تفاوت ارتودنسی و کامپوزیت

ارتودنسی یا کامپوزیت

روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان با به‌کارگیری آنها ظاهر دندان‌ها را تغییر دادو موجب اصلاح طرح لبخند شد. بعضی از افراد ممکن است دندان‌هایشان به صورت نامنظم رشد کند و در محل مناسب قرار نگیرد. ارتودنسی یکی از روش‌هایی است که می‌توان با استفاده از آن دندان‌ها را مرتب کرد. یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توان با استفاده از آن دندان‌ها را منظم و و هماهنگ کرد، کامپوزیت دندان است. در این مقاله از سایت داریم به موضوع ارتودنسی یا کامپوزیت بپردازیم. در صورتی که دارید برای مرتب سازی دندان‌های خود قصد دارید یکی از این دو روش را استفاده کنید، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

تفاوت ارتودنسی و کامپوزیت

با وجود اینکه ارتودنسی و کامپوزیت زیبایی ظاهری دندان‌ها را تغییر می‌دهند، اما عملکرد این دو روش با یکدیگر تفاوت دارد. در ارتودنسی با استفاده از سیم و یا قالب ارتودنسی‌های شفاف که به آن‌ها ارتودنسی نامرئی نیز میگویند، ریشه دندان‌ها جا به جا می‌شوند و در جای مناسب قرار می‌گیرند. در صورتی که کامپوزیت یک روکش است که روی دندان‌های فرد قرار می‌گیرد و زیبایی ظاهری دندان‌ها اصلاح می‌کند. کامپوزیت‌ها اغلب از جنس سرامیک هستند. اصلی‌ترین فاکتورهای انتخاب روش تصحیح زیبایی ظاهری دندان‌ها، نظر بیمار و شکل دندان‌های او است. این دو روش می‌توانند بی‌نظمی دندان‌های شما را برطرف کنند و بلندی یا کوتاهی دندان‌ها را نیز هماهنگ کنند. ایمپلنت نیز جایگزین دندان از دست رفته می شود که باید حتما توسط متخصص ایمپلنت در تهران کاشته شود تا بهترین نتیجه را داشته باشد.

مزایای کامپوزیت

  • اولین مزیتی که کامپوزیت دارد این است که برای نصب آن احتیاج به تراشیدن دندان یا کوچک کردن دندان نیست و در طول درمان هیچ آسیبی به دندان وارد نمی‌شود.
  • کامپوزیت بهترین جایگزین برای لمینت دندان است که هزینه کمتری نسبت به لمینت دندان دارد.
  • برای نصب کامپوزیت دندان، تنها به یک جلسه مراجعه به دندان‌پزشک لازم است.
  • کامپوزیت‌ها به سادگی ترمیم و یا تعویض می‌شوند که این امکان را به بیمار می‌دهد تا در صورت شکستگی کامپوزیت آن را بدون هیچ نگرانی تعویض کند و دوباره زیبایی دندان‌های خود را به دست بیاورد.
  • از آنجا که نصب کامپوزیت نیاز به تراشیدن دندان یا جراحی ندارد، در طول درمان یه هیچ عنوان از داروهای بیهوشی استفاده نمی‌شود مانند عمل جراحی لثه با لیزر.
  • مراقبت از کامپوزیت کاملاً مشابه مراقبت از دندان‌های طبیعی است و نیاز به مراقبت‌های خاصی ندارد.

بیشتر افراد در سنین مختلف می‌توانند برای نصب کامپوزیت به دندان‌پزشک مراجعه کنید. لازم به ذکر است قبل از نصب کامپوزیت با دندان‌پزشک مشورت کنید تا در صورتی که سلامتی و زیبایی دندان‌ها با روش‌های دیگر قابل دستیابی است، روش‌های دیگر را انتخاب کنید.

معایب کامپوزیت

  • از آنجا که برای نصب کامپوزیت دندان تراشیده نمی‌شود، بعد از نصب کامپوزیت دندان‌ها برجسته‌تر نسبت به حالت عادی می‌شود.
  • کامپوزیت دندان‌ها به راحتی رنگ خود را از دست می‌دهد و لکه دار می‌شود.
  • بعد از مصرف مواد غذایی مختلف که دارای رنگ‌دانه هستند می‌بایست سریع دندان‌های خود را مسواک بزنید تا کامپوزیت دچار تغییر رنگ نشود.
  • کامپوزیت نسبت به لمینت براقی کمتری دارد. اما لازم به ذکر است با انجام روش‌هایی می‌توان تا حدودی کامپوزیت‌ها را براق‌تر کرد.
  • کامپوزیت بسیار ظریف و شکننده است و نسبت به لمینت مقاومت کمتری در برابر ضربه دارد. این موضوع باعث می‌شود مجبور شوید هر چند وقت یک‌بار کامپوزیت دندان‌های خود را تعویض یا ترمیم کنید.
  • پس از نصب کامپوزیت دندان‌ها برای مدت کوتاهی نسبت به گرما و سرما حساس می‌شود. لازم به ذکر است این موضوع پس از گذشته مدتی کاملاً برطرف می‌شود.

مزایای ارتودنسی

  • با استفاده از ارتودنسی می‌توان دندان‌هایی که روی هم افتاده‌اند را صاف کرد و در جای مناسب قرار داد.
  • منظم بودن دندان‌ها موجب وارد شدن یکسان فشار به لثه در هنگام جویدن غذا می‌شود. زیرا کج بودن بعضی از دندان‌ها باعث می‌شود در هنگام جویدن غذا، فشار زیادی به لثه وارد شود که موجب تورم لثه و یا شکستگی دندان می‌شود.
  • عدم نظم دندان‌های آسیاب باعث می‌شود غذا به درستی جویده نشود که موجب بروز مشکل در سیستم گوارش می‌شود.
  • زمانی که استفاده کنید دندان‌های تان منظم می‌شوند. هنگامی که دندان‌هایتان منظم باشد، فضای بین دندان‌ها نه آن‌قدر بزرگ است که مواد غذایی بین آنها گیر کند، نه آن‌قدر کوچک است که نتوان فضای بین آن را مسواک کرد. این موضوع باعث می‌شود باقی مانده غذا به صورت کامل از روی دندان‌ها پاک شود و پلاک روی دندان‌ها ایجاد نشود. زمانی که روی دندان‌ها پلاک ایجاد نشود، احتمال پوسیدگی آنها بسیار کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: آیا می دانید لبخند لثه ای چیست؟ و چگونه درمان می شود؟

معایب ارتودنسی

  • از آنجا که ارتودنسی باعث جابجایی ریشه دندان‌ها می‌شود، به احتمال زیاد در طول درمان درد خواهید داشت. از این رو می‌بایست در زمانی که از ارتودنسی استفاده می‌کنید، مسکن‌هایی که دندان‌پزشک برایتان تجویز کرده است را مصرف کنید تا درد کمتری را متحمل شوید.
  • بعد از نصب ارتودنسی ممکن است تا زمانی که به ارتودنسی عادت کنید دهان یا زبان خود را زخم کنید. لازم به ذکر است در بسیاری از موارد در کمتر از یک هفته بیمار به ارتودنسی عادت می‌کند.
  • یکی دیگر از مزایای ارتودنسی این است که در صورتی که دندان‌پزشک در هنگام بستن قالب ارتودنسی خطایی مرتکب شود، ممکن است باعث بروز مشکلات جدیدتری می‌شود.
  • طول درمان ارتودنسی زیاد بوده و برای تکمیل درمان آن می‌بایست قالب‌های ارتودنسی بین ۱۸ تا ۲۴ ماه روی دندان باقی بمانند تا دندان‌ها منظم و صاف شوند.

ارتودنسی یا کامپوزیت

همان‌طور که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم، با وجود اینکه ارتودنسی و کامپوزیت هردو به دندان‌ها زیبایی می‌بخشند، اما روش کار متفاوتی دارد. در صورتی که دندان‌هایتان نامنظم است می‌بایست از ارتودنسی استفاده کنید تا دندان‌هایتان منظم شود. اما در صورتی که فقط از ظاهر دندان‌های خود ناراضی هستید، بهتر است از کامپوزیت استفاده کنید. لازم به ذکر است برای انتخاب دقیق‌تر، حتماً با یک دندان‌پزشک متخصص ارتودنسی صحبت کنید تا بتوانید انتخابی دقیق‌تری داشته باشید.

در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی به موضوع ارتودنسی یا کامپوزیت پرداختیم. تفاوت ارتودنسی و کامپوزیت را برایتان شرح دادیم. درباره مزایا و معایب ارتودنسی و کامپوزیت نیز صحبت کردیم. سپس درباره فاکتورهایی که باید در انتخاب روش درمانی مناسب خودتان به آنها دقت کنید صحبت کردیم.

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم