مینی ایمپلنت دندان چیست؟

دندان‌ها یکی از مهم‌ترین و محکم‌ترین قسمت‌های بدن هستند که نقش مهمی در سلامت عمومی بدن ایفا می‌کنند. گاهی دندان‌ها بر اثر پوسیدگی، شکستگی، عفونت لثه و… آسیب های جدی می‌بینند. اگر یکی از دندان‌های شما از دست برود می‌بایست آن را جایگزین کنید تا در خوردن و آشامیدن دچار مشکل نشوید. یکی از روش‌های جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته، استفاده از مینی ایمپلنت است. در این مقاله از سایت قصد داریم به این موضوع بپردازیم که مینی ایمپلنت دندان چیست؟ در صورتی که به دنبال راه حلی برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

از آنجا که مینی ایمپلنت، زیر شاخه ایمپلنت دندان است ابتدا لازم است ایمپلنت دندان را بشناسیم.

ایمپلنت دندان چیست؟

یکی از روشهای پر کردن جای دندان از دست رفته، کاشت دندان است. در این روش ریشه دندان با ایمپلنت جایگزین می‌شود و از دندان مصنوعی پشتیبانی می‌کند. جالب است بدانید این روش جایگزینی ریشه دندان در چند سال اخیر محبوبیت بسیاری کسب کرده است. از ایمپلنت دندان می‌توان برای جایگزینی چند دندان نیز استفاده کردکه بصورت تخصصی توسط متخصص ایمپلنت در تهران انجام میشود.

ایمپلنت‌ها اغلب از جنس تیتانیوم هستند. این فلز بسیار سبک و محکم است که کاملاً با بدن انسان سازگاری دارد و مشکلی برای ما ایجاد نمی‌کند. ایمپلنت‌ها درون استخوان فک دندان از دست رفته کار گذاشته می‌شوند و باعث می‌شوند دندان مصنوعی محکم سر جای خود باقی بماند. ایمپلنت دندان با پر کردن جای خالی دندان‌های از دست رفته، موجب زیبایی لبخند و اصلاح طرح لبخند می‌شود. علاوه بر آن باعث می‌شود راحت‌تر غذا بخورید و دچار مشکلات گوارشی نشوید. در صورتی که مراقبت‌های لازم انجام شود ایمپلنت می‌تواند تا ۱۰ سال در دهان باقی بماند.

تفاوت مینی ایمپلنت با ایمپلنت

به طور کلی ایمپلنت‌ها به دو دسته تقسیم می‌شود: ایمپلنت استاندارد، مینی ایمپلنت

ایمپلنت‌های استاندارد معمولاً ۳.۵ تا ۵ میلی‌متر قطر دارند که به همراه یک پیچ خارجی در استخوان فک قرار می‌گیرند. اما مینی ایمپلنت‌ها یک پیچ یک تکه هستند که کمتر از ۳ میلی متر قطر دارند. انتهای مینی ایمپلنت به شکل یک گلوله است که دندان روی آن قرار می‌گیرد. به طور کلی اصلی‌ترین تفاوت بین

ایمپلنت‌های استاندارد و مینی ایمپلنت‌ها، اندازه و سایز آن‌ها است. هر کدام از این نوع ایمپلنت‌ها مزایا و معایب خود را دارند. از این رو ممکن است برای تمامی افراد مناسب نباشد. لازم به ذکر است انتخاب نوع ایمپلنت به انتخاب و سلیقه بیمار بستگی ندارد بلکه دندان‌پزشک می‌بایست با انجام معاینات لازم تشخیص دهد که از مینی ایمپلنت استفاده کند یا از ایمپلنت‌های استاندارد.


برای آشنایی بیشتر با انواع ایمپلنت، مقاله مربوطه در این زمینه را مطالعه فرمایید.


مزایا مینی ایمپلنت دندان

یکی از مزایای مینی ایمپلنت‌ها این است که می‌توان از آنها برای افرادی که ساختار استخوان فک را از دست داده‌اند استفاده کرد. چنانچه از ایمپلنت‌های استاندارد برای افرادی که ساختار استخوان فک خود را از دست داده‌اند استفاده شود، عوارض مانند شل شدن پرانتز را به همراه خواهد داشت. اما با استفاده از مینی ایمپلنت برای این افراد می‌توان دندان‌های آنها را جایگزین کرد و زیبای ظاهری را به آنها بازگرداند.همه چیز درباره ایمپلنت یکروزه در تهران

نصب مینی ایمپلنت نیاز به جراحی اساسی ندارد. این مورد باعث می‌شود روند کاشت سریع‌تر شود.

در صورتی که تعداد دفعات مراجعه به دندان‌پزشک برای نصب پلنت های استاندارد زیاد باشد، هزینه نصب آنها نیز گران‌تر می‌شود. اما مینی ایمپلنت‌ها نسبت به ایمپلنت‌های سنتی ارزان‌تر هستند.

دیگر مزایای مینی ایمپلنت عبارت‌اند از:

دوام بالایی دارد
راحت‌تر تمیز می‌شود
در بیان کلمات فرد را دچار مشکل نمی‌کند
درصد موفقیت مینی ایمپلنت‌ها بالا است
خوردن و آشامیدن را راحت‌تر می‌سازد
باعث ایجاد بوی بد در دهان نمی‌شود
ثبات بالایی در دهان دارد
و …

مینی ایمپلنت برای چه کسانی مناسب است؟

در صورتی که فرد تحت پرتو درمانی ناحیه سر و گردن باشد یا به مصرف دخانیات عادت دارد ممکن است نصب ایمپلنت مشکلاتی به وجود آید. در این مواقع مینی ایمپلنت‌ها بهترین جایگزین برای دندان هستند که مشکلات ایمپلنت استاندارد را به دنبال ندارند.

استخوان انسان زمان ورزش و یا فعالیت‌های فیزیکی، دچار آتروفی می‌شود. از آنجا که پروتزها جایگزین ریشه دندان نمی‌شوند این مشکل همچنان ادامه می‌یابد و برطرف نمی‌شود. از این رو معمولاً بیماران روش کاشت دندان را برای جایگزینی دندان‌ها انتخاب می‌کنند. مینی ایمپلنت‌ها یکی از موثرترین ابزار برای افزایش ثبات پروتزها هستند.

چگونه از مینی ایمپلنت مراقبت کنیم؟

کسانی که از ایمپلنت‌ها استفاده می‌کنند می‌بایست هر روز دندان‌های خود را با استفاده از مسواک نرم تمیز کنند. همچنین باید از نخ دندان استفاده کنند. حداقل هر ۶ ماه یکبار به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا در صورت بروز مشکل بتوانید هر چه سریع‌تر آن را رفع کنید. برای تمیز کردن مینی ایمپلنت‌ها می‌توانید آنها را از دهان خارج نموده و ناحیه‌ای که مینی ایمپلنت در آن قرار داشته را تمیز کنید. پس از مصرف دهان‌شویه، دندان را روی ایمپلنت قرار دهید. شما می‌توانید از دندان‌پزشک خود بخواهید تا بهترین روش تمیز کردن مینی ایمپلنت را به شما آموزش دهد تا با انجام روش صحیح از ایمپلنت مراقبت کنید.

بهبودی مینی ایمپلنت چه مدت طول می‌کشد؟

از آنجا که فرایند کاشت مینی ایمپلنت نسبت به فرایند کاشت ایمپلنت‌های استاندارد کمتر به لثه و فک آسیب وارد می‌کند، زمان بهبودی آن نیز کمتر است. زمانی که از این ایمپلنت‌های استاندارد استفاده کنید بین ۴ تا ۶ ماه طول می‌کشد تا به صورت کامل بهبود یابید. این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که لثه به صورت کامل بریده می‌شود تا استخوان فک قابل مشاهده شود و ایمپلنت درون آن قرار گیرد. از آنجا که ایمپلنت با استخوان پیوند می‌خورد تا با گذشت زمان استخوان رشد کند و ایمپلنت را نگه دارد، ممکن است چند ماه طول بکشد تا بتوانید با دندان‌های خود احساس راحتی کنید. اما به دلیل آنکه کاشت مینی ایمپلنت با استفاده از تکنیک‌های جدید و پیشرفته و جراحی میکرو انجام می‌شود، دوره بهبودی آن بسیار کوتاه است.

در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی به موضوع مینی ایمپلنت دندان چیست پرداختیم. ایمپلنت‌های استاندارد را به شما معرفی کردیم و تفاوت آن‌ها را با مینی ایمپلنت‌ها شرح دادیم. همچنین درباره مزایای مینی ایمپلنت صحبت کردیم. در انتها به مراقبت‌های لازم از مینی ایمپلنت دندان و زمان مورد نیاز برای بهبودی آن پرداختیم. شما می‌توانید با مطالعه دیگر مقالات سایت خانه دندان اطلاعات مفیدی کسب نموده تا از دهان و دندان خود و خانواده مراقبت کنید. با ما همراه باشید.

 

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم