیم. انتخاب رژیم غذایی سالم و طبیعی می تواند سلامت بدن را تامین کند و همچنین از بیماری های دهان و دندان پیشگیری کند.

 

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم