مراقبت از دندان های کودکان

مراقبت از دندان های کودکان

دندان های شیری یک راهنما برای رشد دندان های دائمی است. به همین دلیل مراقبت از این دندان ها از اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه بر آن بسیاری از مشکلات دندان در سنین بزرگسالی به علت عدم مراقبت از دندان در سن کودکی به وجود می آید. مراقبت از دندان های کودک از دوران بارداری مادر شروع می شود. مادر باید تغذیه سالم داشته باشد. زیرا تغذیه در استخوان های فک و دندان های کودک تاثیر مستقیم دارد. اگر از دندان های کودک به خوبی مراقبت کنیم دندان های او در سن بزرگسالی سلامت بیشتری خواهند داشت. از این رو قصد داریم در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی شما را با مراقبت های لازم برای دندان کودکان آشنا کنیم تا با استفاده و بکارگیری آنها سلامتی بیشتر دندان را به کودک خود هدیه کنید.
امیدواریم از خواندن این مقاله لذت ببرید. با ما همراه باشید.

 

چرا دندان های شیری اهمیت دارند؟

سلامت دندان های شیری با سلامت دندان های دائمی در ارتباط هستند. این باعث می شود که اهمیت دندان های شیری بالا برود. اولین نکته درباره دندان های شیری این است که فضای لازم برای دندان های دائمی را در دهان حفظ می کند. همچنین پوسیدگی دندان های شیری احتمال پوسیدگی دندان های دائمی را نیز بالاتر می برند. از این رو لازم است از دندان های شیری در برابر پوسیدگی محافظت کنیم تا در بزرگسالی دچار پوسیدگی دندان نشویم. برخی از والدین فکر می‌کنند دندان های شیری به دلیل این که موقت هستند نیاز به مراقبت چندانی ندارند و در حفظ بهداشت دندان های کودک خود کوتاهی می کنند. اما باید دانست که دندان‌های شیری سلامت دندان های دائمی را تامین می کنند. از این رو باید از دندان های کودک مراقبت کنیم و به طور منظم برای معاینه به دندانپزشک اطفال مراجعه کنیم.

نکات مهم درباره مراقبت از دندان های کودک

مراقبت از دندان های کودکان

در ادامه به نکاتی اشاره می‌کنیم که بتوانید با استفاده از آنها از دندانهای کودک خود مراقبت کنید.

1- پوسیدگی و عفونت موجود در دهان بزرگتران می تواند به راحتی به کودک منتقل شود. از این رو هرگز از قاشق مشترک برای خود و کودکتان استفاده نکنیئ.

2- اکثر مادران در طول شب به فرزند خود شیر می دهند. برای همین لازم است قبل از خواب لثه های شیرخوار را با پنبه ی خیس تمیز کنید تا باکتری های مضر دهان کودک پاکسازی شود.

3- آبمیوه ها به علت اسیدی بودن یکی از مهمترین عوامل پوسیدگی دندان هستند. بنابراین به جای آبمیوه ، به کودک خود میوه بدهید تا از پوسیدگی دندان های جلوگیری کنید.

4- کودکان در سن پایین بسیاری از کارهای خود را از روی والدین تقلید می کنند. بنابراین می‌توان از این خصلت کودکان برای ایجاد عادات خوب بهره گرفت و مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را در کودکی به او آموخت.

5- از آنجا که در خواب مقدار بزاق دهان کاهش می یابد ، پیش از زمان خواب کودک از مصرف مواد قندی توسط کودک ممانعت کنید.

6- نوشیدنی های شیرین اثرات بسیار مخربی برای دندان های کودکان دارند. پس سعی کنیم نوشیدن آبمیوه های صنعتی ، نوشابه و دیگر نوشیدنی های قندی را در فرزندمان کاهش دهیم. همچنین می توان به او آموزش داد که پس از مصرف این گونه نوشیدنی ها دندان‌های خود را مسواک کند.

مراقبت از دندان های کودکان زیر دو سال

برای مراقبت از بهداشت دهان و دندان کودکان زیر دوسال می‌توانید پس از هر وعده غذای کودک لثه‌ های او را تمیز کنید. برای اینکار ابتدا دست های خود را کاملاً بشویید با آب ولرم و پنبه ، لثه کودک را تمیز کنیم. مواردی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم در حفظ بهداشت دهان و دندان کودک تاثیر بسیاری دارد.در صورت امکان برای مراقبت از لثه با متخصص لثه در تهران مشورت کنید. این موارد عبارتنداز:
سعی کنیم پس از رویش اولین دندان کودک در هنگام خواب به او شیر ندهیم. زیرا این کار احتمال پوسیدگی دندان را افزایش می دهد.
در صورتی که کودکتان در سنی است که می تواند دهان خود را با آب بشوید ، بعد از مصرف قطره آهن دهان کودک خود را با آب بشویید.

بیشتر بخوانید: آیا می دانید لبخند لثه ای را چگونه می توان درمان کرد؟

مراقبت از دندان های کودکان در سن 3 تا 5 سالگی

مراقبت از دندان های کودکان

کودکان در بازه سنی ۳ تا ۵ سال باید حداقل روزی ۲ بار دندان‌های خود را مسواک بزنند. توجه داشته باشید که از ابتدای کودکی باید به فرزندان خود نحوه صحیح مسواک زدن را آموزش دهیم. زیرا مسواک زدن نادرست خود یکی از عوامل از تخریب مینای دندان هستند.
علاوه بر آن باید دقت کنیم که کودک خمیر دندان را قورت ندهد. دندان های کودک لازم است از سن ۳ سالگی توسط دندانپزشک اطفال هر شش ماه یکبار معاینه شود.
معمولاً کودکان در این سن عادت به مکیدن شست خود دارند. از این رو والدین باید این عادت را کنترل کنند زیرا تکرار این عادت فشار زیادی به دندان ها وارد می کند.

مراقبت های لازم در سنین 6 تا 9 سالگی

از سن 4 سالگی که تعداد دندان های کودک بیشتر می شود ، لازم است نحوه استفاده از نخ دندان را نیز آموزش دهیم. سپس به او بیاموزیم که افتادن دندان ها یک امر طبیعی است و لازم نیست بابت این موضوع نگرانی داشته باشد. اگر کودک در این سن توانایی این را نداشت که بهداشت دهان و دندان خود را به تنهایی رعایت کند ، لازم است شما در انجام این امر به او کمک کنید. مراقبت از دندان های آسیاب در این سن اهمیت زیادی دارند. زیرا تجمع پلاک دندان در این قسمت ها بسیار بیشتر از قسمت های دیگر دهان است.

در این مقاله از سایت شما را با مراقبت های دندان های کودک آشنا کردیم. علاوه بر آن اهمیت دندان های شیری را برای شما بازگو کردیم تا در مراقبت از آنها کوتاهی نکنید. سپس مراقبت های لازم برای سنین مختلف را معرفی کردیم تا بتوانید متناسب با سن کودک خود از دندان های او مراقبت کنید. امیدواریم این مقاله در سلامت دهان و دندان کودک شما گامی برداشته باشد. شما می توانید با مطالعه مقالات سایت از بهداشت دهان و دندان خود و خانواده به خوبی مراقبت کنید و از دندان های سالم لذت ببرید. با ما همراه باشید .

 

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم