انواع نخ دندان

انواع نخ دندان

بهداشت دهان و دندان به عنوان یکی از شاخص های افزایش کیفیت سلامتی حائز اهمیت است و دندان‌پزشکان همواره بر رعایت آن تاکید دارند. استفاده از نخ دندان در کنار مسواک زدن و مصرف دهان‌شویه یکی از اصول ضروری در دستیابی به سلامت دهان و دندان است. با توجه به تنوع نخ دندان‌های موجود در بازار لازم است بدانیم هنگام خرید نخ دندان چه مواردی را باید مد نظر داشته باشیم. از این رو در این مقاله به طور کامل به موضوع نخ دندان، انواع نخ دندان و چگونگی استفاده از نخ دندان خواهیم پرداخت. لطفاً تا پایان این مقاله دکتر ستاره هاشمی با ما همراه باشید.

نخ دندان چیست؟

نخ دندان تقریباً شبیه نخ‌های معمولی است که به‌عنوان مکمل مسواک از آن استفاده می‌کنیم. مسواک به فضای بین دندان‌ها دسترسی ندارد. بنابراین وظیفه اصلی نخ دندان، تمیز کردن فضای بین دندان‌ها و تخلیه ذرات غذا و پلاک بین آنها است.

انواع نخ دندان

در حال حاضر انواع مختلفی از نخ دندان تولید و به بازار عرضه می‌شود که در ادامه راجع به انواع آن صحبت خواهیم کرد:

نخ دندان بدون موم

این مدل نخ دندان را می‌توان ساده‌ترین نخ دندان دانست چراکه در تولید آن از تکنولوژی خاصی استفاده نشده است. نخ دندان بدون موم به دلیل ظرافتی که دارد برای افرادی مناسب است که فاصله بین دندان‌های شان بسیار کم است و اصطلاحاً دندان‌های به هم چسبیده‌ای دارند. اگرچه نخ دندان بدون موم قیمت کمی دارد اما این نکته قابل ذکر است که احتمال پاره شدن نسبت به انواع دیگر بیشتر است. هنگام خرید نخ دندان بدون موم به تاریخ تولید و انقضای آن دقت کنید. چرا که اگر نخ دندان منقضی باشد احتمال پارگی آن بیشتر است.

نخ دندان مومی

این نوع نخ دندان با پوششی از موم تولید می‌شود که استفاده از آن را آسان می‌کند. وجود موم موجب لغزش نخ و حرکت راحت آن بین دندان‌ها می‌شود. نخ دندان مومی از نایلون‌های ظریف تولید می‌شود و قیمت مناسبی دارد. این نوع نخ دندان نسبت به نخ دندان بدون موم استحکام بیشتری دارد.

نخ دندان طعم دار

برای افرادی که تمایلی به استفاده از نخ دندان ندارند، طعم دار کردن آن می‌تواند راهکاری جهت ایجاد انگیزه و ترغیب آنها باشد. اسانس موجود در نخ دندان طعم دار در مجاورت با بزاق دهان آزاد می‌شود و حس خوشی در مصرف کننده ایجاد می‌کند. به طور کلی در تولید نخ دندان‌های طعم دار از شکر استفاده نمی‌شود. بنابراین با اطمینان خاطر می‌توانید از نخ دندان طعم دار پس از مسواک زدن استفاده کنید.

نوار بین دندانی

نوع دیگری از نخ دندان به صورت نوارهای نایلونی بسیار نازک تولید می‌شود. تفاوت اصلی نوار بین دندانی با نخ دندان این است که به جای یک رشته نخ نایلونی از یک نوار باریک به‌عنوان نخ دندان استفاده می‌کنیم. نوار بین دندانی لغزندگی خوبی بین دندان‌ها دارد و برای استفاده کودکان محصول خوبی محسوب می‌شود.

نخ مونو فیلامنت

این نوع نخ دندان از مواد تفلونی خاص تولید می‌شود که جایگزین مواد نایلونی در تولید نخ دندان می‌شوند. نخ دندان مونو فیلامنت بسیار محکم است و هنگام استفاده جای نگرانی در مورد پارگی آن وجود ندارد. این نوع نخ قیمت نسبتاً بالایی دارد و بعضی از دندان‌پزشکان آن را ممنوع اعلام می‌کنند. چرا که وجود مواد تفلونی موجود در نخ مونو فیلامنت ممکن است در سیستم ایمنی بدن اختلال ایجاد کند.

نخ دندان دنتال

نخ دندان دنتال نسبت به سایر مدل‌ها ضخیم‌تر و بلندتر است و در انواع بدون موم و مومی تولید می‌شود. این نوع نخ دندان برای مصرف افرادی که فاصله بین دندان‌هایشان زیاد است، گزینه مناسبی محسوب می‌شود. (درمورد دلایل مختلف فاصله بین دندان ها بیشتر بدانید)

نخ دندان سوپر

نخ دندان سوپر از موادی مشابه نخ تولید می‌شود و استحکام خوبی دارد. این نوع نخ دندان برای تمیز کردن اطراف ارتودنسی مناسب است و افرادی که ارتودونسی و پلاک دندان دارند از نخ دندان سوپر برای تمیز کردن دندان‌ها کمک می‌گیرند.

الکتریکی (برقی)

نخ دندان برقی دستگاهی کوچک است که با دسته‌های ارگونومیک به همراه سری‌های زاویه دار تولید می‌شود. در طراحی این وسیله به فیزیک دهان و دندان توجه بسیاری می‌شوم تا در هنگام استفاده سهولت بیشتری ایجاد شود. نخ دندان برقی از یک رشته نایلون مستحکم تولید می‌شود و مانند نخ ماهیگیری بین دندان‌ها به حالت نوسانی سر می‌خورد. نخ دندان برقی به راحتی پشت دندان‌ها و فضایی بین دندان‌ها را تمیز می‌کند و در عین حال آسیبی به لثه نمی‌زند. کودکان به تنهایی می‌تواند از نخ دندان الکتریکی استفاده کنند و برای افراد مسن نیز گزینه‌ی مناسبی است. چنانچه لثه‌های حساسی دارید در استفاده از نخ دندان برقی باید دقت بیشتری داشته باشید. البته مراجعه به متخصص لثه در تهران را نیز در دستور کار خود قرار بدهید.

هولد دار

به دلیل وجود دسته‌های پلاستیکی، استفاده از این نوع نخ دندان بسیار آسان است. با این حال دندان‌پزشکان استفاده از نخ دندان‌های هولد دار را توصیه نمی‌کند. چرا که اکثر افراد از یک نخ دندان برای تمیز کردن فضای بین کل دندان‌ها کمک می‌گیرند. این امر می‌تواند موجب انتقال ذرات غدا و باکتری‌ها از بین یک دندان به دندان‌های دیگر باشد. پس دقت کنید اگر از نخ دندان هولد دار استفاده می‌کنید برای تمیز کردن فضای بین هر دو دندان باید آن را تعویض کنید.

بهترین زمان برای استفاده از نخ دندان

استفاده از نخ دندان یک بار در روز کفایت می‌کند و اکثر افراد ترجیح می‌دهند شب هنگام و قبل از خواب نخ دندان بکشند. با این حال می‌توان در هر زمانی که احساس نیاز کردید می‌توانید از نخ دندان استفاده کنید. با وجود آنکه استفاده نخ دندان قبل از مسواک زدن هم می‌تواند مفید باشد اما توصیه دندان‌پزشکان این است که استفاده از نخ دندان را به بعد از مسواک زدن موکول کنید. در واقع ابتدا با مسواک دندان‌های خود را تمیز کنید و سپس از نخ دندان برای تخلیه مواد غذایی بین دندان‌ها کمک بگیرید.


بیشتر بخوانید: آیا از اهمیت اصلاح طرح لبخند آگاهی دارید؟


طرز صحیح استفاده از نخ دندان

1- ابتدا درس‌های خود را با آب و صابون بشویید.

2- ۳۰ سانتی متر از نخ دندان را جدا کنید و دو طرف نخ را دور انگشت وسط هر دو دست پیچید. سه انگشت آخر خود را ببندید و حدود ۲ تا ۳ سانتی متر از نخ دندان را بین انگشت سبابه و شست خود قرار دهید.

3- به آرامی نخ دندان را در فضای بین دندان‌ها حرکت دهید.

دقت کنید که برای تمیز کردن بین هر دو دندان از قسمت تمیز نخ استفاده کنید تا باکتری‌ها از یک فضا به فضای دیگر دهان منتقل نشود.

در این مقاله از سایت به موضوع نخ دندان پرداختیم و انواع نخ دندان را بررسی کردیم. امیدواریم مطالب ذکر شده به شما کمک کند تا انتخاب بهتری در داشته باشید. برای اطلاعات بیشتر درباره لیفت لثه با ما همراه باشید.

 

 

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم