روش های درمانی کراودینگ دندان

روش‌های درمانی کراودینگ

شلوغی دندان یا کراودینگ یکی از بیماری‌های دهان و دندان است. در این بیماری دندان‌ها تراکم بیش از حد دارند که باعث می‌شود مشکلات جدی برای دندان‌ها و لثه به وجود بیاید. تراکم بیش از حد دندان‌ها باعث می‌شود تمیز کردن آنها دشوار شود و سلامتی و زیبایی دندان‌ها را به خطر بیندازد و نیاز به اصلاح طرح لبخند ایجاد شود. علاوه بر آن باعث از دست رفتن زیبایی دندان‌ها نیز می‌شود. در این مقاله از سایت قصد داریم به موضوع روش‌های درمانی کراودینگ بپردازیم. در صورتی که دچار کراودینگ دندان هستید پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا با روش‌های درمانی این بیماری دهان و دندان آشنا شوید.

کراودینگ چیست

کراودینگ دندان که به آن شلوغی یا نامرتبی دندان نیز گفته می‌شود، به معنای وضعیت نامناسب دندان‌ها است. زمانی که تراکم دندان‌ها بیش از حد باشد باعث می‌شود به دندان‌ها فشار وارد شود. این فشار موجب نامرتبی و بی‌نظمی دندان‌ها می‌شود. شما می‌توانید با مراجعه به مقاله کراودینگ دندان مطالب بیشتری درباره این بیماری مطالعه کنید.

روش‌های درمانی کراودینگ دندان

خوشبختانه کراودینگ دندان به راحتی قابل درمان است. روش‌های درمانی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم برای درمان کراودینگ فک بالا و کراودینگ فک پایین قابل انجام است. این روش‌های درمانی عبارت‌اند از:

حذف دندان

کشیدن دندان یکی از روش‌هایی است که می‌توان با استفاده از آن شلوغی و به هم ریختگی دندان را درمان کرد. اگر دندان‌های فک بالا یا پایین تراکم بسیاری داشته باشند، دندانپزشک با کشیدن یک یا چند دندان فضای مناسب برای چینش مرتب دندان‌ها را فراهم می‌کند. هنگامی که دندان کشیده می‌شود دندان‌های دیگر به مرور زمان حرکت می‌کنند و فضای خالی را پر می‌کنند. با وجود اینکه در این روش یک یا چند دندان سالم خود را از دست می‌دهید، اما به زیبایی لبخند خود کمک کرده و از بروز مشکلات جدی‌تر پیشگیری می‌کنید. لازم به ذکر است بسیاری از متخصصان ارتودنسی و دندان‌پزشکان بر این باورند که حذف دندان برای درمان شلوغی دندان مناسب نیست. اما تحقیقات نشان می‌دهد اگر این عمل به درستی انجام شود تأثیر بسیاری در زیبایی دهان و دندان و درمان شلوغی دندان دارد.

تغییر اندازه دندان‌ها

یکی دیگر از روشهای درمان کراودینگ دندان تغییر اندازه دندان‌ها است. در صورتی که بیمار به شلوغی دندان خفیف مبتلا باشد، دندان‌پزشک با استفاده از روش‌های مختلف عرض دندان را کوچک‌تر می‌کند تا فشار کمتری به دندان‌ها وارد شود. هنگامی که با کوچک کردن عرض دندان فضای خالی ایجاد می‌شود دندان‌ها می‌توانند در موقعیت مناسب‌تری قرار بگیرند. یکی از فواید این روش این است که دندان از دهان حذف نمی‌شود، بلکه با تغییر سایز، فضا بیشتری برای دندان‌های دیگر ایجاد می‌کند. اما ممکن است در هنگام کوچک سازی ، دندان دچار حساسیت شود و یا به دندان‌های دیگر آسیب برساند. لازم به ذکر است استفاده از این روش فقط برای شلوغی‌های خفیف جوابگو است و اگر تراکم دندان‌های بیمار زیاد باشد، استفاده از این روش به درمان بیماری کمکی نمی‌کند.

گسترش استخوان فک

گسترش استخوان فک یا عریض کردن قوس فک یکی از روش‌هایی است که می‌توان با استفاده از آن کراودینگ دندان را درمان کرد. این روش برای کودکان بهترین روش درمان شلوغی دندان است زیرا استخوان فک آنها در حال رشد است و می‌توان با استفاده از روش‌های مختلف استخوان فک او را گسترش داد. اما استفاده از این روش برای بزرگ‌سالان موجب درمان کراودینگ دندان نمی‌شود. زیرا در بزرگ‌سالان تنها می‌توان استخوان فک را ۳ میلی‌متر گسترش داد که این مقدار برای درمان شلوغی دندان کافی نیست.

معمولاً درمان شلوغی دندان در کودکان در هنگام رشد استخوان فک انجام می‌شود. در این هنگام دندان‌پزشک می‌تواند با استفاده از ابزار آلات مخصوص، فک کودک را گسترش دهد تا فضای بیشتری برای حرکت دندان‌ها به وجود بیاید. هنگامی که فضای لازم برای حرکت دندان در دهان وجود داشته باشد، دندان‌ها آرام‌آرام مرتب و یکنواخت می‌شوند و شلوغی دندان از بین می‌رود.

روش‌های درمانی کراودینگ دندان با استفاده از ارتودنسی

راهکارهای بسیاری برای کم کردن تراکم دندان‌ها و درمان شلوغی دندان با استفاده از ارتودنسی وجود دارد. اما برای انتخاب بهترین روش ابتدا باید یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا با معاینات دقیق دندان‌های شما بهترین روش درمانی را پیشنهاد دهد. با این حال در ادامه راهکارهای مختلف درمان کراودینگ دندان با استفاده از ارتودنسی به شما معرفی می‌کنیم تا نسبت به هر کدام شناخت نسبی پیدا کنید.

استفاده از اکسپندر پالاتال

یکی از علل ایجاد شلوغی دندان، کوچک بودن استخوان فک است. کوچکی استخوان فک باعث می‌شود دندان‌ها فضای کافی برای رشد را نداشته باشند که موجب بروز شلوغی دندان می‌شود. از این رو بهترین راه برای درمان شلوغی دندان گسترش استخوان فک و یا بزرگ کردن کام است. در صورتی که بیمار به شلوغی شدید دندان مبتلا باشد، متخصص ارتودنسی یک وسیع کننده‌کام که به آن اکسپندر پالاتال نیز می‌گویند در دهان بیمار قرار می‌دهد تا به مرور زمان استخوان فک گسترش یابد. معمولاً اکسپندر پالاتال باید ۲۶ ماه در دهان باقی بماند تا به صورت کامل شلوغی دندان را برطرف کند.

استفاده از فاصله نگهدار

فاصله نگهدار دندان باعث می‌شود فاصله بین دندان‌ها افزایش یابد و به دندان‌ها امکان حرکت بدهد. زمانی که فاصله بین دندان‌ها افزایش یابد، دندان‌ها به مرور زمان به جایگاه اصلی خود بر می‌گردند و مرتب می‌شوند. لازم به ذکر است استفاده از فاصله نگهدار کاملاً با استفاده از فضا نگه‌دارنده دندان متفاوت است.

در واقع فضا نگه‌دارنده دندان در محل دندان از دست رفته قرار می‌گیرد تا دندان‌های کناری به سمت فضای خالی حرکت نکنند. معمولاً فضا نگه‌دارنده دندان برای کودکان استفاده می‌شود. هنگامی که یکی از دندان‌های شیری کودک از دست برود، دندان‌پزشک از فضا نگه‌دارنده دندان استفاده می‌کند تا دندان دائمی فضای لازم برای رشد را از دست ندهد. اما فاصله نگهدار دندان باعث می‌شود فاصله بین دندان‌ها بیشتر شود تا دندان‌ها قادر به حرکت باشند.

در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی درباره موضوع روشهای درمانی کراودینگ صحبت کردیم. به صورت مختصر به معرفی کراودینگ دندان پرداختیم. سپس روش‌های مختلف درمان شلوغی دندان یا کراودینگ را به شما معرفی کردیم. شما می‌توانید با مطالعه دیگر مقالات سایت از چگونگی درمان لبخند لثه ای مطلع شوید با ما همراه باشید.

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم