عفونت لثه

عفونت‌ لثه معمولاً به دلیل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان در طول زمان به وجود می‌آید. این باعث  قرار گیری باکتری بین لثه و دندان‌ها و رشد آن­ها می­شود. با این حال، چندین عامل دیگر در بیماری لثه نقش دارند. پریودنتیت نوعی عفونت لثه است که باعث آسیب به بافت لثه شده و در صورت عدم درمان، می‌تواند استخوانی را که از دندان‌های شما حمایت می‌کند، از بین برده و باعث لق شدن دندان‌ها یا از دست دادن دندان شود. با وجود شایع بودن این بیماری، قابل پیشگیری و درمان است. این عفونت معمولاً نتیجه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به وجود می­ آید. مسواک زدن حداقل دو بار در روز، نخ دندان کشیدن روزانه و انجام معاینات منظم دندانپزشکی می‌تواند شانس درمان موفقیت آمیز پریودنتیت را تا حد زیادی افزایش دهد و احتمال ابتلا به آن را کم کند. نکات بهداشتی باید حتما رعایت شود زیرا در صورت آسیب به لثه نیازمند جراحی لثه با لیزر خواهید شد.

عوامل ایجاد کننده عفونت لثه

دهان پر از انواع مختلف باکتری است و تجمع آن­ها می‌تواند باعث عفونت لثه و چرک لثه شود که از انواع بیماری های لثه شناخته می شود. اقدامات بهداشتی روزانه، از جمله مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، به کنترل سطح باکتری­ها، حفظ سلامت دهان، دندان‌ها و لثه‌ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند. بدون این تلاش‌ها، باکتری‌ها لایه‌ای را در اطراف دندان تشکیل می‌دهند که پلاک نامیده می‌شود. در صورت عدم پاک‌سازی پلاک­ها، سفت شده و به جرم دندان تبدیل شود که برداشتن آن بسیار سخت است. تجمع جرم تمیز کردن دندان­ها را دشوارتر می‌کند و همین امر باعث می‌شود باکتری­ها به ناحیه اطراف دندان­ها و لثه‌ها نفوذ کنند.

اقدامات بهداشت دهان و دندان باعث عدم تجمع باکتری­ها می­شود؛ بنابراین، بهداشت نامناسب دهان به طور مستقیم به پوسیدگی دندان و بیماری‌های دهان کمک می‌کند. تحقیقات ثابت کرده‌اند که سیگار کشیدن مهم‌ترین عامل خطر دیگر برای بیماری لثه است. علاوه بر این، سیگار کشیدن باعث مختل کردن روند درمان می­شود.

سایر عوامل خطر که ممکن است به عفونت لثه کمک کنند عبارت‌اند از:

• تغییرات هورمونی در زنان، مانند تغییرات در دوران بارداری
  • ژنتیک
  • فشار
  • دندان‌های کج
  • داروهایی که باعث خشکی دهان یا کند شدن جریان بزاق می‌شوند
  • نقص ایمنی

در برخی موارد، دستگاه­های خوراکی نیز ممکن است در ایجاد خطر نقش داشته باشند. به عنوان مثال، پروتزهای مصنوعی یا بریج‌هایی که به درستی روی هم قرار نمی‌گیرند و پرکردگی‌های دندانی معیوب می‌توانند مشکل ساز باشند.

بیشتر بخوانید: آیا لیفت لثه قابل درمان است؟

روش های درمان عفونت لثه

درمان سریع عفونت لثه و لثه چرک کرده برای جلوگیری از بیماری مهم است. بهداشت دهان و دندان خوب و تمیز کردن حرفه‌ای منظم می‌تواند اشکال اولیه بیماری پریودنتال مانند ژنژیویت را کنترل و درمان کند. اگر پلاک به جرم تبدیل شود، دندانپزشک باید آن را از روی دندان تمیز کند. شکستن این جرم سخت شده به فرد کمک می‌کند تا با مسواک زدن روزانه و نخ دندان کشیدن، التهاب و آسیب لثه‌ها را تحت کنترل قرار دهد.

عفونت لثه یا پریودنتیت ممکن است نیاز به درمان به شکل تمیز کردن عمیق لثه‌ها و پاکت‌های اطراف دندان داشته باشد. پاک‌سازی آبسه‌های موجود نیز ضروری است. در برخی موارد متخصص لثه در تهران در صورت نیاز، مناطقی از لثه با بافت نرم را برمی‌دارد.

عفونت‌های شدیدتر و مداوم نیاز به درمان با آنتی بیوتیک‌های خوراکی دارد. در برخی موارد، دندانپزشکان ممکن است آنتی بیوتیک را مستقیماً به ناحیه مورد نظر تزریق کرده تا به رفع عفونت کمک کنند.

چگونه از عفونت لثه جلوگیری کنیم؟

جرم‌گیری حرفه‌ای دندان و بهداشت دهان، هر دو اقدامات پیشگیرانه مهم برای لثه عفونت کرده است هستند، زیرا به کنترل باکتری‌های دهان کمک می‌کنند. انجمن دندانپزشکی آمریکا نکات کلی بهداشت دهان و دندان را برای حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ها ارائه می‌دهد.

• ترک سیگار
  • مسواک زدن دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید
  • از بین بردن پلاک بین دندان‌ها با استفاده از نخ دندان، خلال دندان یا نخ دندان
  • به طور منظم برای معاینه و تمیز کردن حرفه‌ای به دندانپزشک مراجعه کنید
  • محدود کردن مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین

این موارد تا حدودی جلوی عفونت لثه را می‌گیرند، با این حال باز هم ممکن است لثه شما عفونت کند.

عفونت لثه (چرک کردن لثه) به دلیل تجمع باکتری در داخل و اطراف لثه اتفاق می­افتد. افراد می‌توانند اقداماتی مانند رعایت بهداشت دهان و دندان و اجتناب از دخانیات را برای کمک به پیشگیری از عفونت لثه انجام دهند. مراجعه به دندانپزشک در کلینیک دکتر ستاره هاشمی برای معاینات منظم نیز مهم است؛ زیرا آنها به راحتی در مراحل اولیه بیماری، آن را درمان می­کنند. اگر متوجه علائم بیماری یا التهاب لثه شدید، بهتر است فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید. تشخیص و درمان به موقع به جلوگیری از عوارضی مانند از دست دادن دندان یا بافت کمک می‌کند.

سوالات متداول در مورد عفونت لثه

دلیل عفونت لثه چیست؟

عفونت لثه به عوامل متعددی مانند زخم، دندان کج، دیابت و… بستگی دارد.

آیا سیگار باعث عفونت لثه می‌شود؟

بله سیگار سیستم ایمنی را پایین می‌آورد و در نتیجه شرایط عفونت لثه فراهم می‌شود.

آیا عفونت لثه خطرناک است؟

بله اگر عفونت درمان نشود می‌تواند باعث تخریب بافت و دندان شود.

آیا مسواک زدن از عفونت لثه جلوگیری می‌کند؟

بله عفونت به‌ خاطر تجمع باکتری رخ می‌دهد و مسواک زدن می‌تواند جلوی این تجمع را بگیرد.

آیا مراجعه به دندانپزشک برای عفونت لثه الزامی است؟

در برخی موارد، عفونت جدی نیست و بعد از چند روز می‌رود؛ اما در صورتی که از بین نرفت یا درد شدید است، مراجعه به دندان پزشک ضروری است.