علت دندان درد

علت دندان درد

درد دندان یکی از شایعترین دردهایی است که کمابیش همه ی انسانها آن را تجربه می کنند. همه ی ما حتی برای یکبار هم که شده این تجربه را داشته ایم که نیمه شبی با دندان درد از خواب بیدار شده ایم. طبیعتا در آن موقع از شب اولین چیزی که به دهنمان می رسد، استفاده از درمانهای خانگی برای تسکین موقت درد دندان است. به همین دلیل در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی، به علت دندان درد و روش های تسکین آن می پردازیم.

نکته بسیار مهم درباره روش هایی که در این مقاله به آنها اشاره می کنیم این است که این روش ها تسکین دهنده های موقتی هستند و نمی‌توان از آنها به عنوان درمان استفاده کرد. امیدواریم این مقاله در سلامتی شما تاثیر مثبت داشته باشد.

علت دندان درد

یکی از شایع ترین نوع درد دندان، درد بر اثر پوسیدگی دندان است. پوسیدگی دندان اگر به موقع درمان نشود ممکن است باعث ایجاد حفره درون دندان شود. هنگامی که این حفره ها به وجود می آیند نشان دهنده این است که باکتری ها باعث از بین رفتن مینای دندان شده‌اند و به قسمت داخل دندان که همان پالپ دندان است رسیده اند. از این رو ممکن است باکتری ها و اسید های درون دهان به عصب دندان برسد و باعث درد شدید شود.

یکی دیگر از علت دندان درد، عفونت سینوس ها است. دندان دردی که ناشی از عفونت سینوس باشد معمولاً در شب شدت می گیرد. از دیگر علت دندان درد می توان به موارد زیر اشاره کرد:
التهاب پالپ
آبسه دندان ها
التهاب عصب دندان
فشار یا ضربه ناگهانی به دندان
التهاب لثه و قسمت مینای دندان که توصیه می شود در اولین فرصت به متخصص لثه در تهران مراجعه کنید.
و…

دندانپزشکان قبل از پرکردن دندان از بی حسهای موضعی استفاده می کنند تا بیمار تحمل مراحل را داشته باشد. با اتمام مراحل پرکردن دندان، زمانی که اثر بی حسی از بین برود ممکن است بیمار احساس درد کند. این دردها معمولا با مصرف مایعات یا مواد غذایی سرد، لمس لثه یا درد در دندان های کناری بروز می کنند.این دردها با مصرف موقت مسکن ها آرام می شوند و پس از چند روز کاملا برطرف می شوند.

بیشتر بخوانید: درمان لیفت لثه چیست؟

علت دندان درد

علت دندان درد و روش های تسکین درد دندان

درد دندان در شب بسیار آزار دهنده است که در بیشتر مواقع موجب بدخوابی و کلافگی می شود. خوشبختانه مسکن های طبیعی بسیاری برای دندان درد شبانه وجود دارد که در ادامه به صورت مفصل به آن ها می پردازیم. درد دندان ممکن است عوامل متعددی داشته باشد و بهتر است با یک متخصص ایمپلنت در تهران مشورت کنید.

1- بالا نگه داشتن سر

اولین روش موثر در تسکین درد دندان این است که هنگام درد سر خود را بالا نگه داریم. زمانی که سر خود را بالا نگه داریم مقدار خون کمتری در قسمت دهان جمع می شود. این موضوع موجب کاهش التهابات دندان می شود و درنتیجه به آرام شدن درد دندان کمک میکند. هنگام خوابیدن نیز می توان از چند بالش زیر سر کمک گرفت تا سر بالاتر از وضعیت معمول گیرد.

2- چای نعنا

چای نعنا دارای مواد ضد باکتری است. یکی از مواد فعال در نعناع منتول است که مانند بی حس کننده در دهان عمل می کند. بنابراین زمانی که درد دندان شبانه به سراغمان می‌آید می توانیم با نوشیدن مقداری چای نعنا درد دندان خود را به سرعت کاهش دهیم.

3- میخک

میخک نیز مانند چای نعناع دارای مواد ضد باکتری است. یکی از اصلی ترین ترکیبات میخک یوجینول است که تاثیر مستقیم در کاهش التهاب و دندان درد دارد. هنگام دندان درد می توانید میخک را در آب خیس کنید تا به حالت خمیری تبدیل شود. سپس خمیر تهیه شده را مانند پماد روی دندان قرار دهید. بعد از چند دقیقه خودتان متوجه می شوید که دردتان به آرامی کاهش می یابد.

نکته بسیار مهم درباره میخک این است که نباید برای دندان درد کودکان از آن استفاده کنیم. زیرا ممکن است میخک را بخورند و این برای کودکان دردناک است.

4- سیر

سیر یکی از موادغذایی است که از قدیم برای کاهش درد دندان از آن استفاده می شد. یکی از ترکیبات اصلی سیر، آلیسین است که تاثیرات ضد باکتری دارد. از آنجا که عامل اکثر دندان درد ها، وجود باکتری های مضر در قسمت های مختلف دندان است، جویدن یک حبه سیر خام می تواند درد دندان را به مقدار چشمگیری کاهش دهد.

5- آب نمک

در هنگام درد دندان می توانیم از دهانشویه های طبیعی مختلف نیز استفاده کنیم. یکی از موثرترین دهانشویه های طبیعی آب نمک است. کافی ست مقداری نمک را در آب جوش حل کنید و به مدت ۳۰ الی ۶۰ ثانیه آن را غرغره کنید. این کار موجب می‌شود قسمت های مختلف دهان مخصوصاً فضای بین دندان ها به صورت کامل تمیز شود. بهتر است چندین بار این عمل را تکرار کنید تا تاثیر این روش ساده را در آرام شدن درد دندان ببینید.

6- قالب یخ

علت درد دندان

 

یکی دیگر از روش های تسکین درد این است که یک قالب کوچک یخ را درون یک کیسه پلاستیکی قرار دهیم و کیسه را در یک پارچه بسیار نازک بپیچیم. سپس آن را بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی دندان نگه داریم تا عصب دندان بی حس شود و درد را احساس نکنیم. همچنین می توان یک کیسه ی پر از یخ را روی گونه خود قرار دهیم تا عصب دندان بی حس شود.

7- گرم کردن دندان

کیسه آب گرم نیز در کاهش درد تاثیر چشمگیری دارد. همچنین می توانید مقداری نمک را در کیسه ای درب دار ریخته و درب آن را محکم ببندید. سپس کیسه را با استفاده از بخاری یا شوقاژ گرم کنید و در قسمت کنار فک قرار دهید تا درد دندان کاهش یابد.

در این مقاله از سایت خانه دنت آن علل درد دندان را معرفی کردیم. همچنین با روش‌های مختلف تسکین درد طبیعی آشنا شدیم تا بتوانید در شرایط اضطرار، درد دندان خود را تسکین دهید و در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه کنید.
ما در کلینیک دکتر ستاره هاشمی با بهره گیری از تجهیزات مدرن دندانپزشکی آماده ایم تا بهترین خدمات دهان و دندان را به هموطنان عزیز ارائه دهیم. سلامتی دهان و دندان خود را به ما بسپارید .

 

 

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم