رازهای شگفت انگیز دهان و دندان

رازهای شگفت انگیز دهان و دندان

بدن انسان به عنوان یکی از پیچیده‌ترین سیستم‌های خلقت همیشه حقایق و رازهای شگفت انگیزی برای کشف کردن، در خود نهفته دارد. دهان و دندان بخش مهمی از بدن انسان است که تاکنون حقایق جالبی از آن کشف شده است. دندان‌های ما منحصر به فرد هستند و ویژگی‌های جالبی دارند. جالب است بدانید که دندان‌ها سخت‌ترین بخش بدن هستند و حتی از استخوان‌های ما سخت‌ترند. در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی قصد داریم برخی از رازهای شگفت انگیز دهان و دندان را با هم مرور کنیم. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا از حقایق جذاب و اعجاب انگیز دهان و دندان که شاید تا به حال نمی‌دانستید، شگفت زده شوید.

1- دندان‌ها مانند اثر انگشت انسان منحصر به فرد هستند!

هیچ کس نمی‌تواند حرکات دهان دیگران هنگام صحبت کردن یا جویدن غذا را تقلید کند. نوع قرارگیری دندان در دهان برای هر فرد کاملاً اختصاصی و منحصر به فرد است. همان‌طور که هر کدام از ما اثر انگشت و مردمک چشم منحصر به فردی داریم، دندان‌ها نیز برای هر فرد کاملاً منحصر به فرد است. امروزه با انجام ارتودنسی و ایمپلنت یک روزه توسط متخصص ایمپلنت در تهران فرم دندان‌های مشابهی برای افراد ایجاد می‌شود. اما جالب است بدانید حتی پس از ارتودنسی، بایت دندانی و روش صحبت کردن و جویدن غذا در هر انسان با دیگران متفاوت است.

2- سخت‌ترین و مستحکم‌ترین بخش از بدن، مینای دندان است!

استخوان‌ها همیشه به عنوان مستحکم‌ترین عضو بدن شناخته می‌شوند. اما باید گفت سخت‌ترین بخش از بدن مینای دندان است. دندان‌ها از سه لایه تشکیل می‌شوند. لایه بیرونی با عنوان مینای دندان شناخته می‌شود و دو لایه دیگر عاج دندان و عصب هستند. مینای دندان از مواد معدنی ساخته شده و سخت‌ترین بخش بدن است. با این حال مینای دندان بسیار آسیب‌پذیرتر از استخوان است و بسیار آسیب پذیر است و نیازمند مراقبت بیشتری است.

3- غدد بزاقی

در انسان سه جفت غده بزاقی وجود دارد که از دسته غدد برون ریز می‌باشد. این غدد در بافت همبند زیر مخاط دهان قرار گرفته‌اند که ترشح مداوم بزاق را به عهده دارند و به آنها غدد بزاقی فرعی می گویند. علاوه بر اینها سه جفت غدد بزاقی با نام‌های غدد بناگوشی، غدد زیر زبانی و زیر فکی وجود دارد. جفت اول یعنی غدد بناگوشی در گونه‌های ما قرار گرفته‌اند. غدد زیر زبانی در زیر زبان و غدد زیر فکی در زاویه مقابل فک هستند. ترشح بزاق از مجموعه این غدد، موجب رطوبت دهان می‌شود. جالب است بدانید که یکی از وظایف مهم بزاق دهان پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها است. بنابراین کسانی که بزاق کمتری دارند در معرض پوسیدگی دندان بیشتری نسبت به دیگران هستند.

4- مناطق تشخیص طعم در دهان

در زبان انسان چهار منطقه تشخیص وجود دارد که تشخیص طعم‌های اصلی را بر عهده دارند. سطح زبان دارای برجستگی‌های کوچکی است که به آنها جوانه‌های چشایی می گویند. جوانه‌های چشایی به طعم‌های ساده واکنش نشان می‌دهند و پیام دریافتی را برای مغز ارسال می‌کنند. غدد چشایی نوک زبان، طعم‌های شیرین را تشخیص می‌دهد. لازم به ذکر است که جوانه‌های چشایی در عقب زبان طعم تلخ را تشخیص می‌دهند. از این رو، در زمان مصرف غذای تلخ تا هنگامی که ماده غذایی به انتهای دهان منتقل نشده باشد تلخی آن را نمی‌توانیم تشخیص بدهیم.

در کناره‌های زبان، گیرنده‌های مزه، مسئول تشخیص طعم‌های ترش و شور هستند. از طریق این جوانه‌ها، گیرنده‌های چشایی مزه به مغز ارسال می‌شود تا پردازش شود و به ما بگوید که در حال مصرف چه مزه غذایی هستیم. هر انسان دارای حدود ده هزار جوانه چشایی بر روی سطح زبان خود است. هر چه سن انسان بالاتر می‌رود حساسیت جوانه‌های چشایی کمتر می‌شود. به همین دلیل است که سالمندان از طعم غذا لذت چندانی نمی‌برند. نکته قابل ذکر در مورد میزان حساسیت گیرنده‌های چشایی این است که اگر افراد به مصرف غذاهای بیش از حد تند یا شور یا شیرین عادت کنند، حساسیت گیرنده مربوط به آن مزه به مرور زمان کم می‌شود. بنابراین بهتر است تمامی مزه‌ها را در حد اعتدال مصرف کنیم تا گیرنده‌های چشایی سالم‌تری داشته باشیم.

5- غدد چشایی

شناسایی طعم‌های مختلف مربوط به غدد چشایی موجود در دهان است. شیرینی، ترشی، شوری و تلخی به وسیله جوانه‌های چشایی در دهان صورت می‌گیرد. اگرچه تمامی جوانه‌های چشایی ساختمان و آناتومی مشابهی دارند با این حال همه آنها قادر به دریافت همه مزه‌ها نیستند و هر قسمت از زبان مزه خاصی را دریافت می‌کند. جالب است بدانید که جوانه‌های چشایی تنها بر روی زبان قرار ندارند، بلکه در سطح کام نرم، حنجره و گونه‌های انسان نیز مشغول فعالیت هستند. دیگر نواحی دهان که فاقد جوانه‌های چشایی است به مواد شیمیایی حساس است و قادر به تشخیص آنها می‌باشد.

6- ماهیچه‌های لبخند

همه ما در موقعیت‌های مختلف در طول روز بارها لبخند می‌زنیم یا اخم می‌کنیم. ماهیچه‌های مختلفی در صورت انسان وجود دارد که فعالیت آنها موجب ایجاد لبخند زیبا می‌شود. جالب است بدانید که تعداد ماهیچه‌هایی که برای شکل گیری لبخند بکار گرفته‌ می‌شوند، از ماهیچه‌های ایجاد اخم بیشتر است، اصلاح طرح لبخند روشی برای زیباتر شدن لبخند است.

بیشتر بخوانید: آیا می دانید لبخند لثه ای چیست؟ و چگونه قابل درمان است؟

۷- رشد دندان‌ها از دوران جنینی آغاز می‌شود.

شکل گیری و رشد دندان‌ها در هفته ششم زندگی و زمانی که جنین در داخل رحم مادر است، شروع می‌شود. دندان‌های جنین بسیاری از مواد جذب شده در دوران بارداری را در خود حفظ می‌کنند. دانشمندان سال‌ها بعد از تولد با بررسی مواد موجود در دندان‌ها توانستند تغذیه مادر و شرایطی که در آن بوده‌اند را ثبت کنند.

۸- دندان‌های ما گویای قومیت، عادات و سبک زندگی ما هستند.

با بررسی دندان‌ها می‌توان سن افراد، شیوه زندگی آنها، نژاد و قومیتی که در آن متولد شده‌اند را مشخص کرد.

۹- دندان‌ها تنها بخشی از بدن هستند که نمی‌توانند خود را درمان کنند.

تمامی بخش‌های بدن این توانایی را دارند که به هنگام آسیب‌های خفیف سلول‌های خود را بازیابی و ترمیم کنند. اما این فرایند در دندان‌ها رخ نمی‌دهد. بنابراین اگر دندانی دچار آسیب شود تنها راه درمان آن حذف بخش معیوب آن است.

در این مقاله از سایت به موضوع رازهای شگفت انگیز دهان و دندان پرداختیم. امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. شما می‌توانید با مطالعه دیگر مقالات سایت از سلامت دهان و دندان خود و خانواده خود مراقبت کنید. از همراهی شما سپاسگزاریم،دکتر ستاره هاشمی متخصص لثه در تهران.

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم