تورم لثه در کودکان

تورم لثه در کودکان

لثه یکی از مهم‌ترین بافت‌های موجود در دهان انسان است. گاهی اوقات لثه به دلیل مشکلات مختلف متورم می‌شود و در صورتی که به آن رسیدگی نشود، ممکن است آسیب جدی به دهان و دندان برساند. کودکان و نوزادان نیز گاهی اوقات دچار تورم لثه می‌شود. این اتفاق علل بسیاری دارد که شایع‌ترین آن‌ها رشد دندان‌های کودک است. در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی قصد داریم به موضوع تورم لثه و لیفت لثه در کودکان بپردازیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شود.
با ما همراه باشید.

تورم لثه چیست؟

بافت لثه در حالت عادی به رنگ صورتی است. لثه سالم سفت و پر از عروق خونی است. اما زمانی که لثه متورم شود، به رنگ قرمز تیره در می‌آید. همچنین شل و حجم آن چند برابر می‌شود. گاهی ممکن است تورم لثه به مقداری باشد که قسمتی از دندان‌ها را نیز در بر بگیرد.

علل تورم لثه در کودکان

تورم لثه در کودکان نیز بسیار اتفاق می‌افتد. علل بسیاری وجود دارد که باعث می‌شود لثه متورم شود.
علل مختلف تورم لثه در کودکان عبارت‌اند از:

رشد دندان

فرایند رشد دندان‌ها در کودکان معمولاً از ۶ ماهگی شروع می‌شود و تا ۳۰ ماهگی ادامه می‌یابد. اگر تورم لثه در اثر رشد دندان به وجود بیاید، زمانی دندان به صورت کامل از لثه بیرون بیاید تورم لثه نیز بهبود می‌یابد. علائمی که نشان دهنده رشد دندان‌ها هستند عبارت‌اند از: تب خفیف، افزایش میزان بزاق دهان، کاهش اشتها، بی خوابی، قرار دادن انگشتان در دهان، خارج شدن بزاق از دهان و … .

التهاب لثه

زمانی که دندان‌ها در حال رشد هستند، به دلیل اینکه برای بیرون آمدن از لثه، آن را می‌شکافند ممکن است لثه کمی متورم شود. در این هنگام اگر بهداشت دهان و دندان رعایت نشود تورم تشدید می‌یابد و باعث التهاب لثه می‌شود. در این مواقع افزایش مراقبت از دهان و دندان و رعایت بهداشت دهان و دندان و در نهایت جراحی لثه با لیزر بسیار مؤثر است و می‌تواند به صورت کامل تورم لثه را از بین ببرد.

ضربه شدید به دندان

گاهی اوقات ممکن است ضربه شدیدی به دندان وارد شود گاهی اوقات این ضربه می‌تواند موجب تورم لثه شود.

تورم طبیعی لثه در کودکان

زمانی که تورم ایجاد شده در اثر رشد دندان باشد، به آن تورم طبیعی می گویند. این تورم در قسمتی از لثه ایجاد می‌شود که دندان در حال بیرون آمدن از لثه است. در این مواقع با لمس محل دندان در حال رشد می‌توانید یک توده سخت را احساس کنید. مواردی که نشان دهنده تورم طبیعی لثه که به دلیل رشد دندان‌ها در کودکان است عبارت‌اند از:

هنگام رشد دندان کودک لثه حساس و متورم می‌شوند.

لثه‌ها گاهی به صورت بافت نرم و قرمز نمایان می‌شوند.

دست خود را با صابون بشویید. سپس انگشت خود را در دهان کودک حرکت دهید تا برآمدگی دندان در حال رشد را احساس کنید. اگر برآمدگی احساس کردید تورم لثه در آن ناحیه کاملاً طبیعی و به دلیل رشد دندان است.

تورم غیر طبیعی لثه در کودکان

گاهی اوقات تورم لثه به صورت غیر طبیعی بوده و لازم است تا برای درمان آن به دندان‌پزشک مراجعه کنید. در ادامه به مواردی می‌پردازیم که نشان دهنده تورم غیر طبیعی لثه در کودکان است. این موارد عبارت‌اند از:

گاهی اوقات ممکن است در اطراف دندان در حال رشد، خون جمع شود. در این مواقع لثه متورم می‌شود و به رنگ بنفش در می‌آید. به این نوع تورم لثه هماتوم رویشی نیز می‌گویند.

بعضی وقت‌ها تورم لثه به صورت شفاف در نزدیکی محلی که دندان در حال رشد است ظاهر می‌شود. این نوع تورم به صورت گرد است که ناشی از تجمع مایعات درون لثه می‌باشد. به این نوع تورم لثه، کیست رویشی نیز گفته می‌شود. کیست رویشی معمولاً در فرآیند رشد دندان خود به خود تخلیه می‌شود. در صورتی که کیست بسیار رشد کند دندان پزشک آن را تخلیه می‌کند تا در فرایند رشد اختلال ایجاد نکنید.

لازم است پس از مشاهده تورم‌های غیر طبیعی لثه سریعاً به دندان‌پزشک مراجعه کنید. بیشتر تورم‌های غیر طبیعی خطرناک نیستند و به راحتی قابل درمان‌اند. شرایط بسیاری نیز وجود دارند که لازم است در صورت مشاهده آنها به پزشک متخصص مراجعه کنید.

زمان مراجعه به دندان‌پزشک

به طور کلی اگر تورم غیر معمول در لثه‌های کودک مشاهده کردید لازم است به متخصص لثه در تهران مراجعه کنید تا پس از معاینه درمان صورت بگیرد. اگر تورم لثه با موارد زیر همراه بود نیز لازم است به دندان‌پزشک مراجعه کنید. حتی اگر تورم لثه به صورت طبیعی باشد.

تب بالای ۳۸ درجه سانتی‌گراد

وجود تاول در قسمت‌های مختلف بدن

تورم زبان و گلو و قرمز شدن آنها

مدت زمان تورم لثه در کودکان

معمولاً تورم لثه چند روز قبل از بیرون آمدن دندان شروع می‌شود و پس از رشد کامل دندان به آرامی بهبود می‌یابد. در صورتی که تورم لثه بیش از یک هفته طول کشید به متخصص لثه در تهران مراجعه کنید.

درمان تورم لثه در کودکان

در صورتی که تورم لثه کودکان به صورت طبیعی باشد، درمان خاصی برای آن وجود ندارد و تورم لثه پس از رشد کامل دندان بهبود می‌یابد. اما اگر علت تورم لثه عوامل دیگر مانند کیست رویشی باشد دندان‌پزشک پس از معاینه روش مناسب درمان را انتخاب و پیاده سازی می‌کنند.

روش‌های درمان خانگی تورم لثه

 

 

مواردی وجود دارند که می‌توانید با به کارگیری آنها در منزل تورم طبیعی لثه را کنترل کنید. این موارد عبارت‌اند از:

1- رعایت بهداشت دهان و دندان موجب می‌شود میکروب‌هایی که ممکن است باعث عفونت شود از بین برود و تورم لثه کاهش پیدا کند.

2- پس از رویش اولین دندان مسواک زدن روزانه دندان کودک خود را شروع کنید.

3- برای مسواک زدن دندان‌های کودکان فقط از آب استفاده کنید. اگر پس از مراجعه به دندان‌پزشک خمیر دندانی برای دندان‌های کودک تجویز کرد می‌توانید از آن خمیر دندان نیز استفاده کنید.

4- مصرف پستانک سرد توسط کودک موجب می‌شود تورم لثه کاهش یابد.

5- اگر کودک توانایی مصرف مواد غذایی جامد را دارد، مواد غذایی سرد می‌تواند در بهبود تورم لثه تأثیر بسزایی بگذارد.

در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی به تورم لثه در کودکان پرداختیم. سپس درباره تورم طبیعی لثه صحبت کردیم. همچنین به درمان تورم لثه در کودکان و روش‌های درمان خانگی آن اشاره کردیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. شما می‌توانید با مطالعه دیگر مقالات از سلامت دهان و دندان خود و خانواده خود مراقبت کنید.

 

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم