جرمگیری لثه

جرم گیری لثه، مزایا و مراحل

عمل جرم گیری لثه یک روش درمانی است که به خاطر مزایای آن، طرف‌داران زیادی دارد. هنگامی که فاصله بین لثه و دندان عمیق می‌شود امکان قرارگیری جرم در این فضا فراهم خواهد شد، در این حالت فرایند جرم گیری لثه در چند مرحله توسط متخصص انجام شده و به بهبود وضعیت بافت کمک می‌کند. بسیاری افراد نمی‌دانند که جرم گیری لثه چیست و آن را با جرم‌گیری دندان یکی می‌دانند.

اهمیت جرم گیری لثه

در اثر خوردن و آشامیدن و مصرف دخانیات در محل اتصال دندان‌ها به لثه پلاک‌هایی به مرور زمان ایجاد می‌شود. اگر این پلاک‌ها در رسیدگی‌های روزانه به وسیله نخ دندان، مسواک و خمیردندان برداشته نشوند، کم کم تبدیل به یک لایه آهکی به صورت جرم و رسوب می‌شوند که امکان حذف آن‌ها به روش جرم گیری امکان‌پذیر است. این رسوبات علاوه بر اینکه به دندان آسیب وارد می‌کنند، به خاطر رنگ زرد و تیره‌ای که دارند ظاهر و زیبایی شما را تحت تأثیر قرار خواهند داد. جرم گیری لثه روش درمانی بدون درد و عارضه برای رفع این مشکل است.


بیشتر بخوانید: آیا می دانید اصلاح طرح لبخند به چه طریقی قابل انجام است؟


انواع روش های جرم گیری لثه

برای جرم گیری لثه که می تواند یکی از عوامل موثر بر تحلیل لثه باشد، به تجهیزات و ابزار خاصی نیاز است که روش جرم گیری را تعیین می‌کنند. انتخاب نوع روش درمانی جرم گیری لثه با توجه به عمق پاکت‌ها و میزان رسوبات تشکیل شده تعیین می‌شود. هرچه عمق پاکت‌ها بیشتر باشد، نیاز به استفاده از روش قوی‌تری خواهد بود.

اما از بین انواع روش‌ها، بهترین روش جرم گیری لثه چیست؟

  • جرم گیری لثه با ابزارهای دستی
  • جرم گیری لثه با ابزار‌های اولتراسونیک
  • جرم گیری لثه با لیزر

در مواردی که حجم جرم گیری پایین باشد، این فرایند با کمک ابزار دستی که از ابزار سنتی دندانپزشکی هستند انجام می‌شود. ابزار اولتراسونیک از دستگاه‌های پیشرفته در زمینه جرم گیری هستند که استفاده از آن در سه مرحله از بین بردن جرم، بروساژ دندان و صیقل دادن دندان صورت می‌گیرد.

جرم گیری با لیزر پاک سازی و احیای بافت

لیزر به عنوان یک روش نوین جرم‌گیری کمک می‌کند که جرم گیری به صورت عمیق با سطح پاک‌سازی بالا در لثه و دندان انجام پذیرد. علاوه بر آن لیزر یک روش درمانی برای پلاک‌ها و رسوبات محسوب می‌شود که در زمینه پاک‌سازی و احیای بافت نیز تأثیرگذار است.

مراحل جرم گیری لثه چیست؟

انجام جرم گیری لثه نیاز به بیهوشی ندارد و با ایجاد بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. تراش دادن و تخلیه جرم و رسوب با کمک تجهیزات و ابزار مخصوص مرحله بعدی کار جرم گیری است و در انتها محل‌های مورد نظر با فیبر آنتی‌بیوتیک پر می‌شود. جلسات معاینه نهایی جهت تأیید فرایند درمان برای پیگیری توسط متخصص لثه در تهران تعیین می‌شوند.

مزایای جرم گیری لثه چیست؟

انجام جرم گیری لثه در جهت بهبود و درمان وضعیت این بافت انجام می‌شود و عفونت‌های ایجاد شده را برطرف می‌کند. جرم گیری لثه مانع ایجاد پلاکت، جرم و رسوب بر روی بافت لثه خواهد شد. برداشتن و حذف رسوب و لایه‌های تشکیل شده جهت زیباسازی لثه، تخلیه عفونت ایجاد شده بر روی پلاکت‌ها و رسوب‌ها، جلوگیری از خراب شدن دندان‌ها و آسیب به استخوان فک در اثر انتقال عفونت و در نتیجه محافظت از ریشه دندان در مقابل عفونت ناشی از جرم لثه از مزایای جرم گیری لثه هستند. در واقع اگر بخواهیم بگوییم که بیشترین مزایای جرم گیری لثه چیست، بایستی درمان لثه، جلوگیری از خراب شدن دندان‌ها، ایجاد زیبایی و بر‌طرف شدن بوی بد دهان را باید از مهم‌ترین مزایای جرم گیری لثه برشماریم.

هزینه جرم گیری لثه چقدر است؟

جرم گیری لثه از روش‌های درمانی خدماتی است که برای افراد مختلف با توجه به شرایط ایجاد شده هزینه متفاوتی دارد. نوع بیماری و عفونت، میزان رشد آن و وضعیت بیماری لثه، شرایط مطب و کلینیک، توانایی متخصص، تعداد جلسات مراجعه و مواردی از این قبیل از عوامل تأثیرگذار بر روی هزینه جرم گیری لثه هستند.

تفاوت جرم گیری لثه و جرم گیری دندان

جرم گیری لثه و جرم گیری دندان هر دو برای از بین بردن پلاک‌های ایجاد شده روی قسمت‌های قابل مشاهده بافت استفاده می‌شود. تفاوت این دو در این است که جرم گیری لثه برای از بین بردن رسوبات و پلاک‌های تشکیل شده در موارد عمیق‌تر نواحی بین لثه و دندان، زیر لثه و خط مرزی دندان و لثه کاربرد دارد.

جرم گیری لثه هم درمان هم پیشگیری

شاید بپرسید علت جرم گیری لثه چیست و آیا همه افراد به آن نیاز دارند؟ در پاسخ باید بگوییم جرم‌هایی که در حد فاصل دندان به لثه ایجاد شده‌اند جرم لثه شناخته می‌شوند. محل‌های عمیق و فرورفتگی‌های که در نزدیک ریشه دندان و روی لثه وجود دارد محل انباشت این رسوبات هستند. با مراجعه به دندانپزشک در کلینیک دکتر ستاره هاشمی می‌توانید آن‌ها را با فرایند جرم گیری لثه حذف کنید تا تبدیل به عفونت و بیماری لثه نشوند.

سوالات متداول درمورد جرم گیری لثه

۱ .آیا جرم گیری لثه درد و عوارض دارد؟

خیر. عمل جرم گیری لثه همراه با بی حسی موضعی انجام می‌شود و فرایند جرم گیری بدون درد اتفاق می‌افتد. این عمل عوارضی ندارد.

۲. چه مراقبت‌هایی بعد از جرم گیری لثه لازم است؟

حفظ بهداشت دهان و دندان و مراقبت ویژه در زمینه آسیب‌های احتمالی، برنامه غذایی سالم، عدم مصرف دخانیات و انجام معاینات بعدی سر موقع از مراقبت‌های لازم بعد از جرم گیری لثه هستند.

۳. آیا جرم گیری لثه به دندان و لثه آسیب نمی‌رساند؟

خیر. جرم گیری لثه یک روش درمانی است و باعث بهبود وضعیت دندان و بافت لثه می‌شود.

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم