پالپوتومی در کودکان

پالپوتومی در کودکان

پوسیدگی دندان کودکان، عارضه‌ای است که تقریباً اکثر کودکان آن را تجربه می‌کنند. امروزه با وجود رعایت مراقبت‌های بهداشتی دهان و دندان، شاهد پوسیدگی‌های دندان در سنین کودکی و نوجوانی هستیم. تشخیص به موقع و درمان صحیح دندان‌های شیری کمک شایانی به سلامت و استحکام دندان‌های دائمی می‌کند. گاهی با این تصور که دندان‌های شیری اهمیت چندانی ندارند و در نوجوانی می‌افتد، رسیدگی به مشکلات آنها جدی گرفته نمی‌شود. اما خوب است بدانید که سلامت دندان‌های دائمی در گرو سلامت دندان‌های شیری است. بنابراین لازم است والدین رسیدگی به دندان‌های شیری را در اولویت برنامه سلامت کودک قرار دهند و در این مسیر به فرزندان خود کمک کنند. به دلیل اهمیت درمان دندان‌های شیری، در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی درباره درمانی با عنوان پالپوتومی در کودکان صحبت خواهیم کرد. لطفاً تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

برای آشنایی کامل با پالپوتومی بهتر است ابتدا به تعریف پالپ دندان بپردازیم.

پالپ دندان چیست؟

پالپوتومی در کودکان

پالب دندان، در واقع بافت زنده در داخل دندان‌ها است. این بافت شامل سلول‌هایی است که عاج دندان (قسمت سخت که دندان از آن ساخته می‌شود) را تولید می‌کند. در داخل پالپ، رگ‌های عصبی و خونی بسیاری وجود دارند که توسط لایه عاج و مینای دندان محافظت می‌شوند. عفونت پالپ منجر به ایجاد درد بسیار در بیمار می‌شود. عفونت پالپ می‌تواند به دندان‌های مجاور و حتی فک منتقل شود و مشکلات بسیاری به وجود آورد. زمانی که دندان یا لثه آبسه می‌کند، این عفونت با چشم و بدون ابزار خاصی قابل دیدن است. اما گاهی تشخیص عفونت آسان نیست و نیاز است که با انجام رادیوگرافی، عفونت پالپ دندان بررسی شود.

پالپوتومی چیست؟

پالپوتومی به معنای «برش پالپ» است که یکی از درمان‌های دندانپزشکی است. در این روش پالپ دندان در قسمت تاج برداشته می‌شود. در این پروسه درمانی، پالپ موجود در کانال ریشه دندان دست نخورده باقی می‌ماند. هدف از انجام پالپوتومی، نجات یک دندان عفونی با پالپ آلوده است.. پالپوتومی بیشتر بر روی دندان‌های کودکان انجام می‌شود. به همین دلیل به آن عصب کشی دندان شیری نیز می گویند. این روش معمولاً برای درمان پالپ دندان‌های ۴ و ۵ صورت می‌گیرد. تمام تلاش دندان‌پزشک در پالپوتومی بر این است که دندان‌های پوسیده و آلوده را حفظ کنند و از کشیدن زودهنگام دندان شیری جلوگیری شود. لازم است دندان‌های شیری تا زمان رویش دندان‌های دائمی حفظ شوند. زیرا این دندان‌ها فضای لازم جهت رشد دندان‌های دائمی را حفظ می‌کنند.

این روش درمانی با پر کردن فضای پالپ با جایگزین‌های دندانپزشکی صورت می‌گیرد. پالپوتومی یک روش امن و بی خطر برای درمان دندان‌های شیری است که طی آن، مواد مخصوص دندانپزشکی، جایگزین فضای پالپ تخلیه شده می‌شود.

علائم عفونت پالپ دندان در کودکان

اگر کودک شما با مصرف خوراکی‌های گرم، سرد و شیرین دچار درد دندان شود، احتمالاً مشکل دندان او ناشی از سرایت عفونت به پالپ است. علت اصلی مشکلات پالپ، پوسیدگی‌هایی است که در سطح دندان وجود دارد. همچنین گاهی عفونت پالپ با تغییر رنگ لثه و التهاب آن بروز می‌کند. چنانچه کودک شما با یکی از این نشانه‌ها مواجه می‌باشد لازم است توسط متخصص لثه در تهران معاینه شود.

مزایای پالپوتومی در کودکان

مهم‌ترین مزیت پالپوتومی حفظ دندان و عملکرد آن است. همچنین با انجام پالپوتومی، فضای کافی برای رشد دندان‌های دائمی در دهان کودک حفظ می‌شود و از حذف زود هنگام دندان‌های شیری پیشگیری می‌شود.

معایب پالپوتومی در کودکان

طی این روش درمانی، یک تاج فلزی برای درمان دندان در نظر می‌گیرند. این تاج فلزی شبیه سازی قدرت و دوام یک دندان طبیعی است. طبیعتاً وجود یک تاج فلزی در دهان کودک ظاهر زیبایی نخواهد داشت و برای کودک خوشایند نخواهد بود. همچنین گاهی باکتری‌ها به دندان تحت درمان حمله می‌کنند و پالپوتومی موفقیت آمیز نخواهد بود. اما با تمهیدات خاصی که دندان‌پزشکان طی انجام پالپوتومی در نظر می‌گیرند، ریسک این درمان بسیار پایین است و در اکثر مواقع با موفقیت بالا صورت می‌گیرد.

مراحل پالپوتومی در کودکان

هر جلسه پالپوتومی به طور متوسط بین 30 تا ۴۵ دقیقه به طول می‌انجامد .

در ابتدا دندان‌پزشک با تزریق موضعی داروهای بی حسی، ناحیه مورد نظر را بی حس می‌کند.

در مرحله بعد برای جلوگیری از آلودگی پالپ، ناحیه تحت درمان از هر گونه آلودگی پاک می‌شود.

سپس محفظه پالپ را از طریق مینا و عاج دندان باز می‌کنند. جالب است بدانید زمانی که پوشش پالت خونریزی کند نشانگر این است که پالپ هنوز سالم است.

در این مرحله دندان‌پزشک به درمان پالپ می‌پردازد و حفره‌ی خالی دندان را پر می‌کند.

بیشتر بخوانید: اصلاح طرح لبخند چگونه انجام می شود؟

عوارض پالپوتومی در کودکان

در بعضی مواقع پس از انجام پالپوتومی صورت کودک متورم می‌شود و ظاهر ناخوشایندی ایجاد می‌کند. جهت کنترل تورم بهتر است از کمپرس سرد کمک بگیرید.

پالپوتومی یک روش درمانی پیشرفته است که با تزریق بی حسی صورت می‌گیرد. پس از پالپوتومی زمانی که داروی بی حسی اثر خود را از دست می‌دهد ممکن است کودک احساس درک کند. دندان‌پزشک با به تجویز آرام‌بخش های مناسب کودکان این درد را کنترل می‌کند. چنانچه پس از 3 روز همچنان کودک شما احساس درد داشت با دندان‌پزشک خود مشورت کنید.

از آنجا که پالپوتومی برای دندان‌های آلوده انجام می‌شود، ممکن است پس از جلسه درمانی باکتری‌ها به دندان مورد نظر حمله کنند و منجر به عفونت شوند. بنابراین والدین باید به هر گونه تغییر رنگ در لثه و گزارش درد از طرف کودک دقت کنند و در اولین فرصت وضعیت کودک توسط دندان‌پزشک بررسی شود.

پس از انجام پالپوتومی رعایت نکاتی برای حفظ دندان کودک ضرورت دارد. باید بدانید که دندان تحت درمان نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد. بنابراین کودک را از مصرف خوراکی‌های سفت منع کنید و از فشارهای ناگهانی دور نگه دارید.

دندان‌پزشک دستورالعمل‌هایی را مبنی بر مراقبت‌های ویژه از دندان و همچنین مصرف داروهای خاص خواص در اختیار شما قرار می‌دهد. توجه داشته باشید که تا چند روز کودک نباید از غذاهای چسبنده مانند شکلات یا لواشک استفاده کند.

در این مقاله به بررسی یک روش درمانی برای کودکان یعنی پالپوتومی در کودکان پرداختیم. باید گفت این درمان دندانپزشکی را می‌توان برای بزرگ‌سالان نیز انجام داد. شما می‌توانید با مطالعه دیگر مقالات سایت از دندان‌های خود مراقبت کنید. امیدواریم برای شما مفید بوده باشد.

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم