جراحی لثه برای روکش

همه چیز درمورد جراحی لثه برای روکش

بیماری‌های مربوط به لثه انواع مختلفی دارند و به همین دلیل جراحی‌های درمانی آن‌ها نیز متفاوت است. این جراحی‌ها شامل فلپ لثه، لیفت لثه، بازسازی لثه، پیوند لثه و افزایش طول تاج دندان می‌شوند. در بین همه آن‌ها، جراحی افزایش طول تاج دندان که برای آماده سازی لثه برای روکش یا استفاده می‌گردد، بیشتر رواج دارد. علاوه بر روکش، این جراحی برای از بین بردن لبخند لثه‌ای که قرار گرفتن بیش از حد لثه بر روی دندان است نیز کاربرد دارد.

جراحی لثه برای روکش چیست؟

زمانی که دندان یک فرد شکسته یا کلا تخریب شده باشد، تنها راه درمانش، قرار دادن روکش یا کامپوزیت بر روی دندان است. این روکش یا کامپوزیت مانند یک کلاه بر روی تاج دندان قرار می‌گیرد و بدلیل شباهت به دندان آسیب دیده، پس از آن نقش دندان را بر عهده می‌گیرد؛ اما قرار دادن این روکش کار لحظه‌ای نیست و باید قبل از آن، بررسی‌های لازم انجام بگیرد. یکی از بررسی‌هایی که پیش از کامپوزیت دندان انجام می‌دهند و بسیار اهمیت دارد، بررسی لثه‌ها است. لثه‌ها می‌توانند اختلالات مختلفی داشته باشند که عمل کامپوزیت را با مشکل مواجه کند؛ اما شایع‌ترین علت، قرار گرفتن بافت لثه به مقدار زیاد بر روی تاج دندان بوده به گونه‌ای که امکان نصب روکش بر روی آن وجود نداشته باشد. در این وضعیت، متخصص با انجام جراحی لثه با لیزر برای روکش، بافت اضافی را جدا کرده و دندان را آماده نصب کامپوزیت می‌کند.

افزایش طول تاج دندان با جراحی چگونه انجام می شود؟

جراحی لثه، یک نوع جراحی سرپایی بوده که حدودا یک ساعت طول می‌کشد و پس از آن، بیمار می‌تواند به خانه بازگردد. مراحل انجام این جراحی بسیار ساده و شامل موارد زیر می‌شوند:

• بی‌حس کردن محل جراحی با کمک بی‌حس کننده‌های موضعی و تزریق داروی آرام‌بخش به بیمار
  • جدا کردن بافت لثه تا زمانی که تاج دندان به خوبی در معرض دید قرار بگیرد
  • شستشو محل جراحی با آب نمک، بخیه کردن آن و قرار دادن یک گاز بر روی محل عمل برای جلوگیری از خونریزی بیش از حد

این روش، روش تهاجمی جراحی افزایش طول تاج دندان بشمار می‌آید و اگر شما جزو افرادی هستید که به داروهای بی‌حسی حساسیت دارند یا دچار مشکلات قلبی – عروقی و انعقادی هستند، می‌توانید روش جراحی لثه برای لیزر را امتحان کنید. در این روش با کمک پرتوهای لیزر، بافت اضافی لثه را جدا می‌کنند و بیمار کم‌ترین درد و خونریزی را تجربه کرده و هیچ بخیه‌ای روی لثه‌اش زده نمی‌شود. البته جراحی با لیزر فقط برای افراد دارای بیماری نیست و امروزه اکثر افراد این روش را به دلیل عوارض کم‌ترش انتخاب می‌کنند و جراحی لثه با تیغ جراحی کم کم دارد منسوخ می‌شود که این روش در کلینیک دکتر ستاره هاشمی نیز انجام می شود.

بعد از جراحی لثه چه توصیه هایی را باید در نظر داشت؟

پس از جراحی لثه برای روکش، بیمار باید در منزل یک سری مراقبت‌ها را انجام دهد تا زودتر به بهبودی رسیده و از بروز عوارضی مانند عفونت و خونریزی بیش از حد جلوگیری کند. این مراقبت‌ها عبارتند از:

• شروع مصرف داروهای مسکن یک ساعت قبل از تمام شدن اثر بی‌حسی برای کاهش درد
  • مصرف داروهای مسکن با غذاهای آبکی و نرم برای کاهش عوارض گوارشی مانند درد معده و تهوع
  • مصرف آنتی بیوتیک‌های تجویز شده برای جلوگیری از عفونت
  • فشار دادن گاز روی محل عمل حدودا 20 دقیقه و با استفاده از دندان
  • اجتناب از استفاده از نی و شستشو پرفشار و شدید دهان
  • در صورت ادامه دار شدن خونریزی، قرار دادن یک چای کیسه‌ای مرطوب روی محل جراحی به مدت 30 دقیقه
  • استفاده از کمپرس سرد برای کاهش تورم در 24 ساعت اول و در فواصل 20 دقیقه‌ای
  • استفاده از کمپرس گرم پس از 24 ساعت
  • خوردن غذاهای نرم در روز‌های اول پس از جراحی
  • اجتناب از خوردن غذاهای سفت و مایعات داغ و بسیار سرد در روز نخست
  • اجتناب از مصرف میوه و غذا دانه، هسته و مغز دار مانند نان چاودار و تمشک، نان سفت و ذرت بو داده
  • مصرف زیاد آب و مایعات
  • دوری از سیگار و دخانیات
  • اجتناب از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در محل عمل تا چند روز ( بقیه مناطق دهان را باید حتما مسواک زد و نخ دندان کشید)
  • شستشو دهان با دهانشویه و محلول آب نمک گرم
  • اجتناب از فعالیت‌های سنگین 24 تا 72 ساعت بعد عمل

هزینه جراحی لثه برای روکش

هزینه جراحی افزایش طول تاج دندان یک قیمت واحد و مشخص نیست و تحت تاثیر عوامل مختلفی می‌تواند کم یا زیاد شود. این عوامل شامل موارد زیر می‌شوند:

• فاکتورهای مربوط به متخصص مانند مهارت و محل کلینیک
  • مقدار عفونت لثه
  • نوع دندان بیمار

توجه کنید که خود جراحی لثه به تنهایی هزینه بالایی ندارد و عمده هزینه‌ها مربوط به روکش‌های دندانی و اعمال مربوط به آن‌ها هستند.

جراحی لثه با لیزر توسط دکتر ستاره هاشمی

پیدا کردن متخصص لثه در تهران کار زیاد سختی نیست؛ اما پیدا کردن یک متخصص باتجربه و مهارت که از آخرین روش‌های درمانی برای جراحی لثه استفاده کند، کار دشواری به نظر می‌اید. دکتر ستاره هاشمی از بهترین متخصصان لثه در تهران بوده که سابقه‌ای چندین ساله در جراحی‌های لثه، لیفت لثه و … دارد و تمام جراحی‌های خود را با کمک دستگاه‌های لیزر پیشرفته انجام می‌دهد. این روش، درد و خونریزی بسیار کمی به همراه دارد و بیمار مجبور به تحمل بخیه در دهان خود نیست. اگر شما نیاز به جراحی لثه برای روکش دارید؛ دکتر هاشمی می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.

سوالات متداول جراحی لثه برای روکش

جراحی لثه برای روکش چگونه انجام می شود؟

هنگامی که دندان فرد آسیب دیده باشد از روکش یا کامپوزیت استفاده می شود. پیش از کامپوزیت دندان بررسی لثه‌ها اهمیت زیادی دارد زیرا در شرایط خاص متخصص باید بافت اضافی را جدا کرده و دندان را آماده نصب کامپوزیت کند.

هزینه جراحی لثه برای روکش چه قدر است؟

هزینه انجام این کار به مهارت متخصص، مقدار عفونت و نوع دندان بیمار بستگی دارد.

جراحی لثه برای روکش چه مدت زمان قابل انجام است؟

جراحی لثه برای روکش، حدودا یک ساعت و به صورت سرپایی انجام می شود.