حساسیت دندان و روش های درمانی آن

حساسیت دندان و روش های درمانی آن

شاید برای شما هم این اتفاق افتاده باشد زمان مصرف بعضی از مواد غذایی دندان درد شده باشید. دردهای این چنینی معمولا ناشی از حساسیت دندان ها است. مخصوصا با مصرف مواد غذایی گرم و سرد این دردها بیشتر می شوند. اگرچه دردهای حساسیت دندان موقت و لحظه ای هستند، اما لازم است درمان شوند. ما در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی قصد داریم به حساسیت دندان بپردازیم. با مطالعه این مقاله با حساسیت دندان و روش های درمانی آن به صورت کامل آشنا می شوید. با ما همراه باشید تا از این آموزش مفید بهره مند شوید.

علائم حساسیت دندان

نشانه های دندان حساس زمان مصرف مواد غذایی گرم و سرد خودشان را نشان می دهند. در بعضی از افراد، استفاده از خوراکی های شیرین و حتی قرارگرفتن در آب و هوای سرد درد دندان ایجاد می شود. عده ای هم در مسواک زدن و استفاده از نخ دندان دچار درد می شوند.

حساسیت دندان و روش های درمانی آن

دلایل حساسیت دندان

همانطور که در مقاله آناتومی دندان به آن اشاره کردیم مینای دندان از یک لایه نرم تر یعنی عاج دندان محافظت می کند. علاوه بر آن وظیفه لثه این است که از ریشه ها مراقبت کند. زمانی که مینای دندان شما دچار سایش شود یا لثه تحلیل برود، پوشش هایی که از عاج دندان و ریشه مراقبت می‌کنند از بین میروند. از آنجا که عاج و ریشه مستقیماً به عصب های دندان متصل هستند، زمانی که مواد غذایی فوق را مصرف می کنید دچار درد شدید در دندان می‌شوید. شکستگی، ترک خوردگی و پوسیدگی دندان، تحلیل رفتن لثه، عفونت لثه و … عوامل اصلی ایجاد حساسیت درد دندان هستند.
لازم به ذکر است که عوامل دیگری نیز در حساس شدن دندان دخیل هستند که در ادامه به صورت مفصل به آن ها می پردازیم.

مسواک زدن نادرست

چنانچه در مسواک زدن خود اصول درست مسواک زدن را رعایت نکنید، باعث ایجاد سایش روی مینای دندان و همچنین تحلیل لثه می شوید.

استفاده از مسواک های سفت

استفاده از مسواک های سفت موجب سایش در دندان ها می شود. حتی اگر دندان های خود را با روش اصولی مسواک بزنید اما مسواک سفت باشد به دندان و لثه آسیب می زند.

تحلیل لثه

تحلیل لثه معمولاً در افرادی که مبتلا به عفونت لثه، التهاب لثه و دیگر بیماری های لثه هستند بیشتر مشاهده می شود. از این رو لازم است به بیماری های نام برده رسیدگی کنیم تا از تحلیل لثه در امان باشم. اگر متوجه آسیب دیدن لثه شدید به متخصص لثه در تهران مراجعه کنید.

استفاده بی رویه از دهانشویه

دهان شویه ها به ما کمک می کنند که باکتری های موجود روی دندان و فضای دهان خود را پاکسازی کنیم. اما اگر مصرف دهانشویه ها بی رویه باشد موجب از بین رفتن باکتری های مفید می شوند و قدرت دهانشویه صرف از بین ‌بردن مینای دندان می شود. پس لازم است حداکثر روزی یک تا دو بار از دهانشویه استفاده کنیم.

دندان قروچه شبانه

دندان قروچه شبانه، یکی از عوامل اصلی از بین رفتن مینای دندان است از این رو لازم است که آن را کنترل کنیم. اما اگر به قادر به کنترل آن نیستیم می توان از محافظ های دندان در طول شب استفاده کنیم تا دندان ها دچار سایش نشوند.

عمل های ترمیمی دندانپزشکی

معمولاً پس از انجام عمل‌های ترمیمی دندان ها حساس می شوند. از جمله عمل‌های ترمیمی می توان به جرم گیری، روکش کردن دندان، ایمپلنت دندان و اصلاح طرح لبخند اشاره کرد. لازم به ذکر است که این حساسیت معمولاً پس از یک ماه از بین می رود.

پر کردن دندان

بعضی اوقات دندان ها پس از پر کردن دچار حساسیت می شود. این نوع حساسیت نیز مانند حساسیت های عمل‌های ترمیمی پس از مدتی بر طرف می ‌شود.


بیشتر بخوانید: لبخند لثه ای قابل درمان است؟


روش های مختلف درمان حساسیت دندان

 

حساسیت دندان و روش های درمانی آن

روش های درمانی مختلفی برای درمان حساسیت دندان وجود دارد. هر دندانپزشک با استفاده از دانش خود و شناسایی مزایا و معایب هر یک از روش ها، یک روش را به شما پیشنهاد می دهد. اما لازم به ذکر است که نمی‌توان برای همه افراد از یک روش درمانی استفاده کرد. از این رو در ادامه به معرفی تعدادی از این روش ها می پردازیم تا شناخت کافی درباره هرکدام را داشته باشید و بتوانید بهترین روش درمانی برای دندان های خود را انتخاب کنید. لازم به ذکر است که حساسیت دندان به طور کامل از بین نمی رود بلکه با انجام این نوع درمان ها شدت علائم آن کمتر می شود.

1- روکش و باندیگ

اگر علت حساسیت دندان شما پوسیدگی یا شکستگی دندان باشد، می توانید از روش روکش و باندینگ استفاده کنید. در این روش قسمتی که شکستگی دارد ترمیم می شود. این عمل موجب می شود که سطح دندان دیگر به عصب متصل نباشد و دچار ایجاد حساسیت نشود.

2- دندان قروچه شبانه

اگر دندان قروچه عامل ایجاد حساسیت باشد، دانپزشک به شما استفاده از محافظ های دهانی را پیشنهاد می دهد. در این روش ابتدا دندانپزشک از دندان‌های شما قالب می گیرد. سپس قالب را به آزمایشگاه می فرستند تا از روی آن محافظ دهان اختصاصی برای شما ساخته شود. این محافظ ها در برابر فشاری که دندان قروچه به دندان وارد می کند مقاومت می کند و حساسیت را کاهش می دهد.

3- عصب کشی یا درمان ریشه ای

عصب کشی یا همان درمان ریشه ای یکی دیگر از روش‌های درمانی حساسیت دندان است. اگر پزشک تشخیص بدهد که دندان شما قابل ترمیم نیست به سراغ این روش می رود. در این روش پالپ دندان که شامل اعصاب و رگ ‌های خونی است را از داخل دندان بیرون می‌آورند.

در این مقاله از وب سایت دکتر ستاره هاشمی سعی کردیم شما را با حساسیت دندان آشنا کردیم. علائم حساسیت دندان را به شما معرفی کردیم تا بتوانید حساسیت دندان را شناسایی کنید. سپس به دلایل ایجاد حساسیت دندان پرداختیم. در بخش بعدی مقاله از روش های درمانی حساسیت دندان صحبت کردیم تا بتوانید بهترین روش درمانی برای دندان های خود را انتخاب کنید. امیدوارم شما را یک قدم به سلامت دهان و دندان خود نزدیک‌تر کرده باشیم.

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم