مراقبت های بهداشت دهان و دندان

مراقبت های بهداشت دهان و دندان

برخورداری از دندان های سالم و مرتب، از فاکتورهای مهم زیبایی ظاهری است. دهان خوشبو و دندان های زیبا نه تنها موجب اعتمادبنفس می شود ، بلکه بر سلامتی سیستم گوارش نیز تاثیر مستقیم دارد. مراقبت های روزانه دهان و دندان ، از مشکلات بزرگ پیشگیری می کند و احتمال بروز دندان دردهای ناگهانی را کاهش می دهد. با انجام یک روتین مراقبتی خوب برای دهان و دندان ، میتوان تا حد چشمگیری از بیماری های دهان و دندان از جمله پوسیدگی دندان ها عفونت لثه آبسه دندان و … در امان ماند. از این رو در این مقاله از سایت قصد داریم با مراقبت های بهداشت دهان و دندان بیشتر آشنا شویم و گامی موثر در سلامتی دهان و دندان شما برداریم.

روش های مراقبت از بهداشت دهان و دندان

 

مراقبت از بهداشت دهان و دندان یعنی با انجام مجموعه ای از بایدها و نبایدهای روزمره ، باکتری ها ، میکروب های دهان و دندان را پاک کنیم. چرا که یکی از اصلی ترین دلایل پوسیدگی دندان میکروب های مضر و پلاک‌های دندان است. روش های مختلفی برای حفظ و مراقبت از بهداشت دهان و دندان وجود دارد که با رعایت آن ها اصلاح طرح لبخند برای شما انجام خواهد شد  و می توانید لبخندی زیبا داشته باشید که در ادامه به آنها می پردازیم.

1- مسواک زدن

اولین قدم در حفظ بهداشت دهان و دندان مسواک زدن است. مسواک زدن کمک می کند که سطح دندان را به صورت کامل شستشو دهیم. علاوه بر این با مسواک زدن می توان پلاک های موجود روی دندان و بخش های مختلف دهان را از بین ببرد تا از پوسیدگی دندان پیشگیری شود. از طرفی نحوه صحیح مسواک زدن نیز تاثیر مستقیمی در حذف پلاک ها دارد. بنابراین ضروری است که روش درست مسواک زدن را یاد بگیریم و مطابق با آن دهان خود را شستشو دهیم. باید به این نکته دقت کنیم که مسواک زدن به تنهایی نمی تواند بهداشت کامل دهان و دندان ما را حفظ کند. پس لازم است در کنار مسواک زدن از مراقبت های دیگر بهداشت دهان و دندان نیز استفاده کنیم.

2- استفاده از نخ دندان

فضای خالی بین دندان ها یکی از آسیب پذیرترین قسمت های دندان است. معمولاً پلاک ها در این نقاط رسوب می کنند و باعث ایجاد حفره در بین دندان ها می شوند. علاوه بر آن رسوبات پلاک در بین دندان ها باعث ایجاد بسیاری از بیماری لثه نیز می شوند. نخ دندان به قسمتهایی دسترسی دارد که با مسواک نمی توان آنها را تمیز کرد. مثلا پلاک ها و مواد غذایی بین دندان را می توان با نخ دندان براحتی خارج کرد. بنابراین استفاده منظم از نخ دندان هم به اندازه مسواک زدن اهمیت دارد.

3- استفاده از دهانشویه

داخل دهان میکروب هایی وجود دارد که نمی توان آنها را با استفاده از مسواک و نخ دندان از بین برد. در واقع میکروبها به درشتی خرده های غذا نیستند که بتوان آنها را دید و خارج کرد.همچنین قسمت های بسیار کوچکی در میان دندان ها وجود دارد که نخ دندان هم قابل نفوذ به آن قسمت ها نیست. به همین دلیل استفاده از دهانشویه برای تکمیل شستشوی دهان و دندان ضرورت دارد. دهانشویه با تمیز کردن بافت های داخل دهان و روی زبان ، موجب از بین رفتن بوی بد دهان نیز می شود. پس لازم است که در کنار مسواک زدن و استفاده از نخ دندان از دهانشویه نیز استفاده کنیم.

روش صحیح مسواک زدن

اکثر مردم با روش صحیح مسواک زدن آشنا نیستند یا با عجله و نامنظم مسواک میزنند. این امر نه تنها به مراقبت و بهداشت دهان و دندان ها کمکی نمی کند بلکه به دندان ها و لثه آسیب می زند.

اولین نکته درباره روش صحیح مسواک زدن این است که بعد از هر وعده غذایی با حوصله و به مدت پنج دقیقه دندان های خود را با مسواک و خمیر دندان تمیز کنیم.

نکته دوم این است که مسواک باید از ریشه به سمت تاج دندان حرکت کند تا باعث آسیب رسیدن به لثه نشود. بنابراین برای دندان های پایین مسواک باید از پایین به بالا حرکت کند و برای دندان های فک بالا ، مسواک باید از بالا به پایین حرکت داده شود. لازم به ذکر است که هرگز نباید مسواک را به صورت افقی و با سرعت حرکت دهیم زیرا به مینای دندان آسیب می زند و خورده های غذا همچنان باقی می مانند.

نکته آخر هم استفاده از مسواک نرم و خمیردندان مناسب است.مثلا افرادی که دندان های حساس دارند باید از خمیردندان مخصوص و مسواک های نرم تر استفاده کنند.

آیا مسواک زدن به تنهایی کافی است؟

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم مسواک زدن به تنهایی نمی تواند سلامتی دهان و دندان ما را حفظ کند. طبق تحقیقات دانشمندان ثابت شده بهترین روش برای حفظ سلامت دندان و دهان بکارگیری هر سه روش معرفی شده در مقاله است. زیرا این سه روش مکمل هم هستند و به تنهایی نمی‌ توانند میکروب های تمام قسمت های دهان و دندان ما را از بین ببرند. نکته بسیار مهم درباره مراقبت های بهداشت دهان و دندان این است که باید روش های معرفی شده را به درستی انجام دهیم. چراکه انجان ناصحیح آنها ممکن است به دندان ها و لثه آسیب برسانند. توصیه می شود از متخصص لثه در تهران در مورد نحوه صحیح مسواک زدن بپرسید.

دهانشویه های طبیعی

آب نمک یکی از قویترین دهانشویه های طبیعی است که باعث از بین بردن پلاک های و سایر میکروب ها موجود در دهان می ‌شود. نصف قاشق چایخوری نمک دریا را را با یک فنجان آب ولرم مخلوط کنید و صبر کنید تا نمک کمی ته نشین شود. آبی که در قسمت بالای فنجان است را به ظرف دیگری منتقل کنید و به مدت ۳ الی ۵ دقیقه این دهانشویه طبیعی را در دهان خود غرغره کنید.
یکی دیگر از دهانشویه های طبیعی ، ترکیبی از عرق نعناع و عرق دارچین است. همچنین می‌توانید به این محلول مقدار کمی نمک بیافزاید این دهانشویه را نیز۳ الی ۵ دقیقه در دهان غرغره کنید.

در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی شما را با مراقب های بهداشت دهان و دندان آشنا کردیم. امیدواریم با انجام مراقبت های که گفته شد شما را یک قدم به سلامت دهان و دندان خود نزدیکتر کرده باشد.

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم