ارتودنسی در دوران بارداری

ارتودنسی در دوران بارداری

زنان باردار بسیاری هر روزه به کلینیک‌های دندانپزشکی مراجعه می‌کنند تا مشکلات دهان و دندان خود را درمان کنند. دندان‌پزشکان برای مادران باردار درمان‌های تخصصی را با احتیاط بیشتری انجام می‌دهند و انجام جراحی‌های دهان و دندان را به پس از زایمان موکول می‌کنند. در این میان افرادی هستند که از ناهنجاری‌های ظاهری فک و دندان‌ها رنج می‌برند و تنها راه درمان آنها و همچنین اصلاح طرح لبخند ، انجام ارتودنسی است. اما آیا می‌توان در دوران بارداری درمان‌هایی مانند ارتودنسی انجام داد؟

در این مقاله از سایت این موضوع مهم را بررسی خواهیم کرد و درباره ارتودنسی در دوران بارداری صحبت می‌کنیم. اگر شما هم در دوران بارداری هستید یا تصمیم فرزند آوری دارید پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

ارتودنسی در دوران بارداری و مفاهیم اولیه آن

برای درک مطالب مرتبط با ارتودنسی در دوران بارداری، بهتر است ابتدا مروری کوتاه بر مفاهیم اولیه ارتودنسی داشته باشیم. همان‌طور که می دانید ارتودنسی درمانی برای اصلاح ناهنجاری‌های دندان‌ها و فک است که در دو نوع ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک قابل اجرا می‌باشد. ارتودنسی‌های ثابت ابزاری هستند که بیمار امکان خارج کردن آنها از دهان را ندارد و تنها در معاینات دندانپزشکی و توسط متخصص، تغییرات مورد نظر اِعمال می‌شود.

همان‌طور که از اسمش پیداست ارتودنسی متحرک امکان خارج کردن از دهان را دارد و فرد می‌تواند در مواقع خاص مانند مهمانی و مراسمات مهم یا برای شستشوی و هنگام خواب آن را از دهان خارج کند. ارتودنسی از قطعات مختلفی تشکیل می‌شود که با هدف هدایت دندان‌ها به محل درست خود در دهان فرد قرار می‌گیرد.

نکات مهم ارتودنسی در دوران بارداری

تولد یک انسان فرآیندی پیچیده و مهم است. بنابراین باید بیشترین احتیاط در زمان بارداری برای مادران در نظر گرفته شود. تغییرات هورمونی، از اولین اتفاقاتی است که در بارداری رخ می‌دهد. این تغییرات شرایطی فراهم می‌کند که دیگر نمی‌توان درمان‌های معمول دندانپزشکی را بدون در نظر گرفتن شرایط بارداری انجام داد. تأثیر داروها در دوران بارداری برای مادر و جنین باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

به دلیل افزایش وزن و تغییرات فیزیکی که در زنان باردار رخ می‌دهد انجام ارتودنسی در دوران بارداری نیازمند بررسی بیشتر است. لثه مادران باردار نسبت به دیگر افراد ضعیف‌تر است و احتمال التهاب و تحلیل آن وجود دارد و باید حتما تحت نظر متخصص لثه قرار بگیرند. دکتر ستاره هاشمی متخصص لثه در تهران است که می تواند به مادران باردار که شرایط گفته شده را دارند کمک بسیار زیادی کند.

نکات مهم ارتودنسی در دوران بارداری

استفاده از بریس‌های ارتودنسی در دوران بارداری

اگر پیش از بارداری اقدام به استفاده از بریس‌های ارتودنسی کرده‌اید، باید گفت به هیچ عنوان جای نگرانی وجود ندارد و می‌توانید مراحل درمان را ادامه دهید. تنها نکته قابل ذکر این است که مراقبت‌های ارتودنسی را در دوران بارداری با جدیت بیشتری پیگیری کنید. همچنین مراجعات منظم به دندانپزشکی را در برنامه درمانی خود قرار دهید. اگر در دوران بارداری هستید و هنوز درمان ارتودنسی را شروع نکرده‌اید باید بدانید که اولین مرحله برای انجام ارتودنسی، عکس‌برداری از دندان‌ها است.

این عکس‌برداری با اشعه ایکس در مراکز رادیولوژی انجام می‌شود. مهم‌ترین ممنوعیت در عکس‌برداری رادیولوژی، بارداری زنان است چرا که اشعه ایکس عوارض بسیاری برای جنین در پی دارد. به همین دلیل است که متخصصان برای مادران باردار ارتودنسی را شروع نمی‌کنند.

ارتودنسی در دوران بارداری و مراقبت های آن

  • معاینات منظم دندانپزشکی جهت معاینه دقیق لثه و وضعیت ارتودنسی را جدی بگیرید.
  • در صورت خونریزی لثه و دهان سریعاً به دندان‌پزشک مراجعه کنید.
  • در سه ماهه اول بارداری که تغییرات هورمونی شدیدی رخ می‌دهد لازم است شرایط را با دندان‌پزشک خود در میان بگذارید تا مراقبت‌های ویژه برای شما آغاز شود.
  • پس از هر بار مصرف مواد غذایی اقدام به شستشوی دهان و تمیز کردن ارتودنسی کنید. تمیز کردن ارتودنسی را تنها به شب موکول نکنید.
  • بهتر است از غذاهای نرم استفاده کنید تا آسیب به ارتودنسی و لثه‌ها به حداقل برسد.
  • چنانچه با درد خفیف یا مشکلات ارتودنسی مواجه بودید و دسترسی به دندان‌پزشک نداشتید، هرگز داروهای مسکن را خودسرانه مصرف نکنید.
  • در این دوران ممکن است با ضعف عضلات دهان و استخوان فک مواجه شوید. در این صورت ارتودنتیست حرکات ورزشی صورت را برای تقویت عضلات به شما آموزش می‌دهد.
  • مطالعات نشان داده است که زنان باردار که از درمان‌های ارتودنسی و لیفت لثه استفاده می‌کنند، با میزان حرکت کمتری در دندان‌های خود مواجه هستند. چراکه هورمون پروژسترون می‌تواند در روند درمان ارتودنسی تأثیر مستقیم داشته باشد.
  • یکی از مواردی که ارتودنتیست‌ها به زنان باردار توصیه می‌کنند، مراقبت بیشتر از دهان و دندان در این دوران است. بنابراین نحوه صحیح مسواک زدن ارتودنسی و مراقبت آن را از ارتودنتیست بیاموزید.
  • رسیدگی به لثه‌ها و التهابات احتمالی در هنگام بارداری به منظور جلوگیری از جراحی لثه با لیزر در این دوران در صورتی که از ارتودنسی استفاده می‌کنید حائز اهمیت است.
  • چنانچه پزشک شما پیشنهاد می‌کند که درمان ارتودنسی را متوقف کنید با اصرارهای بی دلیل برای ادامه درمان سلامتی خود را به خطر نیندازید.
  • چنانچه هنگام مصرف دهان‌شویه در دوران بارداری دچار حالت تهوع می‌شوید از دهان‌شویه های مخصوص این دوران که طعم و بوی کمتری دارند استفاده کنید.

ارتودنسی در دوران بارداری و رژیم غذایی

  • پیشنهاد می‌شود در این دوران از رژیم غذایی مناسب پیروی کنید. مصرف مرکبات و سبزیجات نرم می‌تواند میزان ناراحتی مادران باردار را کاهش دهد.
  • از گاز زدن مواد غذایی سفت مانند گوشت، آجیل، سیب و … پرهیز کنید. مصرف مواد خوراکی چسبناک مانند پاستیل و لواشک را به حداقل برسانید.
  • مواد غذایی را در قطعه‌های کوچک مصرف کنید.
  • مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم، ویتامین دی و پتاسیم را جدی بگیرید.
  • در طول بارداری و همزمان با ارتودنسی می‌توانید از آبمیوه‌های طبیعی و خانگی استفاده کنید. مصرف آبمیوه‌ها و مواد غذایی صنعتی در این دوران (به دلیل قند بالایی که دارند) برای دندان‌ها و ارتودنسی مضر است.
  • نوشیدنی‌های گازدار و انرژی زا به دلیل تغییراتی که در سیستم کلی بدن ایجاد می‌کند، می‌تواند تهدیدی برای مادران باردار که از ارتودنسی استفاده می‌کنند باشد. همچنین آب میوه‌های اسیدی مانند شربت آب‌لیمو ترش با احتیاط مصرف شود و پس از آن حتماً اقدام به شستشوی ارتودنسی کنید.

ارتودنسی در بارداری

ارتودنسی در دوران بارداری و زایمان

اگرچه تمام تلاش متخصصین ارتودنسی بر آن است که هیچ‌گونه آسیبی متوجه مادر باردار و جنین نشود، با این حال لازم است پیش از زمان زایمان، مورد معاینه دندانپزشکی قرار بگیرید.

در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی به موضوع مهم ارتودنسی در بارداری پرداختیم. امیدواریم با رعایت نکاتی در این مقاله ذکر شد، گامی در جهت حفظ سلامت خود و فرزندان عزیزتان برداشته باشید. از اینکه تا پایان همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم. دکتر ستاره هاشمی یکی از بهترین متخصص ایمپلنت در تهران میباشد.

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم