دندانپزشکی و دیابت

دندانپزشکی و دیابت

دیابت یک نوع اختلال در سوخت و ساز بدن است که به دلیل کمبود هورمون انسولین به وجود می‌آید. کمبود انسولین باعث می‌شود میزان قند خون در بدن افزایش یابد. این موضوع باعث می‌شود در طولانی مدت، دیگر ارگانهای بدن نیز آسیب ببینند. انجام درمان‌های مختلف دندانپزشکی برای بیماران دیابتی نیز ملاحظاتی دارد که باید توسط دندان‌پزشک انجام شود. در این مقاله از سایت قصد داریم به موضوع دندانپزشکی و دیابت بپردازیم. اگر شما هم علاقه‌مند هستید درباره دندانپزشکی و بیماران مبتلا به دیابت بیشتر بدانید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تشخیص نوع دیابت

بیماری دیابت یکی از بیماری‌هایی است که تأثیر مستقیمی بر سلامت دهان و دندان دارد. بیماری دیابت باعث می‌شود فرایند درمان دندانپزشکی تغییر کند و دوره درمان نیز طولانی‌تر شود. از این رو دندان‌پزشک باید اقداماتی را برای بیماران دیابتی انجام بدهد تا درمان آنها به بهترین نحو انجام شود. لازم به ذکر است داروهایی که برای بیماران مبتلا به دیابت تجویز می‌شود با داروهایی که برای افراد معمولی تجویز می‌شود متفاوت است و دوز مصرفی آنها توسط پزشک تعیین می‌شود. عموماً بیماری دیابت به دو دسته نوع ۱ و نوع ۲ تقسیم می‌شود. برای شروع درمان دندانپزشکی ابتدا باید نوع دیابت خود را با مراجعه به پزشک متخصص مشخص و اقدامات لازم را انجام دهید.

بیماری های دهان و دندان شایع در بیماران مبتلا به دیابت

از آنجا که سطح گلوکز خون در افرادی که به دیابت مبتلا هستند نامنظم است، این افراد نسبت به دیگر افراد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان و بیماری‌های لثه هستند که باید هرچه زودتر جراحی لثه با لیرز را آغاز کرد. این اتفاق به این دلیل است که بدن افراد مبتلا به دیابت مقاومت خود را نسبت به عفونت از دست می‌دهند و در صورتی که به عفونت مبتلا شوند، از بین بردن عفونت آن‌ها کاری دشوار خواهد بود. از این رو اگر به بیماری دیابت مبتلا هستید، لازم است به سلامت دهان و دندان خود توجه ویژه‌ای داشته باشید و سعی کنید سطح گلوکز خون را در محدوده مجاز حفظ کنید. علاوه بر آن سعی کنید حداقل هر ۶ ماه یکبار به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید و توصیه‌های های وی را با جدیت پیگیری کنید.

لازم به ذکر است اولین علائم بیماری دیابت ممکن است بیماری‌های دهان باشد. بنابراین سعی کنید همیشه به صورت مرتب به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا در صورت مبتلا شدن به بیماری دهان و دندان مرتبط با دیابت بتوانید هر چه سریع‌تر آنها را درمان کنیم.

شایع‌ترین بیماری‌های دهان و دندان در افراد مبتلا به دیابت عبارت‌اند از:

آبسه لثه

زخم‌های دهان

پوسیدگی دندان‌ها

اختلال در حس چشایی

کاهش ترشح بزاق دهان و خشکی دهان

التهاب لثه در افراد مبتلا به دیابت

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های دهان و دندان که افراد مبتلا به دیابت به آن مبتلا می‌شوند، بیماری‌های لثه است. زمانی که میزان باکتری‌های مضر افزایش یابد، احتمال ابتلا به التهاب لثه نیز زیاد می‌شود. نشانه‌های التهاب لثه خونریزی، احساس درد در ناحیه لثه و دندان‌ها، قرمزی لثه و … است.و باید بلافاصله بعد از بروط هریک از این علائم به متخصص لثه در تهران مراجعه کنید.

باکتری‌ها مضر دهان، قند موجود در مواد غذایی را به اسیدهای مخرب تبدیل می‌کنند. از آنجا که بیماران مبتلا به دیابت قند بیشتری در بزاق دهانشان وجود دارد، باکتری‌ها بیشتر رشد می‌کنند و با باقیمانده غذا ترکیب شده و پلاک تشکیل می‌دهند. از این رو بیماران مبتلا به دیابت باید توجه بیشتری سلامت دهان و دندان‌های خود داشته باشد. علاوه بر آن باید به صورت منظم مسواک بزنند و از نخ دندان و دهان‌شویه نیز استفاده کنند تا پلاک‌ها و باکتری‌های مضر را از بین ببرند.

خشکی دهان در افراد مبتلا به دیابت

افرادی که سن بالایی دارند و به دیابت مبتلا هستند، میزان ترشح بزاق دهانشان به مرور زمان کاهش می‌یابد. از آنجا که بزاق دهان آنتی‌بیوتیک هایی دارد که به باکتری‌های مضر حمله و آنها را از بین می‌برد، کمبود بزاق در دهان آن باعث می‌شود باکتری‌های مضر بدون کنترل رشد کنند و باعث ایجاد پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه شوند. خشکی دهان نیز بر اثر کمبود بزاق دهان به وجود می‌آید که منجر به زخمی شدن قسمت‌های مختلف دهان می‌شود. بیمارانی که به خشکی دهان مبتلا هستند می‌توانند با مراجعه به دندان‌پزشک داروهای مناسب را دریافت و مصرف کنند.


بیشتر بخوانید: آیا می دانید که لبخند لثه ای قابل درمان است؟


عفونت دهان و دندان در بیماران مبتلا به دیابت

عفونت‌ها اغلب به صورت لکه‌های سفید در داخل دهان و روی زبان خود را نشان می‌دهند. گاهی اوقات هم این عفونت‌ها به زخم‌های باز تبدیل می‌شود. افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می‌کنند یا به دلایلی آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند، ممکن است بیشتر به عفونت دهان و دندان مبتلا شوند. افرادی که مبتلا به عفونت دهان و دندان هستند می‌توانند با مراجعه به دندان‌پزشک هر چه سریع‌تر درمان را شروع کنند. زیرا ممکن است مشکل حادتر شده به دیگر ارگان‌های بدن آسیب برساند.

چگونه از مشکلات دهان و دندان پیشگیری کنیم

اصلی‌ترین دلیل بیماری‌های دهان و دندان که افراد مبتلا به دیابت آنها مبتلا می‌شوند، بالا بودن میزان قند در دهان است. از این رو بهترین راه پیشگیری از مشکلات دهان و دندان در بیماران مبتلا به دیابت، مصرف کم مواد قندی است. رعایت موارد زیر نیز می‌تواند تا حد بسیاری مشکلات دهان و دندان را کاهش و از بروز آنها جلوگیری کند.

1- میزان قند خون خود را کنترل کنید.

2- بعد از هر وعده غذایی با استفاده از مسواک با درجه سختی نرم، دندان‌های خود را مسواک کنید از نخ دندان و دهان‌شویه نیز استفاده کنید.

3- اگر از دندان مصنوعی استفاده می‌کنید، حتماً در طول روز آن را تمیز و در طول شب آن را در محلول ضدعفونی کننده قرار دهید.

4- حداقل هر ۶ ماه یکبار به دندان‌پزشک مراجعه کنید و توصیه‌های وی را انجام دهیم.

5- در زمان مراجعه به دندان‌پزشک، آخرین دوز مصرف انسولین خود را به او بگویید تا در صورت نیاز داروهای مخصوص برایتان تجویز کند.

در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی به دندانپزشکی و دیابت پرداختیم. سپس درباره شایع‌ترین بیماری‌های دهان و دندان در افراد مبتلا به دیابت صحبت کردیم. همچنین بهترین راه‌های پیشگیری از مشکلات دهان و دندان در بیماران مبتلا به دیابت را نیز به شما معرفی کردیم. امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. شما می‌توانید با مطالعه دیگر مقالات از چگونگی ایمپلنت یک روزه در تهران مطلع شوید. با ما همراه باشد.

 

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم