انواع درد دندان

انواع درد دندان

یکی از رایج‌ترین بیماری‌هایی که انسان در طول زندگی خود تجربه می‌کند، درد دندان است. درد دندان ممکن است بر اثر مشکلاتی نظیر عفونت، شکستن دندان، گیر کردن مواد غذایی و … اتفاق می افتد. بنابراین می‌توان دردهای دندان را در دسته بندی‌های مشخص تقسیم بندی کرد و برای هرکدام پیشگیری و درمان خاص خود را در نظر گرفت. به دلیل اهمیتی که انواع درد دندان دارد، در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی تصمیم گرفتیم که به موضوع مهم انواع درد دندان بپردازیم. لطفاً با ما همراه باشید.

به طور کلی انواع درد دندان را می‌توان در دسته بندی‌های زیر تقسیم بندی کرد:

  • دردهای مداوم و طولانی دندان
  • دردهای کوتاه و لحظه‌ای
  • سوزش خفیف یا عمقی
  • دردهای ناشی از حساسیت
  • تیر کشیدن دندان زمان مصرف مواد غذایی
  • دردهای ضربانی در دندان یا اطراف آن

انواع درد دندان

درد دندان انواع متفاوتی دارد که در این بخش هر کدام را برای شما به طور کامل توضیح داده ایم:

درد مداوم و طولانی مدت دندان

معمولاً دندان‌هایی که دچار عفونت می‌شوند با دردهای مداوم و طولانی بیمار مواجه می‌شود. این دردها اگرچه آن‌قدر شدید نیستند که بیمار را وادار به مراجعه به دندان‌پزشک کنند اما استمرار و طولانی بودن آن‌ها باعث رنجش بیمار می‌شود. ابتدا باید عفونت دندان و علت آن مشخص شود. گاهی عفونت‌های دندان بر اثر پوسیدگی اتفاق می افتند. چنانچه درد دندان ناشی از عفونت باشد دندان‌پزشک اقدام به درمان ریشه‌ای دندان می‌کند و اگر علت عفونت دندان به لثه مربوط باشد با تکنیک‌ها و داروهای خاص اقدام به درمان لثه می‌کنند و طبق تشخیص پزشک امکان دارد، جراحی لثه با لیزر نیاز باشد.

درد کوتاه و لحظه‌ای

درد سریع و کوتاه مدت معمولاً زمان مصرف مواد غذایی گرم و سرد بیمار را آزار می‌دهد. این درد عوامل مختلفی می‌تواند داشته باشد. گاهی یک پوسیدگی کوچک در دندان می‌تواند حساسیت به مواد غذایی گرم و سرد را ایجاد کند. بهتر است به محض تجربه دردهای کوتاه و سریع به دندان‌پزشک مراجعه کنید چراکه این دردها نشان از پوسیدگی‌های سطحی و غیر عمقی می‌دهند و به راحتی درمان می‌شوند. اما اگر رسیدگی به این نوع درد به موقع انجام نشود نیاز به ترمیم ریشه و درمان‌های عمقی دارد. ضمن اینکه گاهی دندان‌های اطراف را هم درگیر می‌کند و بخشی از لثه را آسیب می زند.

دردهای تیز و تیر کشنده

ترک خوردگی دندان یا شکستگی و پوسیدگی منجر به بروز دردهای تیز و تیر کشنده در بیمار می‌شود. بهتر از قبل از پیشروی مشکل سریعاً به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

دردهای ضربانی

این نوع درد معمولاً شب هنگام گریبان گیر بیماران می‌شود. پوسیدگی می‌تواند علت اصلی دردهای ضربانی باشد. وقتی پوسیدگی به پالپ دندان رسیده باشد نیاز به ترمیم عمیق و حتی درمان عصب و ریشه دندان می‌باشد.

دردهای شدید همراه با تورم لثه

علت اینکه لثه متورم و ملتهب است می‌تواند عفونت و آبسه دندان باشد. عفونت و آبسه دندان در صورتی که به موقع رسیدگی نشود بافت اطراف استخوان فک را درگیر می‌کند. در این مواقع متخصص لثه در تهران ابتدا با تجویز آنتی‌بیوتیک التهاب لثه و عفونت را کاهش می‌دهد تا در مرحله بعد به درمان دندان، ریشه و عصب و درمان لثه بپردازد.

دردهای صبحگاهی دندان

بعضی افراد هنگام برخاستن از خواب با درد در ناحیه فک و دندان‌ها مواجه هستند. با آنکه این افراد تمام موارد بهداشت دهان و دندان را رعایت می‌کنند و ظاهراً مشکل خاصی در دندان‌های آنها وجود ندارد باز هم این درد صبحگاهی بیمار آزار می‌دهد. جالب است بدانید که علت اصلی دردهای صبحگاهی دندان دندان‌قروچه و فشاری است که در اثر آن به استخوان فک و دندان‌ها وارد می‌شود. دندان‌قروچه ناشی از استرس و فشارهای روحی و روانی است که در شب ناخواسته بیمار را درگیر می‌کند.

بنابراین بهتر است این افراد با تکنیک‌های خاص (مانند مدیتیشن و ریلکسیشن) و با حفظ آرامش خود در طول روز شرایط ایده آلی برای خود فراهم آورد. چنانچه دندان‌قروچه با روش‌های گفته شده درمان نشود، از محافظ‌های پلاستیکی که شبانه در دهان قرار می‌دهند می‌توان کمک گرفت تا اثرات دندان‌قروچه را کاهش دهیم.

درد شل شدن و لق شدن دندان

این درد معمولاً در افراد کم سن، کودکان و نوجوانان اتفاق می افتد. در این سن افراد دندان‌های شیری خود را از دست می‌دهند و جای خالی آنها با دندان‌های دائمی پر می‌شود. بنابراین طبیعی است که گاهی رشد دندان‌های دائمی در زیر دندان‌های شیری موجب دردهای خفیف در بیمار شود.

دردهای دهان و دندان به دلیل زخم و آفت

زخم‌هایی که در دهان ایجاد می‌شوند ممکن است دلایل مختلفی داشته باشند. به این زخم‌ها آفت می گویند. آفت‌ها گاهی به صورت موقتی و پس از مصرف مواد غذایی خاص مانند غذاهای تند یا غذای داغ در دهان ایجاد می‌شوند. گاهی بیماری‌های زمینه‌ای مانند کمبود ویتامین A ، منجر به ایجاد آفت در دهان می‌شود. همچنین میکروب‌ها و استفاده از مواد غذایی آلوده به ایجاد بافت زخم و آفت میانجامد. دندان‌پزشکان برای درمان آفت از دهان‌شویه‌های دارویی کمک می‌گیرند. اما اگر این دهان‌شویه ها نتوانند آفت دهان را درمان کنند، با استفاده از پرتوهای کم توان لیزر کم توان آفت دهان را حذف کرد و سوزش و التهاب آنها برطرف می‌شود.

بیشتر بخوانید: متخصص ایمپلنت در تهران در چه مواقعی کاشت ایمپلنت را انجام می دهد؟

دردهای گنگ و احساس فشار در فک بالا

علت اصلی دردهای فک بالا می‌تواند سینوزیت باشد. بیمار از دردی مبهم در فک بالا شکایت می‌کند و دندان‌پزشک با معاینه دقیق متوجه می‌شود که مشکل اصلی سینوزیت است نه دهان و دندان این دردها با مصرف آنتی‌بیوتیک و درمان سینوزیت فروکش می‌کند و بهبود می‌یابد. لازم است افرادی که از سینوزیت رنج می‌برند، زمان قرارگیری در هوای بسیار سرد فک خود را بپوشانند تا از دردهای این منطقه در امان باشد.

دردهای کوتاه مدت پس از مصرف مواد غذایی شیرین

این نوع دردها نیز ناشی از پوسیدگی در دندان و پیشروی آن به سمت عصب دندان اتفاق می‌افتد. اگرچه با خارج کردن مواد غذایی شیرین از دندان و مسواک زدن این دردها تا حدودی قابل کنترل هستند، اما باید به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا قبل از پیشروی پوسیدگی آن را درمان کنید.

دردهای پس از انجام خدمات دندانپزشکی

طبیعی است که پس از دریافت خدمات دهان و دندان ۱ الی ۳ روز دردهای خفیف داشته باشید. دندان‌پزشکان همیشه پس از انجام خدمات دندانپزشکی اقدام به تجویز آرام‌بخش های لازم می‌کنند تا بیمار دوره نقاهت خود را با درد کمتری طی کند. لازم به ذکر است که پس از دریافت خدمات دندانپزشکی چنانچه درد به شما پس از 1 تا 3 روز برطرف نشد حتماً به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید چرا که گاهی‌ترمیم نادرست و وجود پوسیدگی‌های عمقی در دندان عامل ایجاد درد می‌شود.

چه زمان به دندان‌پزشک مراجعه کنیم؟

به طور کلی بهترین راه پیشگیری از دندان درد و مشکلات دهان و دندان مراجعه منظم به دندان‌پزشک است. بهتر است هر ۶ ماه یک‌بار برای بررسی سلامت دهان و دندان خود به به دندان‌پزشک مراجعه کنید. رعایت بهداشت دهان و دندان آن مانند مسواک زدن، نخ دندان و استفاده از دهان‌شویه بهترین پیشگیری است. هرگز با دندان‌های خود مواد سخت مانند یخ را نشکنید. در مصرف مواد غذایی شیرین احتیاط کنید.

در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی به انواع درد دندان پرداختیم. آشنایی با انواع درد می‌تواند به شما کمک کند تا در درمان خود اقدامات لازم را سریع‌تر انجام دهید و آن را به تعویق نیندازید. امیدواریم مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

 

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم