لثه سفید

همه آنچه در مورد لثه سفید باید بدانید

سفید شدن لثه معمولا نشانه ایجاد مشکلی برای سلامت دهان و دندان فرد است. لثه سالم معمولا صورتی رنگ است. اختلالات زیادی می‌توانند منجر به سفیدی لثه بشوند. از آفت دهان گرفته تا بیماری‌های بلند مدت التهاب لثه و در موارد نادر سرطان دهان باعث لثه سفید می‌شود. مراجعه به پزشک و دندانپزشک برای تشخیص صحیح علت سفید شدن لثه و درمان به‌موقع بیماری لثه سفید بسیار اهمیت دارد.

لثه سفید نشانه چیست؟

سفید شدن لثه عارضه‌ای است که نباید به آن بی‌توجهی کرد. زیرا باعث ایجاد عوارض جدی‌تری می‌شود. اگر سفید شدن لثه‌های شما همراه با عوارض دیگری مانند احساس درد لثه باشد، باید آن را بیشتر جدی بگیرید. عواملی که باعث سفید شدن لثه‌ها می‌شوند عبارت‌اند از:

• التهاب و تورم لثه
  • بیماری کم‌خونی
  • یائسگی
  • قارچ‌ها
  • بیماری لکوپلاکیا
  • آفت دهان
  • ژنژیویت
  • برفک دهان
  • سرطان دهان
  • پروسه‌های دندانپزشکی مانند کشیدن دندان

تغییر رنگ، کم‌رنگ شدن و سفید شدن لثه می‌تواند بیانگر عارضه‌ای  جدی باشد. کم‌خونی از دلایل اصلی این پدیده است که می‌تواند نشانه کم‌کاری تیروئید، خونریزی دستگاه گوارش و مصرف دارو‌های شیمی درمانی باشد.

بیشتر بخوانید: آیا لبخند لثه ای را می توان درمان کرد؟

درمان سفیدی لثه

گزینه‌های درمانی لثه سفید مانند لیفت لثه و … نیز با توجه به شرایطی که منجر به تغییر رنگ لثه شده‌اند متفاوت هستند. مسواک زدن صحیح، کشیدن نخ دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک می‌تواند به درمان التهاب لثه خفیف کمک نماید. دندانپزشک می‌تواند راه‌حل‌های پیشرفته‌تری مانند جرم‌گیری دندان یا تمیز کردن با لیزر را به شما توصیه نماید. درمان التهاب لثه و آفت دهان برای برطرف کردن لثه سفید راهکار مناسبی است. آفت‌های دهان یکی از قابل کنترل‌ترین علل سفیدی لثه‌ها هستند. شستشوی دهان با آب نمک در درمان آفت بسیار موثر خواهد بود؛ اما آفت‌هایی که در عرض ۱۴ روز بدتر شوند یا از بین نروند، نیاز به پیگیری جدی خواهند داشت. با درمان علل و عواملی که باعث سفیدی رنگ لثه شده‌اند لثه به رنگ طبیعی خود برخواهد گشت

درمان لکوپلاکیا

لوکوپلاکیا لکه‌های سفیدی هستند که روی لثه ایجاد می‌شوند. این بیماری بی خطر است و به اندازه آفت دردناک نیست. ولی می‌تواند پیش زمینه سرطان باشد. علت اصلی این بیماری هنوز مشخص نیست؛ اما در اثر کشیدن سیگار و مصرف زیاد تنباکو، الکل و عدم رعایت بهداشت دهانی ایجاد می‌شود. اگر سفید شدن لثه مربوط به بیماری لکوپلاکیا باشد، جراح دندانپزشک لکه‌های سفید ناشی از این بیماری را با استفاده از جراحی لثه با لیزر،  فریز کردن و جراحی کردن از بین می‌برد. در صورت لزوم از لکه‌های روی لثه نمونه برداری می‌کند تا درمان بهتری را ارائه دهد.

لثه سالم چه ویژگی هایی دارد؟

لثه‌های سالم باید صورتی رنگ و سفت باشند. لثه قرمز، متورم و سفید نشانه بیماری هستند. بیماری لثه عموماً بدون درد پیشرفت می‌کند به طوری که شما متوجه آسیب آن نمی‌شوید. با این حال گاهی اوقات باکتری‌ها فعال هستند و باعث درد لثه‌های شما می‌شوند. رنگ طبیعی لثه ممکن است بسته به رنگ پوست متفاوت باشد. اگر پوست روشنی دارید، لثه‌های صورتی کاملاً طبیعی و سالم خواهند بود. افرادی با پوست تیره‌تر، ملانین بیشتری دارند و در نتیجه رنگ لثه‌های آن‌ها کمی تیره‌تر است.

پیشگیری از سفید شدن لثه

مسواک زدن به طور منظم، استفاده از نخ دندان، عدم استفاده از سیگار، مراجعه منظم به دندانپزشک، ورزش کردن به صورت روزانه، استفاده از دهان‌شویه یک بار در روز، از ابتلا به بیماری لثه جلوگیری می‌کند.

درمان کم خونی و بیماری های لثه و دهان راه درمان لثه سفید رنگ

با مصرف مواد غذایی حاوی آهن، ویتامین ب و مکمل‌های ویتامین، همچنین با کنترل بیماری‌های التهابی می‌توان به درمان کم خونی کمک کرد. بیماری‌های لثه و دهان و دندان با رعایت بهداشت قابل کنترل هستند. برای درمان آفت شستشوی دهان با آب نمک استفاده از پماد یا ژل‌های مخصوص استروئید و مصرف دارو برای کاهش درد می‌تواند موثر باشد. برفک دهان را نیز می‌توان با استفاده از داروهای ضد قارچ، قرص مکیدنی یا دهان‌شویه برطرف کرد. سرطان‌‌های دهان تا زمانی که سرطان در دهان پخش نشده است و غدد لنفاوی را درگیر نکرده‌اند، قابل تشخیص نیستند. برای درمان سرطان، شیمی درمانی یا جراحی غدد لنفاوی تنها راه درمانی خواهد بود. درمان بیماری‌هایی که منجر به سفید شدن رنگ لثه می‌شوند باعث جلوگیری از روند تغییر رنگ لثه و اصلاح آن می‌شود.

پیشگیری بهتر از درمان است

بیشتر افراد تا زمانی که دردی را احساس نکنند از رسیدگی به دندان و درمان آن‌ها اجتناب می‌کنند. در حالی که انجام معاینات منظم توسط دندانپزشک باعث پیشگیری از بسیاری بیماری‌های لثه و دهان خواهد شد. عارضه سفید شدن لثه‌ها در ابتدا و در ظاهر مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند؛ اما در صورت بی‌توجهی به این عارضه، مشکلات جدی‌تری پیش می‌آید. داشتن رنگ طبیعی لثه در افراد باعث افزایش اعتماد به نفس و داشتن لبخندی زیبا خواهد بود. دکتر ستاره هاشمی به عنوان متخصص لثه در تهران با ارائه خدمات تخصصی دندانپزشکی در خدمت شما دوستان عزیز است.

سوالات متداول درمورد لثه سالم

آیا سفید شدن لثه درمان دارد؟

بله. با درمان علت سفیدی لثه این عارضه از بین می‌رود.

در صورتی که لثه سفید درمان نشود چه اتفاقی می‌افتد؟

پیشرفت بیماری‌های لثه منجر به تحلیل رفتن آن و در نتیجه شل شدن و افتادن دندان و عارضه‌های جدی‌تر می‌شوند. لثه سفید یک نشانه برای وجود بیماری‌های خطرناک دیگری مثل کم‌خونی است.

آیا لثه سفید با لیفت لثه درمان می‌شود؟

فرایند لیفت لثه برای اصلاح طرح لبخند و رفع مشکلات دیگر لثه است.