آشنایی با اصلاحات دندانپزشکی (بخش دوم)

آشنایی با اصطلاحات دندانپزشکی (بخش دوم)

آشنایی با اصطلاحات دندانپزشکی به افراد کمک می‌کند تا در زمان مراجعه به دندان‌پزشک و ارائه توضیحات او، درک بهتری از مراحل درمان خود داشته باشند. اگر چه اصطلاحات دندانپزشکی بسیار زیاد و گسترده است، با این حال سعی کرده‌ایم در دو مقاله به مهم‌ترین و رایج‌ترین آنها بپردازیم. در مقاله قبل با تعدادی از این اصطلاحات آشنا شدیم. درباره آبسه دندان، اکلوژن، اچ کردن، اوردنچر، اباتمنت، آمالگام و … صحبت کردیم. در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی نیز به آشنایی با اصطلاحات دندانپزشکی خواهیم پرداخت. چنانچه مقاله یک را مطالعه نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً آن را مطالعه کنید.

آنستزیا (anesthesia)

بعضی از بیماران آستانه درد پایینی دارند و طی مراحل درمان احساس ناراحتی شدیدی می‌کنند. آنستزیا نوعی دارو برای حذف کامل یا به حداقل رساندن احساس درد در بیماران است که توسط دندان‌پزشک متخصص استفاده می‌شود. طی مراحل دندانپزشکی نیاز است با برخی از داروها مانند آنستزیا بی حسی موضعی ایجاد شود.

آنلی (onlay)

آنلی در واقع نوعی روکش برای درمان‌های ترمیمی است. جنس این روکش‌ها از سرامیک دندانپزشکی است که در لابراتوار دندان‌سازی به صورت اختصاصی برای هر بیمار تولید می‌شود. آنلی برای بازسازی تاج دندان‌هایی که به شدت تخریب شده‌اند کاربرد دارد. جنس آنلی از فلز، پرسلن یا رزین آکریلیک می‌باشد و یک یا چند دندان را روکش می‌کند.

ایمپلنت لیزری (laser implant)

همان‌طور که در مقاله قبل گفتیم، ایمپلنت یک پیچ فلزی است که به عنوان ریشه دندان درون فک توسط متخصص ایمپلنت در تهران قرار می‌گیرد. لیزرها آسیب کمتری به بافت نرم لثه وارد می‌کنند و محل جراحی را با کمترین آسیب به بافت نرم و سخت برای مراحل بعدی درمان آماده می‌کنند. در جراحی ایمپلنت با لیزر، دندان‌پزشک می‌تواند بافت‌های آسیب دیده را حذف و بدون آسیب به بافت‌های سالم، ایمپلنت را در محل مورد نظر قرار دهد. دقت جراحی ایمپلنت لیزری بسیار بالا است و طی آن بیمار خونریزی کمتری خواهد داشت.

ایمپلنت پانچ (puncture implant)

به این نوع ایمپلنت فلپلس نیز می‌گویند که یکی از بهترین روش‌های کاشت ایمپلنت است. در این نوع درمان بیمار در کمترین زمان ممکن و بدون جراحی پیشرفته از دندان جدید برخوردار خواهد شد. حین مراحل جایگذاری ایمپلنت، لثه با تیغ جراحی باز می‌شود و ایمپلنت درون استخوان فک کاشته می‌شود. اما در ایمپلنت پانچ این‌طور نیست. ایمپلنت پانچ بدون نیاز به جراحی عمیق و بخیه انجام می‌شود. دندان‌پزشک برای قرار گیری ایمپلنت در زاویه و موقعیت مناسب از تصاویر سه بعدی کمک می‌گیرد.

ایمپلنت دیجیتال

یکی از تکنیک‌های نوین برای کاشت دندان، ایمپلنت دیجیتال است. طی نظرسنجی که از بیماران کلینیک‌های دندانپزشکی انجام شد، ایمپلنت دیجیتال بیشترین آمار رضایت را بین افراد داشت. برای کسانی که از جراحی دندان و بخیه ترس دارند ایمپلنت دیجیتال می‌توانند درمانی مناسب باشد. دندانپزشکی دیجیتال در شاخه‌های دیگر دندانپزشکی مانند زیبایی، بازسازی فک، طرح درمان لبخند و تشخیص بیماری‌های دهان و دندان نیز کاربرد دارد. ایمپلنت یکروزه در تهران توسط دکتر ستاره هاشمی.

لمینت سرامیکی (laminate)

روکش‌های با ضخامت نازک و رنگ طبیعی دندان را لمینت سرامیکی می‌گویند که متناسب با وضعیت دندان‌های هر فرد به صورت اختصاصی ساخته می‌شود. لمینت سرامیکی در لابراتوارهای دندانپزشکی تولید می‌شود و در اختیار دندان‌پزشک قرار می‌گیرد تا آن را بر روی دندان‌های شخص بچسباند. لمینت سرامیکی یکی از درمان‌های طرح لبخند محسوب می‌شود که زیبایی خاصی را به افراد هدیه می‌کند و در بین قشر جوان طرفداران بسیاری دارد.

لیزر تراپی دندان (toothpaste laser)

در پزشکی نوین لیزر جایگاه ویژه و مؤثری دارد. در دندانپزشکی نیز از لیزر برای درمان بیماری‌های مختلف دهان و دندان کمک می‌گیرند. برای مثال لیزر در عصب کشی، برداشتن پوسیدگی‌ها، کاهش حساسیت دندان و اصلاح طرح لبخند لثه‌ای کاربرد دارد. لیزرهایی که در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند به دو دسته کم توان و پرتوان تقسیم می‌شوند.

ارتودنسی (orthodontic)

ارتودنسی یکی از درمان‌های رایج در دندانپزشکی است که برای اصلاح وضعیت نامطلوب دندان‌ها انجام می‌شود. در این روش درمانی، با استفاده از براکت ها، ریتینرها و سایر وسایل دندانپزشکی، موقعیت دندان‌ها را به مرور زمان اصلاح می‌کنند.

ارتودنسی ثابت (fixed orthodontic)

ارتودنسی در انواع مختلف قابل انجام است. در ارتودنسی ثابت، ابزاری برای مرتب کردن دندان‌ها درون دهان قرار می‌گیرد که تنها دندان‌پزشک می‌تواند آنها را از دهان خارج کند. براکت‌ها ارتودنسی ثابت هر چند ماه یک‌بار با صلاحدید دندان‌پزشک قابل تغییر است.

کلینینگ دندان (cleaning)

پاک‌سازی یا کلینینگ دندان، روشی است که طی آن دندان‌پزشک به حذف پلاک و جرم روی دندان‌ها می‌پردازد. اگرچه رعایت مراقبت‌های روزانه دهان و دندان می‌تواند در حذف پلاک دندان مؤثر باشد، اما گاهی لازم است با کلینینگ دندان، جرم و پلاک‌های آزاردهنده توسط دندان‌پزشک حذف شوند.

پلاک دندان (plaque)

به لایه‌ای چسبناک و نازک از مواد غذایی که با بزاق و باکتری‌های دهان ترکیب می‌شود، پلاک دندانی می‌گویند. پلاک دندانی با رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده از مسواک، قابل حذف است. اما چنانچه پلاک دندانی از روی دندان‌ها پاک نشود، بر اثر تجمع آن جرم دندانی ایجاد می‌شود که به راحتی و در منزل قابل حذف نیست و نیاز به پاک‌سازی های کلینیکی دارد.

تارتار دندان (tartar)

تارتار در واقع همان جرم دندان است که بر اثر تجمع پلاک‌های دندانی به وجود می‌آید. رسوبات و بافت نسبتاً سخت تارتار موجب سهولت در جذب پلاک می‌شود و برای حذف آن لازم است از درمان‌های تخصصی دندانپزشکی کمک گرفت.

رادیوگرافی (radiographic)

می‌توان گفت یکی از اولین مراحل درمان در دندانپزشکی رادیوگرافی است. در رادیوگرافی با تاباندن اشعه ایکس بر فک بیمار، تصویری از ریشه دندان، قسمت‌های پوسیده و ساختار کلی فک گرفته می‌شود. دندان‌پزشک با بررسی عکس‌های رادیوگرافی به خوبی می‌تواند تشخیص دهد وضعیت سلامت دندان‌ها به چه صورت است و چه بخش‌هایی نیاز به ترمیم و درمان دارند.

دندان‌قروچه

به فشردن دندان‌ها روی هم و ساییدن آنها به یکدیگر دندان‌قروچه می گویند. دندان‌قروچه معمولاً در خواب انجام می‌شود و دلیل بروز آن استرس است. دندان قروچه باعث می‌شود مینای دندان به مرور زمان دچار سایش شود و مقاومت خود را در برابر عفونت از دست بدهد.

در این مقاله از سایت با موضوع آشنایی با اصطلاحات دندانپزشکی پرداختیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. شما می‌توانید با مطالعه دیگر مقالات از سلامت دهان و دندان خود و خانواده خود مراقبت کنید. با سایت ما همراه باشید.

برای آشنایی با اصلاحات دندانپزشکی (بخش اول) همراه ما باشید.

 

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم