بیماری های لثه چه نشانه‌هایی دارند؟

با گذشت زمان، بروز التهابات و آسیب به لثه، سبب خراب شدن دندان‌ها و جدا شدن آن‌ها از لثه می‌شود. بیماری های لثه باعث تجمع جرم میان دندان‌ها و ضعف در استخوان‌های فک و اطراف دندان‌ها می‌گردد. این بیماری‌ها در بسیاری از افراد وجود داشته و تنها راه جلوگیری از پیشرفت آن‌ها مراقبت درست و صحیح از دهان و دندان است. اما اگر به بیماری لثه‌ها اهمیت داده نشود باعث تحلیل رفتن استخوان فک می‌شود. در نهایت دندان‌ها لق شده و از بین می‌روند. التهاب لثه نشانه‌هایی همچون قرمزی، شل بودن داشته و همچنین به راحتی خونریزی می‌کند. گاهی اوقات بیماری‌ها به صورت مزمن پیشرفت می‌کنند که باعث می‌شود بیمار در هنگام خواب نیز دچار خونریزی از لثه شود.

بلاگ دکتر ستاره هاشمی در این مقاله به صورت مفصل به این موضوع پرداخته است.

یک لثه سالم چه خصوصیات و ویژگی‌هایی دارد؟

معمولا یک لثه سالم رنگی صورتی، محکم و دارای برجستگی‌های هماهنگ با لبه‌های دندان است. همچنین سطح پوست پرتقالی دارد. مراقبت از لثه‌ها به میزان محافظت از دندان‌ها مهم بوده و نقش مهمی لثه در مراقبت و حفاظت از دندان‌ها دارد. بیماری های لثه، به نو‌عی از عفونت التهابی دهان و دندان گفته شده که عامل ایجاد آن پلاکت میکروبی است که این لایه چسبناک معمولا تمام سطح دندان‌ها و لثه را احاطه کرده و به آن آسیب می‌رساند.

 

به چه علت لثه‌ها خونریزی می‌کنند؟

آغاز بیماری های لثه معمولا با خونریزی و التهاب همراه بوده که با پیشرفت آن‌ها، استخوان فک و دندان تحلیل می‌رود. همچنین باعث لقی دندان‌ها و از بین رفتن آن‌ها می‌شود. بیماران با مراجعه به متخصص لثه در تهران به راحتی می‌توانند از پیشرفت این بیماری جلوگیری کنند. از آثار این بیماری‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • قرمزی و تورم در لثه‌ها هنگام مسواک زدن
  • تورم لثه‌ها هنگام خوردن میوه
  • بوی بد همیشگی دهان
  • لق شدن دندان‌ها
  • عقب‌نشینی لثه‌ها
  • تحلیل استخوان‌ها

آشنایی بیشتر با التهابات و بیماری های لثه

ژنژیویت یا التهاب لثه با درمانی آسان و ساده مانند جرم گیری مرتب دندان و بالابردن رعایت بهداشت دهان و دندان قابل درمان است. اگر عفونت و التهاب پیشرفت کرده و از لثه فراتر برود موجب آسیب دیدن بافت‌های عمیق‌تر پیرامون دندان شود؛ به این بیماری پریودنتیت یا پیوره می‌گویند که بر اثر آن استخوان اطراف دندان تخریب و آسیب دیده و با پیشرفت این آسیب به استخوان دندان‌ها لق می‌شوند.

انواع بیماری های لثه چیست و چه آسیب‌هایی به دهان و دندان می‌رساند؟

معمولا بیماری های لثه به دو نوع حاد و مزمن تقسیم می‌شوند. نوع حاد این بیماری اغلب جوانان که در اوایل سنین ۲۰ سالگی هستند را درگیر می‌کند. در این بیماران پلاک و جرم دندانی زیادی وجود نداشته ولی تخریب دندان و استخوان‌ها زیاد است. علت این بیماری بیشتر مربوط به ژنتیک و ایمونولوژیکی می‌شود.

نوع دوم پریو دنتیت مزمن بوده و اغلب در سنین ۳۰ سالگی به بعد رخ می‌دهد و مهم‌ترین علت آن تجمع جرم بر روی دندان‌ها و پلاک باکتریالی است. تجمع بیش از حد پلاک‌های میکروبی بر اثر رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان مثل مسواک نزدن به موقع و استفاده نکردن از نخ دندان بوده به همین علت معاینات دوره‌ای و جرم گیری منظم توسط دندانپزشک‌ها توصیه می‌شود.

چه عواملی موجب ایجاد بیماری های لثه می‌شود؟

معمولا علاوه بر عوامل ژنتیکی و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، رژیم غذایی فاقد مواد مغذی و کمبود ویتامین‌ها و املاح معدنی می‌تواند سیستم دفاعی بدن در برابر عفونت را کاهش دهد و منجر به بیماری های لثه گردد. گاهی اوقات فشارهای روحی و روانی و مصرف بیش از حد سیگار از توانایی سیستم دفاعی بدن در برابر ابتلا به این بیماری کاسته و موجب مبتلا شدن فرد به بیماری دیابت می‌شود.

افرادی که سیگار می‌کشند؛ معمولا سه برابر افراد معمولی مبتلا به بیماری های لثه پیشرفته شده و سیگار همچنین باعث تاخیر زمان ترمیم زخم‌ها بعد از جراحی لثه می‌شود. سیگار مضرات زیادی برای دهان و دندان دارد. رسوب قهوه‌ای رنگ، افزایش تشکیل جرم بیشتر بر روی سطح دندان و پوسیدگی بیشتر دندان‌ها مثال‌هایی از مضرات سیگار هستند.

بیماری‌های لثه

ارتباط میان بیماری های خطرناک و عفونت لثه

از عوامل خطرساز برای بیماران قلبی می‌توان به بیماری مرتبط با لثه و عفونت‌های آن اشاره کرد. تحقیقات نشان می‌دهد که احتمال خطر گرفتگی رگ‌های قلبی در بیمارانی که مبتلا به بیماری‌های‌ لثه هستند تا دو برابر افزایش می‌یابد. هرچه میزان عفونت لثه افزایش پیدا کند؛ میزان باکتری‌هایی که از طریق لثه وارد خون فرد بیمار می‌شوند افزایش می‌یابد و احتمال بروز سکته‌های قلبی و گرفتگی رگ‌های قلب در این افراد بیشتر می‌شود.

افرادی که به بیماری های لثه مبتلا هستند در صورت درمان نکردن به موقع باعث آسیب سایر اعضای بدن خود شده و در معرض حملات سکته‌های قلبی و مغزی قرار می‌گیرند.

جراحی لثه به چه صورت انجام می‌شود؟

جراحی لثه معمولا با استفاده از بی‌حسی‌های قوی صورت می‌گیرد. در طی این عمل لثه‌ها باز شده و پس از تمیز کردن و برداشتن بافت‌های آلوده و تصحیح شکل استخوان فک، لثه‌ها به جای قبلی خود ولی پایین‌تر از حد آن بخیه زده شده و بعد از انجام عمل پانسمان مخصوصی بر روی آن قرار داده و بخیه‌ها معمولا بعد از گذشت ۷ تا ۱۰ روز کشیده می‌شوند. این جراحی نیز انواع مختلفی دارند یکی از روش‌های درمان بیماری‌های لثه جراحی لثه با لیزر است.

مراقبت‌های لازم پس از انجام جراحی لثه

بیمار بعد از انجام جراحی لثه معمولا بین ۳ الی ۴ روز درد و خونریزی کمی داشته که طبیعی است و بعد از چند روز از بین می‌رود در صورت تداوم و شدت درد بیمار بهتر است با پزشک خود تماس گرفته و با او مشکل را در میان بگذارد. در روزهای اول پس از جراحی توصیه می‌شود که مایعات سرد و و غذاهای آبکی مانند سوپ را میل کند و ناحیه جراحی را مسواک نزند و از دهانشویه استفاده نکند. پس از انجام جراحی لثه به علت لخت شدن طوق و ریشه، دندان نسبت به گرما و سرما حساس شده و به مرور عاج ترمیمی پس از گذشت چهار هفته بر روی لثه ساخته شده و از حساسیت دندان‌ها می‌کاهد که در صورت ادامه درد بهتر است از خمیر دندان‌های ضد حساسیت استفاده کرد.

زنان باردار بیشتر به علت تغییرات هورمونی دچار افزایش تورم و التهابات مربوط به لثه می‌شوند. بیماری های لثه به علت مصرف داروهای خاصی در بیماران مبتلا به صرع نیز دیده می‌شود. ساختار داروهای ضد صرع باعث افزایش تعداد و حجم عروق لثه‌ها و تولید فیبروکلاژن بیشتر و در نتیجه باعث افزایش التهابات و حجم لثه می‌گردد. به این بیماران رعایت بیشتر بهداشت دهان و دندان توصیه شده و پزشک نیز می‌تواند داروهای مشابه‌ای را برای بیمار تجویز کند تا از پیشرفت بیماری و التهاب لثه او جلوگیری شود.

 

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم