ارتباط سینوزیت با دندان درد

ارتباط سینوزیت با دندان درد

عوامل مختلفی در بدن می‌تواند منجر به ایجاد دندان درد شود. روزانه بیماران زیادی به کلینیک‌های دندانپزشکی مراجعه می‌کنند که به لحاظ دندانپزشکی مشکلی ندارند اما بیمار از درد در ناحیه فک رنج می‌برد. عفونت سینوس‌ها عارضه‌ای است که بخصوص در فصول سرد برای بعضی از افراد اتفاق می افتد. این بیماری می‌تواند ناراحتی‌های زیادی مانند درد در ناحیه صورت و فک ایجاد کند که در بعضی موارد با درد دندان اشتباه گرفته می‌شود. سینوزیت عفونتی است که در سینوس‌ها به وجود می‌آید و با تورمی که ایجاد می‌کند به سینوس‌ها فشار می‌آورد. در این مقاله از سایت قصد داریم به ارتباط سینوزیت با دندان درد بپردازیم. از این که تا پایان این مقاله با ما همراه هستید از شما سپاسگزاریم.

سینوس چیست؟

برای درک بهتر ارتباط سینوزیت با دندان درد بهتر است ابتدا بدانیم سینوس چیست و چه مشکلاتی سینوس‌ها را تهدید می‌کند. سینوس‌ها حفره‌های پر از هوا هستند که در استخوان صورت و نزدیک به چشم و بینی قرار دارند. وظیفه اصلی سینوس‌های بینی، گرم کردن هوایی است که از بینی وارد بدن می‌شود. به علاوه سینوس‌ها نقش پاک‌سازی هوای وارد شده به بینی را دارند و برای این منظور سطح آنها از مژک‌های ریزی پوشانده شده است. سینوس‌ها مجرایی جهت عبور مخاط به سمت بینی انسان هستند. چنانچه این مخاط در حفره‌های سینوس جمع شود، می‌تواند منجر به التهاب، عفونت و سینوزیت شود. مشکلات سینوسی و سینوزیت، دندان درد سینوسی را به همراه خواهد داشت.

سینوس‌های ماگزیلاری، در فک بالا و دو طرف بینی قرار دارند که به آنها سینوس فکی نیز می گویند. سینوس فکی، زیر چشم و پشت گونه‌ها قرار دارد. زمانی که سینوس ماگزیلاری دچار عفونت می‌شود باید سریعاً نسبت به درمان آن اقدام کنیم. اگر عفونت سینوس فکی ادامه یابد و درمان نشود، سردرد و دندان درد سینوسی عارض می‌شود.

علائم ابتلا به سینوزیت

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم عفونت‌های مزمن در سینوس ماگزیلاری به سینوزیت ختم می‌شود. از علائم ابتلا به سینوزیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تغییر رنگ مخاط بینی

آبریزش متوالی از بینی

عدم توانایی تشخیص بو و مزه‌های مختلف

درد در ناحیه بینی، بالای گونه‌ها، زیر چشم و پیشانی

مشکلات تنفسی از قبیل احساس گرفتگی در ناحیه بینی

چنانچه این موارد را در خود احساس می‌کنید باید توسط پزشک معاینه شوید تا احتمال ابتلا به سینوزیت بررسی شود.

بیشتر بخوانید: آیا می دانید لیفت لثه چیست؟ و چه راه درمانی برای آن در نظر گرفته می شود؟

ارتباط سینوزیت و دندان درد

به دلیل مجاورت سینوس‌های فکی با ریشه دندان‌های فک بالا، هرگونه عفونت سینوسی می‌تواند منجر به درد دندان شود. همچنین عفونت‌های ریشه دندان فک بالا نیز می‌تواند در سینوس‌ها التهاب و عفونت ایجاد کند. طبق گزارشات پزشکی درصد بالایی از عفونت‌های سینوسی ریشه در عفونت دندان‌های فک بالا داشته است. دندان‌های فک بالا و سینوس‌ها، عصب‌های مشترکی دارند که تورم و التهاب این اعصاب را تحریک می‌کند. سیگنال‌های عفونت سینوس، معمولاً به‌صورت دندان درد خود را نشان می‌دهند. در این مواقع افراد باید حتماً به پزشک مراجعه کنند تا دوز مشخصی از آنتی‌بیوتیک برای آنها تجویز شود. هرگز به صورت خودسرانه آنتی‌بیوتیک مصرف نکنید چرا که مصرف نادرست آنتی‌بیوتیک، احتمال مزمن شدن عفونت‌های سینوسی را افزایش می‌دهد.

راه‌های تشخیص دندان درد سینوسی

اگر در فک بالا احساس درد شدید دارید علائم زیر را در خود بررسی کنید:

– بروز تب

– درد در ناحیه گوش

– احساس طعم بد در دهان

– تورم صورت و تورم لثه‌ها می‌تواند منشأ عفونت سینوزیت داشته باشد.

– تغییر رنگ لثه‌ها و درد هنگام جویدن غذا از دیگر نشانه‌های عفونت سینوسی می‌باشد.

– درد ضربان دار (نبض دار) در ناحیه گونه نیز نشانه‌ای از وجود عفونت‌های سینوسی است.

در بعضی افراد سرفه، گلو درد و ترشحات بیش از حد پشت حلق نیز نشانه‌ی ابتلا به سینوزیت است.

– معمولاً افرادی که به سینوزیت مبتلا هستند هنگام حرکت دادن سر به بالا و پایین احساس درد بیشتری می‌کنند.

در صورت مشاهده هر کدام از علائم بالا باید سریعا به متخصص لثه در تهران مراجعه کنید.

درمان دندان درد سینوسی

بدیهی است که درمان سینوزیت می‌تواند موجب درمان دندان درد با منشأ سینوسی شود. احساس ناراحتی در سینوس‌ها، بیانگر وجود مشکلاتی است که اگر درمان نشود بیماری‌های دهان و دندان را نیز به دنبال خواهد داشت. اولین اقدامی که در مواجهه با دندان درد سینوسی باید انجام دهید به پزشک و دریافت آنتی‌بیوتیک است. به همراه مصرف دارو برای دستیابی به نتیجه سریع‌تر و کوتاه‌تر شدن دوره درمان راهکارهای زیر را انجام دهید:

1- بدن را هیدراته نگه دارید

نوشیدن آب به مقدار کافی نه تنها برای سلامت عمومی بدن مفید است بلکه از انباشته شدن مخاط و مایعات در فضای سینوس پیشگیری می‌کند. در واقع بهترین راهکار درمانی برای بهبود سینوزیت، هیدراته نگه داشتن غشای حفره سینوس است. مصرف مایعات سیستم ایمنی بدن را جهت مبارزه با عفونت‌های میکروبی سینوسی تقویت می‌کند. همچنین بخور محلول نعناع، کمپرس گرم روی صورت و دوش گرفتن با آب گرم می‌تواند در کاهش دندان درد سینوسی به شما کمک کند.

2- پوزیشن خوابیدن خود را تغییر دهید.

پوزیشن صاف بدن هنگام خواب، موجب انباشته شدن مخاط و مایعات در سینوس‌ها می‌شود. تغییر پوزیشن خواب در کاهش دندان دردهای سینوسی مؤثر است. به هنگام خواب از دو بالش استفاده کنید تا سر و ناحیه بالاتنه کمی بالاتر از دیگر اعضای بدن قرار بگیرد. این راهکار می‌تواند به تخلیه مخاط انباشته شده در سینوس‌ها کمک کند.

3- صبور باشید و دوره درمان را تکمیل کنید.

دندان دردهایی که منشأ سینوزیتی دارند پس از مصرف آنتی‌بیوتیک بهبود می‌یابند. اما باید درمان دارویی را تا پایان ادامه دهید و دوره درمان خود را کامل کنید. بعضی از افراد نیازمند زمان بیشتری برای دستیابی به بهبودی کامل هستند. بنابراین هرگز درمان خود را نیمه‌کاره رها نکنید. اگر پس از تکمیل دوره دارویی همچنان از درد دندان‌های بالا رنج می‌برید باید توسط متخصص دندانپزشکی معاینه شوید.

4- از داروهای ضد احتقان کمک بگیرید.

داروهای ضد احتقان به درمان سینوزیت و از بین رفتن دندان درد سینوزیتی کمک می‌کند. برای این منظور پزشک داروهای ضد احتقان تجویز می‌کند تا با تخلیه مخاط سینوس، عفونت را کاهش دهد.

اگرچه درد در ناحیه فک بالا می‌تواند نشانه‌ای از عفونت‌های سینوسی و سینوزیت باشد با این حال در صورت احساس درد در فک بالا حتماً به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا از لحاظ مشکلات دندانی نیز بررسی شوید. چنانچه سابقه دندان درد سینوسی دارید و هم اکنون از وجود درد در ناحیه فک بالا رنج می‌برید هرگز درمان‌های خودسرانه انجام ندهید و حتماً به دندان‌پزشک مراجعه کنید. گاهی مشکلات ریشه دندان در فک بالا با دندان دردهای سینوسی اشتباه گرفته می‌شوند. بنابراین ملاقات با یک دندان‌پزشک و بررسی تصویر رادیوگرافی شما می‌تواند دقیقاً مشخص کند که عامل ایجاد درد چیست.

در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی به ارتباط سینوزیت و دندان درد پرداختیم. پیشنهاد می‌کنیم مطالعه دیگر مقالات سایت را از دست ندهید.

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم