آسیب های دندان

آسیب های دندان

یکی از مشکلاتی که مردم با آن‌ها سروکار دارندآسیب های دندان است. چرا که ممکن است با اتفاقات کوچک یا بزرگ به دندان آسیب وارد می شود. شاید یکی از ترس‌هایی که مردم داشته باشند همین آسیب ها است چرا که روند درمانی که دارد زمان بر و اذیت‌کننده می‌باشد. امروزه بسیاری از مردم پیشگیری می‌کنند برای همین آسیب‌های وارد شده بسیار کمتر شده است ولی بااین‌حال باز افرادی هستند که دندان ها آسیب می بیند. برای درمان این آسیب‌ها بهتر است که به دندان‌پزشک متخصص مراجعه کنید تا بتواند سریع‌تر دندان آسیب‌دیده را درمان کند. در این بلاگ از دکتر ستاره هاشمی توضیحاتی در این باره ارائه شده است.

انواع آسیب‌های دندان

  • مسواک زدن ناصحیح

یکی از مهم‌ترین آسیب‌هایی که به دندان وارد می‌شود عدم مسواک زدن صحیح می‌باشد. چرا که مسواک زدن نادرست آسیب واردکردن به لثه دهان می‌شود و حتی خود دندان را نیز با مشکل مواجه می‌کند. اگر شما می‌خواهید روش‌های صحیح مسواک زدن را یاد بگیرید بهتر است به کلینیک یا از دکترهای متخصص این حوزه سؤال بپرسید.

  • ضربه زدن به دندان

در حین بازی کردن یا سایر اتفاقات دیگر ممکن است ضربه ای به دندان شما وارد شود. در این صورت ممکن است که دندان‌شکسته شود یا هر اتفاقات دیگر برای دندان بیفتد. برای همین باید برای درمان آن سریع‌تر مراجعه کنید. چرا که ممکن است دندان‌شکسته شده شما، تکه‌های آن بازهم در دهان شما باشد. برای همین دندان‌پزشک ابتدا مشکلات دندان را رفع می‌کند و سپس به ترمیم آن می‌پردازد.

  • فشار

یکی دیگر از آسیب‌های دندان می‌توان به فشارهای وارد شده به بدن اشاره کرد. زمانی که فشاری زیادی به وارد شود یکی از اعضایی که آسیب می‌بیند دندان‌ها هستند. در این‌گونه مواقع شما با درد دندان مواجه خواهید شد. برای همین بهتر است در ابتدا فشارهای وارد شده را کاهش بدهید. معمولاً بعد از کاهش آن درد دندان به‌مرور کاهش پیدا می‌کند. برای همین از استفاده بدون تجویز مسکن خودداری کنید.

  • بارداری

خانم‌های باردار در زمان بارداری ممکن است که درد بیشتری یا آسیب بیشتری به دندان‌هایشان وارد شود. اگر در دوران بارداری مسواک به طور صحیح نزنند ممکن است دندان آن ها آسیب ببینید. حتی ممکن است عوارض داروهایی که مصرف می‌کنند نیز باشد که پیشنهاد می‌شود در دوران بارداری حتماً سلامت دندان‌های خود را چک کنند. یا اینکه قبل از بارداری به دندان‌پزشک مراجعه و از سلامت دندان‌های خود اطمینان حاصل کنند.

  • دندان قروچه

کسانی که در خواب استرس دارند با این مشکل روبرو می‌شوند. در دندان‌قروچه به دلیل اینکه دندان‌ها بر روی یکدیگر کشیده می‌شوند احتمال آسیب دندان‌ها بالا است. برای همین در ابتدا بهتر است که دندان‌های آسیب‌های دیده را برطرف کنید و حتماً بعد از درمان به روان‌شناس برای درمان این مشکل مراجعه کنید. اگر اهمیتی به درمان دندان‌قروچه‌ها ندهید احتمال اینکه به لثه آسیب وارد شود بالا می‌رود که در اثر بی‌توجهی به آن شما علاوه بر ترمیم دندان‌ها به جراحی لثه با لیزر نیز احتیاج پیدا می‌کنید.

  • درد فک

یکی از آسیب‌های شایع به دندان‌ها درد فک می‌باشد. چرا که استخوان‌های فک ضعیف باشند و فشار زیادی به فک وارد می‌کنند. البته درد فک ممکن است به‌خاطر گذاشتن ایمپلنت نیز به وجود بیاید. برای همین اگر بعد از گذاشتن ایمپلنت درد داشتید در دو سه روز ابتدایی طبیعی است. برای همین توصیه می شود به متخصص ایمپلنت در تهران مراجعه کنید

روش های جلوگیری از آسیب دندان

حال سؤالی که پیش می‌آید این است که برای اینکه آسیبی به دندان‌ها وارد نشود باید چه‌کارهایی انجام بدهیم تا پیشگیری کنیم.

  • مسواک زدن صحیح

یکی از کارهایی که به‌شدت از آسیب دندان‌ها جلوگیری می‌کند مسواک زدن به طور صحیح و مرتب می‌باشد.

  • نخ دندان

معمولاً توصیه می‌شود که بعد از زدن مسواک از نخ دندان استفاده شود چرا که نخ دندان مکمل مسواک محسوب می‌شود و به تقویت دندان و حتی لثه نیز کمک می‌کند.

  • چکاپ

باتوجه‌به زدن مسواک و نخ دندان بازهم توصیه می‌شود به‌صورت دوره‌ای و منظم شما به دندانپزشک خود مراجعه کنید. با چکاپ منظم شما باعث تقویت لثه و فک هم می‌شوید و احتمال آسیب به هرکدام را نیز کاهش می‌دهد.

  • عدم استعمال دخانیات

یکی از کارهایی که آسیب به دندان‌ها را شدت می‌بخشد استعمال دخانیات می‌باشد. برای همین توصیه می‌شود از هرگونه استعمال دخانیات که شامل سیگار و قلیان و غیره می‌باشد، جلوگیری شود تا دوام دندان‌های شما بیشتر از قبل باشد.

  • خمیردندان

سعی کنید از خمیردندانی استفاده کنید که موادی که در آن استفاده شده است برای دوام دندان‌های شما مناسب باشد.

  • دندان مادر باردار

بهتر است مادران باردار به‌صورت منظم و دوره‌ای چکاپی از دندان‌های خود داشته باشند تا آسیبی به آن‌ها وارد نشود. در اینجا سعی شد ابتدا مهم‌ترین آسیب‌های دندان را به طور جامع شرح بدهیم تا بدانید چه‌کارها و رفتارهایی ممکن است به دندان‌ها آسیب وارد کنند و در ادامه نیز روش‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از آسیب های دندان را نیز گفتیم تا شما آگاهی‌هایی در این مورد داشته باشید.

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم