لیزر در علم دندانپزشکی نوین

لیزر در علم دندانپزشکی نوین

چندین دهه است که از تکنولوژی لیزر در علم دندانپزشکی استفاده می شود و این تکنولوژی با سرعت قابل توجهی در حال رشد و توسعه است. قابلیت های گسترده لیزر در درمان های دندانپزشکی موجب کسب نتایج عالی در انواع درمان ها شده است.امروزه برای تراش بافت سخت دندان و جراحی های بافت نرم حفره دهان از قبیل جراحی لثه ، درمان ضایعاتی مانند آفت و عمل های جراحی دندانپزشکی بدون خونریزی از لیزر کمک میگیرند. همچنین از لیزر برای برداشتن بعضی از تومورها و تسریع ترمیم ضایعات دهانی استفاده می شود. در حال حاضر کلینیک های دندانپزشکی پیشرفته دنیا از لیزر به عنوان راهکاری موثر و سریع در درمان های دندانپزشکی کمک می‌گیرند. به دلیل اهمیت لیزر در علم دندانپزشکی نوین در این مقاله از سایت خانه دلتان به طور کامل به بررسی آن می پردازیم. لطفاً این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

لیزر دندانپزشکی چیست؟

لیزر در علم دندانپزشکی نوین

 

لیزر ، یکی از پیشرفت های نوین در علم دندانپزشکی است که جایگزین ابزار سنتی و قدیمی در درمانهای دندانپزشکی می شود. کلمه لیزر مخفف «تقویت نور با انتشار تابش تحریک‌ شده » است . آنچه از این مفهوم برداشت می‌شود این است که در واقع لیزر یک نور تقویت شده است که خصوصیات منحصر به فردی دارد. با توجه به طول موج این پرتوهای نوری ، کارایی های متنوعی از یک کنترل درد ساده تا جراحی‌های پیشرفته را شامل می شود. مفهومی که در حال حاضر با عنوان لیزر در دندانپزشکی شناخته می شود در واقع طول موج های قرمز و مادون قرمز است. این طول موج ها خطر جهش ژنتیکی و سرطان زایی ندارند و بسیار ایمن هستند. بنابراین می توان با خیال راحت از این اختراع بشر در درمان های دندانپزشکی بهره مند شد.

لیزر از ماهیت نوری کمک می گیرند و نقش منبع گرما یا ابزار برش در دندانپزشکی را دارند به زبان ساده می توان گفت لیزر مانند یک چاقوی نوری کوچک عمل می کند. لیزر به دندانپزشک قدرت عمل می دهد تا حرکات دقیق تر و موثرتری بخصوص در بحث زیبایی دندانپزشکی داشته باشد. در کلینیک های دندانپزشکی از لیزر بافت نرم با کمترین آسیب استفاده می شود. این نوع لیزر برروی مشکلاتی که اطراف بافت نرم دهان قرار دارد تمرکز می‌کنند.

مزایای استفاده از لیزر در دندانپزشکی نوین

1- لیزر جایگزین مناسبی برای بخیه در قسمت های بافت نرم داخل دهان است و در جراحی های دندانپزشکی نیاز به بخیه را کاهش می دهد.

2- با استفاده از لیزر ، خونریزی ها در بافت نرمی که تحت درمان قرار دارد به حداقل می رسد. چرا که لیزر باعث لخته شدن خون می شود.

3- بکارگیری لیزر در جراحی های دندانپزشکی نیاز به بیهوشی عمومی را به حداقل می‌رساند و گاهی پیشرفته ترین درمان های عمقی را بدون بیهوشی انجام می دهند.

4- از آنجا که لیزر ، ناحیه آسیب دیده را کاملا درمان میکند ، احتمال عفونت های باکتریایی کاهش می یابد. 5- بازسازی بافت دهان در جراحی با لیزر سرعت قابل توجهی دارد و زخم جراحی دندانپزشکی سریع‌تر بهبود پیدا می کند.

6- حین جراحی آسیب کمتری به بافت های اطراف محل درمان وارد می شود و عوارض کمتری دارد.

7- درمانهای دندانپزشکی با لیزر درد بسیار کمتری دارند و موجب رضایتمندی بیشتر بیمار می شوند.

8- برای درمان پریودنتیت از جمله حذف باکتری ها و فعال سازی رشد مجدد بافت از لیزر کمک می‌گیرند.

9- لیزرها باعث بهبود سریعتر بافت می شوند و دوره نقاهت بیمار را کوتاه تر می کنند.

معایب لیزر در دندانپزشکی نوین

اگرچه بکارگیری لیزر در دندانپزشکی نوین بسیار پیشرفت و توسعه داشته اما همچنان معایبی برای این روش درمانی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

1- برای درمان مشکلات دندان هایی که قبلا پر شده است ، از لیزر نمی توان استفاده کرد.

2- گاهی لیزرهای پرتوان ، به پالپ دندان آسیب می زنند.

3- چنانچه استفاده از لیزر توسط متخصص لثه در تهران مجرب و ماهر صورت نگیرد، خطر آسیب دیدگی لثه ، مینای دندان و … وجود دارد.

4- برای بعضی از درمان‌ها ، لیزر به تنهایی کفایت نمی‌کند و نیاز است که متخصص به موازات کار با لیزر از دیگر ابزار دندانپزشکی نیز استفاده کند.

انواع لیزر در دندانپزشکی

بطور کلی می‌توان لیزرهای دندانپزشکی را به دو دسته اصلی تقسیم کرد:

لیزرهای کم توان و لیزرهای پرتوان

در لیزر های کم توان ، شدت پرتوهای نوری کمتر از نیم وات است. از لیزر کم توان برای درمان های ضدالتهابی و همچنین فعال سازی فرآیندهای ترمیم سلولی استفاده می شود. این نوع از لیزرهای کم توان در دندانپزشکی ، دقیقا شبیه لیزرهایی که است در فیزیوتراپی ها بکار می‌گیرند

در لیزرهای پرتوان ، توان پرتوهای نوری بالاتر از نیم وات است . از لیزر پرتوان برای انواع جراحی ها و کارهای درمانی پیشرفته و عمیق استفاده می شود.


بیشتر بخوانید: لیفت لثه به منظوری انجام می شود؟


از لیزر در کدام بخش های دندانپزشکی استفاده می شود؟

لیزر در علم دندانپزشکی نوین

 

بلیچینگ با لیزر

تراش دندان با لیزر

ایمپلنت دندان با لیزر

رفع حساسیت دندانی

درمان های ریشه ای دندان

جرم گیری دندان با لیزر

عصب کشی دندان با لیزر

جراحی لثه با لیزر

درمان آفت و ضایعاتی مانند تبخال

تشخیص پوسیدگی ها با مقیاس عددی

برای برداشتن بدرنگی ها و لکه های لثه

نکته مهم در درمان های دندانپزشکی با لیزر

اگرچه بکارگیری لیزر در درمان های دندانپزشکی نتایج موفق و موثری در پی دارد ، باید توجه داشت که انتخاب دندانپزشک معالج از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر دندانپزشک از تخصص کافی برای درمان با لیزر برخوردار نباشد ممکن است آسیب های جدی به بافت دهان وارد کند. دندانپزشک متخصص باید تسلط کافی برای استفاده از طول موج ها و سطح قدرت را داشته باشد. در این صورت هیچ آسیبی به بافت دهانی وارد نمی شود و درمان سریع تر صورت می گیرد.

در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی درباره اهمیت لیزر در علم دندانپزشکی نوین صحبت کردیم. به طور کامل لیزر را تعریف کردیم و مزایا و معایب آن را در درمان های دندانپزشکی بررسی کردیم. به انواع آن پرداختیم. امیدواریم که اطلاعات کافی درباره این روش درمانی دندانپزشکی را به شما منتقل کرده باشیم . از اینکه تا پایان با ما همراه بودید سپاسگزاریم.

 

 

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم