روش درمان جوش لثه

جوش لثه

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، آسیب‌های مختلفی را به همراه دارد. جوش لثه یکی از هشدارهای دهان نسبت به وجود یک عفونت در دندان یا دهان است. جوش‌ لثه یا آبسه نوعی برجستگی پر از چرک و عفونت در سطح لثه بوده که درد آن می‌تواند خفیف یا شدید باشد. درمان نکردن این جوش‌ها یا هرگونه بیماری لثه، عوارض جبران‌ناپذیری به دنبال دارد. بنابراین اولین گام در تشخیص و اقدام به درمان، شناسایی علائم، انواع و ماهیت این بیماری‌ها به شمار می‌رود.

جوش لثه چیست؟ انواع جوش لثه چیست؟

برجستگی‌های ریز و درشت در دهان که معمولا قرمزتر از لثه هستند؛ جوش لثه یا آبسه نام دارند و با زخم لثه متفاوت است. این برجستگی‌ها در اثر تجمع باکتری‌ها و عفونت به وجود آمده‌اند. میزان درد آبسه برای هر فرد و با توجه به وخامت آن، متفاوت است. این عفونت‌‌ها در اثر پلاک‌ها و پوسیدگی دندان به وجود می‌آیند و سپس بافت لثه را درگیر می‌کنند. علاوه بر این وجود جوش‌های لثه، در فعالیت‌های مختلفی مانند خوردن، حرف زدن نیز اختلال به وجود می‌آورند. این عفونت به انواع مختلفی نیز تقسیم می‌شود.

این نوع عفونت ایجاد شده در لثه همانند دیگر بیماری‌های لثه انواع مختلفی دارد. آبسه پریودنتال و آبسه پری‌اپیکال دو نوع رایج جوش لثه به شمار می‌روند. آبسه پریودنتال هنگامی اتفاق می‌افتد که عفونت در بافت لثه ایجاد شده باشند. این نوع از آبسه کم خطرتر بوده و با مراجعه به پزشک متخصص لثه در تهران قابل درمان است. اما آبسه پری‌اپیکال زمانی اتفاق می‌افتد که پوسیدگی شدید دندان منجر به ایجاد عفونت در داخل دندان می‌شود. سپس این عفونت از داخل دندان به بیرون سرایت خواهد کرد. این نوع جوش به احتمال زیاد در نزدیک ریشه شکل می‌گیرد. به خاطر داشته باشید در صورت مشاهده این نوع جوش سریعا به نزدیک‌ترین و معتبرترین کلینیک دندان‌پزشکی مراجعه کنید.

عوامل منجر به جوش لثه

فاکتورهای فراوانی در بروز جوش‌های لثه و عفونت تاثیر دارند. از این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• استعمال سیگار و تنباکو
  • کهولت سن
  • کمبود ویتامین سی
  • ترمیم نامناسب دندان‌های آسیب دیده
  • ژنتیک
  • خشکی دهان
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

بیشتر بخوانید: لبخند لثه ای را چگونه می توان درمان کرد؟

علائم وجود عفونت و آبسه در دهان و دندان

برای شناسایی زودهنگام جوش لثه باید ابتدا با علائم آن آشنا شوید. از علائم وجود آبسه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• احساس درد در لثه
  • تورم و قرمزی در سطح لثه
  • خونریزی و ترشح‌ عفونی از جوش لثه
  • گوش درد
  • بوی بد دهان

در صورت مشاهده این علائم می‌توانید به دندان‌پزشک مراجعه کرده و نسبت به سلامت دهان و دندان خود اطمینان کسب کنید.

روش‌های درمان جوش‌ لثه

روش‌های درمان متنوعی با توجه به علت بروز جوش لثه، وجود دارد. دندان پزشک پس از تشخیص علت و میزان عفونت یکی از روش‌های درمانی زیر را توصیه می‌کند.

روش‌های درمان خانگی جوش لثه

هنگامی که عفونت ایجاد شده توسط جوش‌های لثه خفیف باشد؛ می‌توانید با استفاده از روش‌های درمان خانگی، تا حدی علائم و درد آن‌ها را کاهش دهید. از این روش‌های خانگی می‌توان به رعایت بهداشت دهان و دندان، استفاده از محلول آب و نمک و خمیر زردچوبه اشاره کرد. انجام این روش‌ها برای درمان عفونت‌های حاد توصیه نمی‌شود.

استفاده از دهانشویه یا شستشوی دهان با آب و نمک

یکی از روش‌های موثر در بهبود آبسه‌های ایجاد شده از عفونت، شستشوی دهان با آب و نمک است. نمک از خاصیت‌های مفیدی مانند ضد التهاب بودن و ضد باکتریایی بودن برخوردار بوده که به کاهش التهاب و از بین رفتن باکتری‌های جوش لثه کمک می‌کند. تنها کافی است که یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب حل کرده سپس دهان خود را به مدت 30 ثانیه و برای 2 یا 3 بار در روز با این محلول بشویید.

خمیر زردچوبه

زردچوبه از دیگر مواد طبیعی برای از بین بردن التهاب و جوش لثه به شمار می‌رود. هنگام مسواک زدن مقداری زردچوبه بر روی خمیر دندان خود ریخته و با آن مسواک بزنید. انجام این کار به مدت 2 بار در روز تاثیر بسزایی در از بین بردن باکتری‌ها، پلاک و کاهش التهاب دارد.

عوارض عدم درمان جوش لثه

درمان جوش لثه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در صورت عدم درمان، احتمال دارد عفونت موجود در لثه گسترش پیدا کرده و دندان خود را از دست بدهید. با شدت گرفتن عفونت، ممکن است باکتری‌ها وارد جریان خود شوند. در این صورت عفونت تمام بدن را درگیر می‌کند. بنابراین نسبت به درمان این بیماری سهل‌انگاری انجام ندهید.

درمان زودهنگام جوش لثه با مراجعه به پزشک

شناسایی بیماری‌های دهان و علائم آن‌ها یکی از اقدامات ضروری در زمینه رعایت بهداشت به شمار می‌رود. جوش لثه در ظاهر اختلالی خفیف به نظر می‌رسید اما درمان نشدن آن می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد. توصیه ما به شما، مراجعه زودهنگام به دندان‌پزشک‌های معتبر مانند دکتر ستاره هاشمی، در جهت تشخیص نوع جوش لثه بوده تا از هرگونه ضرری جلوگیری شود.

سوالات متداول درمورد جوش لثه

1. آیا هرگونه جوش لثه ایجاد شده در نزدیکی دندان منجر به عصب کشی می‌شود؟

روش‌های درمانی ارائه شده به بیماران با توجه به عوامل مختلفی مانند میزان عفونت، متفاوت خواهد بود. پزشک با بررسی این عوامل می‌تواند درمان‌های مختلفی را توصیه کند.

1. آیا روش‌های درمانی خانگی برای از بین بردن جوش لثه تاثیرگذار هستند؟

روش‌های درمان خانگی برای بهبود عفونت‌های خفیف انتخابی مناسب به شمار می‌روند.

1. علائم انواع جوش لثه چیست؟

عوامل مختلفی در بروز جوش‌های لثه و آبسه تاثیر می‌گذارند. از این عوامل می‌توان به تجمع باکتری در دهان، پوسیدگی دندان و… اشاره کرد.

1. چه راهکارهایی برای پیشگیری از بروز جوش لثه موثر هستند؟

به طور کلی رعایت بهداشت دهان و دندان، ترک سیگار، جرم‌گیری دندان، استفاده از دهانشویه و انجام چکاپ هر 6 ماه یکبار از بروز جوش‌های لثه جلوگیری می‌کند.

1. از چه مواد طبیعی می‌توان برای درمان عفونت لثه استفاده کرد؟

موادهای مختلفی مانند نمک، زردچوبه، آب لیمو تازه، جوش شیرین و روغن‌های گیاهی از روش‌های موثر برای درمان عفونت لثه به شمار می‌روند.